Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 07:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus
Joseph Hashdropz skrev:
+1

Tak :D

Jeg syntes ikke at mit linket i mit indlæg fremgik ret tydeligt. Her er det igen: http://www.youtube.com/watch?v=u6XAPnuFjJc

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Det er ikke irrelevant for offentligt ansatte, om LA har planer om at skære 40.000 stillinger i det offentlige. Det er sgu for useriøst og verdensfjernt at komme med sådan et udsagn.

Store dele af det private erhvervsliv er fuldstændigt afhængige af, at alle her i landet har en minimum ydelse hver måned, så de kan gå ud og bruge penge til regninger, husleje og mad. Mange af de private erhvervsdrivende der sidder og brokker sig over deres skatter, glemmer at de selv er holdt oppe af en købestærk befolkning, der har deres penge fra det offentlige.

Et land er ikke en privat virksomhed og skal ikke drives på samme måde. Det er langt mere kompliceret.

Most of the physical world is unseen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvordan mener du det er useriøst og verdensfjernt, at de gerne vil nedlægge 40.000 stillinger i det offentlige? Tag det ikke som et angreb, men du ser det som en negativ ting, ikke? Jeg prøver bare lige at være lidt med, er ikke den skarpeste...

Jeg mener umiddelbart at det kunne være positivt at fjerne disse stillinger. Hvis man fx. kigger på Schweiz som har en større offentlig sektor end os, men langt færre arbejdende inden for denne og en større population, jamen så må deres system vel betegnes som klart mere effektivt. Jeg ved dog ikke hvad der skulle blive af de 40.000 arbejdsløse vi ville ende med, men jeg tror virkelig på, at man kan optimere så mange systemer, bl.a. det offentlige, på diverse måder således effektiviteten ville stige markant.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
[iframe]http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/212352/la-reform_vil_goere_danskerne_166_mia_rigere.html[/iframe]

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Om den økonomiske teori, der bruges i DREAM

Modelleringen i DREAM bygger på en økonomisk teoretisk forståelsesramme, der kaldes generel ligevægt. I generel ligevægtsteori udledes de økonomiske agenters adfærd på basis af en formaliseret beskrivelse af agenternes incitamenter og på basis af de økonomiske rammer, der bestemmer deres handlemuligheder. Et økonomisk system siges at være i generel ligevægt, når alle aktørerne i økonomien handler i overensstemmelse med deres incitamenter og udnytter deres handlemuligheder til fulde.

Altså: Jo mere liberalisme des mere økonomisk vækst og fremgang :roll:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Morten på 14 skrev:
[iframe]http://borsen.dk/nyheder/politik/artikel/1/212352/la-reform_vil_goere_danskerne_166_mia_rigere.html[/iframe]

Problemet med DREAM økonomerne forklares blandt andet her http://raeson.dk/2011/jesper-jespersen- ... litikerne/

I DREAM modellen regner man med at der altid er jobs til folk og at det er deres egen fejl hvis de ikke får sig et job. Sådan ser virkeligeheden jo bare ikke ud og derfor kan man ikke stole på modellens resultater. Tror måske jeg nævnte det tidligere i denne tråd. Men min mor er arbejdsløs pædagog og når hun søger jobs er der ca. 150 ansøgere hvergang. Det siger lidt om at folk gerne vil arbejde men at det ikke bare ligepludselig bliver muligt. Hun kunne selvfølgelig bare tage et rengøringsjob eller noget andet ufaglært arbejde men jeg håber vi kan blive enige om at det ville være spild af hendes uddannelse, efteruddannelse og erfaring inden for hendes branche.

Jeg forstår heller ikke hvordan man mener at den demografiske udvikling kan være så stort et problem når vi lige nu har så stor en mængde arbejdskraft som ikke bliver brugt til en fløjtende fis.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Fælledparken :P
Joseph Hashdropz skrev:
I DREAM modellen regner man med at der altid er jobs til folk og at det er deres egen fejl hvis de ikke får sig et job. Sådan ser virkeligeheden jo bare ikke ud og derfor kan man ikke stole på modellens resultater. Tror måske jeg nævnte det tidligere i denne tråd. Men min mor er arbejdsløs pædagog og når hun søger jobs er der ca. 150 ansøgere hvergang. Det siger lidt om at folk gerne vil arbejde men at det ikke bare ligepludselig bliver muligt. Hun kunne selvfølgelig bare tage et rengøringsjob eller noget andet ufaglært arbejde men jeg håber vi kan blive enige om at det ville være spild af hendes uddannelse, efteruddannelse og erfaring inden for hendes branche.

Kritikken er berettiget, men det gør ikke modellen invalid, ligesom enhver kritik af keynesianernes modeller heller ikke gør dem helt og aldeles ubruelige. Økonomiske modeller har gjort mere godt for verden end nogen politiker nogensinde har formået, trods alle de gode hensigter. Men modeller er hvad de er, ligesom klimaberegninger ikke kan tage højde for alle feedbackmekanismerne, så kan økonomiske modeller heller ikke tage højde for uregelmæssigheder som velfærdssystemet i høj grad bidrager med, én af dem er folks forventninger/incitamenter, for eksempel faglærte i DK. I et system hvor staten er en bedre tyr end en moderat veluddannet mand (grundet skattetryk) og hvor arbejdsløse bliver honoreret med hvad der svarer til en ufaglærts månedsløn, kan folk (også ansatte på jobcentre) let have den tanke at de har RET til et job der lever op til deres kvalifikationer og søger derfor ikke ufaglærte stillinger, som din mor ikke er tvunget til, bl.a. derfor fejler DREAM modellen. Var der ikke offentlig støtte var din mor nødsaget til at søge ufaglærte stillinger, og gjorde hun det, så fandt hun nok et job, ligesom jeg selv fik tilbudt hele 2 jobs for nyligt fordi jeg ikke var kræsen, so to speak. Selvfølgelig er det synd at hendes uddannelse ikke giver hende de rette kort på hånden i den her krise, men kan det virkelig være meningen at samfundet først skal betale for hendes uddannelse, og dernæst betale for at hun kan lede efter drømmejobbet?

Når det så er sagt, så er det da forfriskende at se et parti der frivilligt og for egen regning lader sine planer gennemgå en uafhængig test og modsat alle andre partiers planer, faktisk kommer ud med resultater der gør en egentlig forskel, det vidner om at de rent faktisk tror på deres plan. At man straks tyer til kritik af den brugte model, istedet for at glæde sig over et hidtil uset tilfælde af transparens i dansk politik, det er bare en indgroet ignorance overfor at nogen man ikke sympatiserer med, rent faktisk kan have ret. Det er sgu lækkert at se, i forhold til Claus Hjort der regner et par milliarder ved siden af og Helle Thorning der ikke har et hak forstand på hvordan det står til med dansk økonomi jvf. http://www.bt.dk/politik/thorning-gik-i-faelden-paa-laesermoede og har i sinde at indsætte gangsteren Henrik Sass Larsen, som landets første ufaglærte finansminister.

Bottom line: Problemet med DREAM økonomerne er forsvindende lille i forhold til problemerne med politikernes hjemmestrikkede fantasterier.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Gellerup
John Doe skrev:
Jeg ved dog ikke hvad der skulle blive af de 40.000 arbejdsløse vi ville ende med, men jeg tror virkelig på, at man kan optimere så mange systemer, bl.a. det offentlige, på diverse måder således effektiviteten ville stige markant.

Hvilke 40.000 arbejdsløse? Du mener de 40.000 stillinger der bliver nedlagt, når personerne der er ansat, går på pension?
Der kommer INGEN arbejdsløse på grund af nedlæggelserne. At der ikke bliver ansat nogen, er ikke det samme som at folk bliver arbejdsløse.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ah tak min ven. Havde ikke helt forstået situationen, now my day is clear.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

John Doe skrev:

Hmm... Er det ironisk?...

Det er forkert, når folk tror at LA vil til at fyre folk. Der skal laves en politik om at hver gang der går x antal mennesker på pension, skal der kun ansættes x - y medarbejdere.
Og selvfølgelig er det ikke de vigtige jobs. Der bliver ikke fyret folkeskolelære, sygeplejersker eller pædagoger, kun arbejde omhandlende ligegyldig bureaukrati-arbejde.

Der vil stadig være det samme antal arbejdsløse. Det er ikke dét problem man vil fjerne/begrænse ved dette tiltag. Man vil frigøre likvide midler, således de kan anvendes bedre andetsteds. Er det virkelig fair, at vi betaler folk for at lave ligegyldig bureaukrati, når vi igen og igen ser undersøgelser der viser at det ingen forskel gør.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nej, det er det faktisk ikke Khazim.. Jeg er utrolig dårlig når det kommer til politik, så det var faktisk 100% oprigtigt hehe.. Kom ind på IRC'en btw, hæng lige lidt mere ud..

Og nej, enig, det jeg ved om bureaukrati er, at det er totalt senseless og noget af det, der kan give mest bagslag.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Khazim skrev:
John Doe skrev:

Det er forkert, når folk tror at LA vil til at fyre folk. Der skal laves en politik om at hver gang der går x antal mennesker på pension, skal der kun ansættes x - y medarbejdere.
Og selvfølgelig er det ikke de vigtige jobs. Der bliver ikke fyret folkeskolelære, sygeplejersker eller pædagoger, kun arbejde omhandlende ligegyldig bureaukrati-arbejde.

Der vil stadig være det samme antal arbejdsløse. Det er ikke dét problem man vil fjerne/begrænse ved dette tiltag. Man vil frigøre likvide midler, således de kan anvendes bedre andetsteds. Er det virkelig fair, at vi betaler folk for at lave ligegyldig bureaukrati, når vi igen og igen ser undersøgelser der viser at det ingen forskel gør.

Når mennesker forlader en organisation og der ikke bliver ansat nye, så står de ledige uden mulighed for at få ansættelse indenfor organisationen og må derfor søge andre steder hen. Hvis der ikke er andre steder at søge, så vil det øge arbejdsløsheden. Er det forkert og i givet fald hvorfor?

Når det er sagt, så forstår jeg ærlig talt heller ikke hvor alle de skattepenge forsvinder hen. Min oplevelse er, at vores velfærdssystem bliver ringere og det er også hvad jeg kan læse andre oplever (selvom der er delte meninger). Der må sgu være et seriøst ledelsesproblem, som det i øvrigt ser ud til der er i mange andre lande.

Jeg synes der har været kvalmende meget fokus på den enkeltes ansvar (at borgerne skal tage ansvar og "gribe i egen barm"), men det nytter jo ikke, hvis ledelsen og organiseringen af staten, landet og organisationerne er helt ad helvede til. Jeg tror ikke det her handler om dovne borgere, der ikke gider arbejde eller yde. Jeg tror det handler om et seriøst alarmerende ledelsesproblem.

Ok. 40.000 stillinger skal ikke genopslås og der kommer dermed til at være 40.000 færre stillinger at søge på det danske arbejdsmarked. Er vi enige om det???

Udover det, så anslår man nu, at der vil komme 40.000 nye arbejdsløse (udover dem der allerede er).

Løsningen på det skal så være vækst og den skal i følge liberal tankegang komme fra en nedsættelse af skatten til 40%.

Har jeg forstået det rigtigt og hvis ikke, er der så ikke nogle liberale der vil uddybe eller rette eventuelle misforståelser?

John Doe > Jeg synes ikke nødvendigvis det er forkert, at få færre ansatte i den offentlige sektor, hvis to forudsætninger er i orden. Den ene er, at der så skal være 40.000 ledige job andre steder, så vi ikke ender med alt for mange arbejdsløse.

Det andet (som jeg faktisk mener er endnu vigtigere) er, at den offentlige sektor skal kunne levere ydelser til borgere, der af den ene eller anden årsag er på røven, på tilfredsstillende vis (hvad der så er tilfredsstillende kan selvfølgelig diskuteres). Jeg mener ikke mennesker skal leve på minimumsgrænsen, når de af den ene eller anden årsag ikke er i job. Jeg tror på, at lysten skal drive værket, det andet er en håbløst trist tankegang, som netop består i en mistillid til mennesker. Jeg tror faktisk det er et "naturligt" og grundlæggende behov, at skabe for sig selv og andre og hvis man for eksempel "ikke gider", så tror jeg der er noget andet galt.

Så er der forresten også andre faktorer på spil, som jeg ikke kan huske om jeg har nævnt før. For eksempel fungerer en stor offentlig sektor som "buffer" ved konjunktur udsving, som vi ser nu. Fordi de offentligt ansatte er sikret en stabil indkomst, så sikrer man også en nogenlunde stabil efterspørgsel, til glæde for de selvstændige erhvervsdrivende, som ofte har ondt i røven over "alle dem der ikke gider lave noget" og som de skal betale deres surt tjente penge til gennem skatten. De glemmer, at en stor del af deres indtægt betales tilbage, når su modtagere, kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister og andre på overførselsindkomster bruger deres penge hos dem, i butikker, til husleje og andet.

Forresten, så betaler de 40.000 offentligt ansatte også skat.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Her er nogle offentlige stillinger, som de ikke vil nedlægge

Citat:
Samuelsen freder foreløbig kongehuset
Publiceret: 17:17, 9. august 2011
Partilederen i Liberal Alliance skåner kongehuset for sparekniv. Intet er helligt for den politiske ordfører.

Liberal Alliance har ingen ambitioner om at nedlægge kongehuset. Og partiets leder, Anders Samuelsen, freder kongehuset fra den store sparekniv, som ifølge partiets program skal skære 72 milliarder kroner af de offentlige udgifter

Kongehuset, som kostede 342 millioner kroner i 2009, er imidlertid ikke helligt for partiets politiske ordfører, Simon Emil Ammitzbøll.

Spørgsmål: Der skal spares mange milliarder på de offentlige udgifter, men ikke på kongehuset. Kan vi deraf udlede, at det er pengene værd?

- Vi har sagt, at vi har ikke nogen aktuelle planer, men intet er helligt, siger Simon Emil Ammitzbøll.

Spørgsmål: Hvordan skal det forstås?

- Vi ser på de offentlige udgifter som et hele, og det må vi tage ved næste finanslov, siger han.

Som formand for Radikal Ungdom gik Simon Emil Ammitzbøll i sin tid ind for en særlig kongeskat, som kunne til- eller fravælges i lighed med kirkeskat.

Partileder Anders Samuelsen var meget bestemt, da han tirsdag på partiets pressemøde blev spurgt, hvorfor det liberale parti ikke vil spare på kongehuset, når det vil reducere antallet af offentligt ansatte med 40.000.

- Vi har ingen ambitioner om at nedlægge kongehuset. Og jeg har ikke yderligere kommentarer til det spørgsmål, siger han.

- Jeg vil gerne diskutere verdens økonomiske politiske situation, og den udfordring, nationen står over for. Og det skal ikke forplumres i en diskussion om kongehuset, siger partileder Anders Samuelsen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

arpheus skrev:
Khazim skrev:
John Doe skrev:

Når mennesker forlader en organisation og der ikke bliver ansat nye, så står de ledige uden mulighed for at få ansættelse indenfor organisationen og må derfor søge andre steder hen. Hvis der ikke er andre steder at søge, så vil det øge arbejdsløsheden. Er det forkert og i givet fald hvorfor?

Når det er sagt, så forstår jeg ærlig talt heller ikke hvor alle de skattepenge forsvinder hen. Min oplevelse er, at vores velfærdssystem bliver ringere og det er også hvad jeg kan læse andre oplever (selvom der er delte meninger). Der må sgu være et seriøst ledelsesproblem, som det i øvrigt ser ud til der er i mange andre lande.

Jeg synes der har været kvalmende meget fokus på den enkeltes ansvar (at borgerne skal tage ansvar og "gribe i egen barm"), men det nytter jo ikke, hvis ledelsen og organiseringen af staten, landet og organisationerne er helt ad helvede til. Jeg tror ikke det her handler om dovne borgere, der ikke gider arbejde eller yde. Jeg tror det handler om et seriøst alarmerende ledelsesproblem.

Ok. 40.000 stillinger skal ikke genopslås og der kommer dermed til at være 40.000 færre stillinger at søge på det danske arbejdsmarked. Er vi enige om det???

Udover det, så anslår man nu, at der vil komme 40.000 nye arbejdsløse (udover dem der allerede er).

Løsningen på det skal så være vækst og den skal i følge liberal tankegang komme fra en nedsættelse af skatten til 40%.

Har jeg forstået det rigtigt og hvis ikke, er der så ikke nogle liberale der vil uddybe eller rette eventuelle misforståelser?

John Doe > Jeg synes ikke nødvendigvis det er forkert, at få færre ansatte i den offentlige sektor, hvis to forudsætninger er i orden. Den ene er, at der så skal være 40.000 ledige job andre steder, så vi ikke ender med alt for mange arbejdsløse.

Det andet (som jeg faktisk mener er endnu vigtigere) er, at den offentlige sektor skal kunne levere ydelser til borgere, der af den ene eller anden årsag er på røven, på tilfredsstillende vis (hvad der så er tilfredsstillende kan selvfølgelig diskuteres). Jeg mener ikke mennesker skal leve på minimumsgrænsen, når de af den ene eller anden årsag ikke er i job. Jeg tror på, at lysten skal drive værket, det andet er en håbløst trist tankegang, som netop består i en mistillid til mennesker. Jeg tror faktisk det er et "naturligt" og grundlæggende behov, at skabe for sig selv og andre og hvis man for eksempel "ikke gider", så tror jeg der er noget andet galt.

Så er der forresten også andre faktorer på spil, som jeg ikke kan huske om jeg har nævnt før. For eksempel fungerer en stor offentlig sektor som "buffer" ved konjunktur udsving, som vi ser nu. Fordi de offentligt ansatte er sikret en stabil indkomst, så sikrer man også en nogenlunde stabil efterspørgsel, til glæde for de selvstændige erhvervsdrivende, som ofte har ondt i røven over "alle dem der ikke gider lave noget" og som de skal betale deres surt tjente penge til gennem skatten. De glemmer, at en stor del af deres indtægt betales tilbage, når su modtagere, kontanthjælpsmodtagere, førtidspensionister og andre på overførselsindkomster bruger deres penge hos dem, i butikker, til husleje og andet.

Forresten, så betaler de 40.000 offentligt ansatte også skat.

Denne gang bliver det et kort svar, da jeg ikke lige kan overskue at svare på det hele. Men ellers godt indlæg!

Jeg synes ikke at man kan sige at det øger arbejdsløsheden, hvis man fjerner stillinger efter de ansatte er pensioneret. Det er jo ikke fordi de pensionerede er klassificeret som arbejdsløs.
Man kan godt se de 40.000 nedlagte stillinger som mistet arbejdspladser, og dermed grund til højere arbejdsløshed, men jeg tror det er vigtigt at se det i det store hele.

Vi er enige i at der bliver 40.000 færre arbejdspladser at søge, men er det et problem? Jeg er meget imod den måde man behandler folk på f.eks. kontanthjælp.
Det er fuldstændig hul i hovedet at bruge så mange penge og ressourcer på at aktivere mennesker i ligegyldige stillinger, som alligevel intet godt fører med sig.
Når man så på samme tid bruger ufattelig mange timer på at lære folk at skrive ansøgninger, finde ud af hvilken type fugl de er og andre ikke-udviklende "kurser", er det lige til at brække sig over.
Hvis vi skærer ind til benet hér, vil det jo betyde at der skal fyres nogle undervisere samt folk der er med til at holde de lokale aktiveringscentre i gang.
Ville det være et problem, hvis man fjernede disse stillinger, eller ville det medføre noget positivt? Blot et tanke-eksperiment.
I stedet for at sætte folk i gang med at skrive ansøgninger og lære at få job, burde man sætte folk i gang med at bruge tiden på noget de kan finde ud af. Iværksætterskatten skal fjernes, og det skal kunne være muligt at starte virksomhed op, ved siden af en overførselsindkomst. På denne måde vil mange flere begynde at starte virksomhed, eller i det mindste udvikle idéer, netop fordi det ikke kræver at man forlader sin "sikre" overførselsindkomst.
Jeg ved godt det ikke er realistisk at alle laver en virksomhed som fungerer. Det er heller ikke det der er meningen.
Meningen er at udnytte folks ressourcer bedst muligt, og ved at give folk frie hænder, vil man også opleve mere ansvar.
Hvis blot kun en promille af virksomhederne blev til noget, ville vi stadig have vundet stort på det, fordi det netop afføder arbejdspladser.

"Når mennesker forlader en organisation og der ikke bliver ansat nye, så står de ledige uden mulighed for at få ansættelse indenfor organisationen og må derfor søge andre steder hen. Hvis der ikke er andre steder at søge, så vil det øge arbejdsløsheden. Er det forkert og i givet fald hvorfor?"

Det er korrekt så længe man antager at de mennesker der forlader en organisation stadig er i den arbejdsdygtige alder.
Det eksempel vi snakker om, omhandler dog KUN folk der går på pension. På denne måde vil der ikke være tale om en øget arbejdsløshed.

"Løsningen på det skal så være vækst og den skal i følge liberal tankegang komme fra en nedsættelse af skatten til 40%. "
Det er ikke kun skattepolitisk at LA vil sikre vækst. Skatteloftet på maks 40% er blot ét af de tiltag der er nødvendige.

Man skal ikke se tabte stillinger som tabte stillinger, man skal se dem som omfordeling og effektivisering, så de der ikke kan selv, får den hjælp de har brug for.

Mht. din afsluttende kommentar, synes jeg ikke det kan bruges til noget.
Folk på overførselsindkomst betaler også skat, problemet ligger bare i at den skat de betaler, i forvejen kommer fra staten.

Medlem

Enig med Khazim. Den vækst LA's forslag vil give, vil genere langt flere, værdiskabende stillinger end de 40.000 bureaukratstillinger.

Jeg er selv ved at uddanne mig til pædagog, og har flere gange været på nippet til at droppe det igen, efter at have oplevet hvor himmelråbende ineffektivt og dræbende det offentlige system er.
Jeg bestilte eksempelvis et stykke legetøj ting til 40.- man kan hente på 5min i Netto. Legetøjet var 2 mdr. undervejs, fordi jeg skulle igennem flere forskellige kolleger, for til sidst at blive sendt videre til det firma, der havde vundet udbuddet. Der kostede legetøjet i øvrigt 120.- og da leverandøren havde monopol på salg af legetøj i min kommune, kunne jeg ikke gøre en skid ved at manden var 1½ mdr. om at sende ordren. Skulle man bruge et produkt leverandøren ikke havde, var det bare ærgerligt.

Jeg har haft tusindvis af den slags oplevelser. Det mest frustrerende er at den slags aldrig havde fundet sted i et privat foretagende, så jeg bliver temmelig moist når LA lover mindre bureaukrati og mere personligt ansvar.

Sidst jeg stod uden uddannelse/arbejde, havde jeg flere vikartjanser efter 1-dags opsøgende arbejde. Det var stressende men utroligt sundt for mig, at prøve at klare mig selv, i stedet for at gå ned på kommunen med hatten i hånden. Min påstand er, at vil man overleve, kan man (de fleste) også finde arbejde. At være kræsen og lade naboen betale, uden at gøre et forsøg selv er i min optik ret usmageligt.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Khazim>

Jo, det vil give øget arbejdsløshed, hvis vi antager at den demografiske udvikling er uændret. 40.000 stillinger skal ikke genopslås og der kommer dermed til at være 40.000 færre stillinger at søge på det samlede danske arbejdsmarked, hvis den demografiske udvikling er uændret. De der afgår ved pension erstattes jo af nye "hoveder" der vokser op og skal ha et arbejde.

Jeg mener helt klart arbejdsløshed er et problem. Hvis stillingerne ikke er der, så kan mennesker på fx. kontanthjælp jo ikke lave noget de kan i forvejen. Jeg synes umiddelbart idéen om at starte virksomhed op på overførselsindkomst lyder god, men kun umiddelbart for jeg kan ikke lige gennemskue mulige faldgruber.

Pointen med at de offentligt ansatte betaler skat er jo netop, at ca. 50% af deres løn kommer tilbage til staten, udover de andre positive effekter jeg nævnte ovenfor. De offentligt ansattes forbrug og overførselsindkomstmodtagernes forbrug skaber arbejdspladser og vækst i det private erhvervsliv. De beløb man udbetaler i løn og overførselsindkomster er derfor ikke kun en udgift, men en investering, der kommer det samlede danske samfund tilgode. Det kan bruges til en masse.

Jeg er helt enig med dig i, at der er en masse overflødigt bureaukrati og for mange latterlige kurser, samtaler, kontroller mm.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Reefie>
Hvis der mangler et givent antal arbejdspladser for at alle kan få et arbejde, så kan alle jo netop ikke få et arbejde, bare fordi du kan. Det siger jo sig selv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

arpheus skrev:
Khazim>

Jo, det vil give øget arbejdsløshed, hvis vi antager at den demografiske udvikling er uændret. 40.000 stillinger skal ikke genopslås og der kommer dermed til at være 40.000 færre stillinger at søge på det samlede danske arbejdsmarked, hvis den demografiske udvikling er uændret. De der afgår ved pension erstattes jo af nye "hoveder" der vokser op og skal ha et arbejde.

Jeg mener helt klart arbejdsløshed er et problem. Hvis stillingerne ikke er der, så kan mennesker på fx. kontanthjælp jo ikke lave noget de kan i forvejen. Jeg synes umiddelbart idéen om at starte virksomhed op på overførselsindkomst lyder god, men kun umiddelbart for jeg kan ikke lige gennemskue mulige faldgruber.

Pointen med at de offentligt ansatte betaler skat er jo netop, at ca. 50% af deres løn kommer tilbage til staten, udover de andre positive effekter jeg nævnte ovenfor. De offentligt ansattes forbrug og overførselsindkomstmodtagernes forbrug skaber arbejdspladser og vækst i det private erhvervsliv. De beløb man udbetaler i løn og overførselsindkomster er derfor ikke kun en udgift, men en investering, der kommer det samlede danske samfund tilgode. Det kan bruges til en masse.

Jeg er helt enig med dig i, at der er en masse overflødigt bureaukrati og for mange latterlige kurser, samtaler, kontroller mm.

Du bliver ved med at rette fokus på de færre arbejdspladser som væren et problem, hvorfor gør du det?
Jeg kan ikke se noget negativt i at nedlægge disse stillinger. Nu lyder det som om du retfærdiggører alt det arbejde de sidder og laver.

Medlem

arpheus skrev:
Reefie>
Hvis der mangler et givent antal arbejdspladser for at alle kan få et arbejde, så kan alle jo netop ikke få et arbejde, bare fordi du kan. Det siger jo sig selv.

Dine 40000 arbejdspladser mangler ikke. Er det en hypotetisk diskussion eller hvad?

Billede

Kilde

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Reefie skrev:
arpheus skrev:
Reefie>

Dine 40000 arbejdspladser mangler ikke. Er det en hypotetisk diskussion eller hvad?

Billede

Kilde

Ja, den er hypotetisk, det håber jeg du selv kan se. Det handler ikke kun om udbuddet af arbejdskraft, men også om efterspørgslen. LA antager (hypotese der afhænger af forudsætninger), at de kan skabe vækst. Det er bare ikke kun op til LA og skattetryk, men er også afhængigt af internationale konjunkturer og en masse andre faktorer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 232 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 12  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]