Kunne ikke dy mig for at poste
den her - dog mest fordi jeg vil have lov at brække mig over Sophie Løhde's citat til sidst i artiklen:
Citat:
SF vil sætte hårdt ind over for de unges cigaretrygning. Det skal ske med forbud mod branding højere pris og mindre synlighed.
Med henvisning til, at stortset alle rygere begynder på deres afhængighedsskabende vane før de fylder 18 år, vil partiet indføre en række skrappe restriktioner.
Indførsel af ens cigaretpakker for alle mærker.
Håndhævelse af aldersgrænsen på 18 år for køb af tobak.
Slut med synlig opstilling af tobakspakker i alle butikker.
Øget afgift på tobak så en cigaretpakke koster 43 kr.
- Når vi foreslår det, er det fordi vi holder af børn og unge, og vi vil sikre os at de får en længere levetid og en bedre livskvalitet, siger Karl Bornhøft, SF's sundhedsordfører til DR Nyheder.
Bliver billigere
Samtidig vil færre rygere give langt færre sundhedsudgifter, da mange af de meget behandlingskrævende sygdomme som kræftsygdomme kan relateres til rygning.
- Det drejer sig ikke om at fjerne muligheden for at købe tobak. Det drejer sig om at fjerne den voldsomme eksponering, som i sær rammer børn og unge siger Karl Bornhøft.
Kun delvist med
Hos medaspiranterne til en kommende regering, Socialdemokraterne, er man med på de øgede afgifter, men kun delvist med på SFs idé om at sætte hårdt ind over for cigaretpakkernes synlighed.
- Usynlig tobak er noget vi støtter, men vi er ikke parate til at gøre pakkerne helt ensartede. Det er ikke vores politik, siger Sophie Hæstorp Andersen, der er Socialdemokraternes sundhedsordfører.
Hun savner dokumentation for, at helt ens cigaretpakker i ens farver uden det individuelle særpræg vil give en negativ effekt på salget.
Venstre er imod
Derudover vil hun også have, at lovgivning om rygning skal foregå i brede forlig, og der er der ikke meget opbakning at hente fra Venstre
- Ja, det er lettere at forbyde end at bede rygeren om at tage en kold tyrker og stoppe. Men jeg tror på et Danmark, hvor vi gennem frihed og åbenhed skal træffe vore egne valg, med de konsekvenser det nu har. Vi skal informere, ikke regulere ned til mindste detalje, siger Sophie Løhde, der er forebyggelsespolitisk ordfører for Venstre.
Ikke meget frihed, åbenhed, egne valg (med konsekvenser) eller information i resten af deres rusmiddelpolitik