Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 09:09

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Medlem

Citat:
Og er det ikke ligeså usundt at drikke hjerne fuldstændig ud end at ryge en god joint?

For diskussionens skyld lad os sige jo; det siger bare du ikke skal gøre nogen af delene, ikke :)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Enkopderflyderover
Nu er jeg pludselig lidt nervøs.
Jeg er 17 og har lige prøvet mit første svampetrip..
Som 16-årig røg jeg første gang hash og som 14-årig drak jeg første gang alkohol.

Burde jeg stoppe med noget?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Omicron Persei 8, on delivery mission
Question skrev:
Nu er jeg pludselig lidt nervøs.
Jeg er 17 og har lige prøvet mit første svampetrip..
Som 16-årig røg jeg første gang hash og som 14-årig drak jeg første gang alkohol.

Burde jeg stoppe med noget?

Som hovedregel bør man ikke bruge stoffer og slet ikke psykedelika før ens hjerne er ordenligt udviklet, men jeg tror mange her er i samme båd som dig. I vores samfund er det normalt at begynde at drikke i den alder. Mange har prøvet at ryge, når de når gymnasiet (eller i gymnasieforløbet), og få prøver også psykedelika før de er 18-20 år.
Det kommer jo alt sammen an på hvor meget du gør det. Så længe du ikke misbruger noget og tager det for tit, og ryger dig skæv hele tiden, ser jeg personligt ingen alarm. Dog skal der jo i HR-øjemed anbefales at vente med de hårdere substanser.

Der tages forbehold for fjel og mnagler.

Medlem

Hvorfor spørger du? Hvis det er fordi der er noget i dig der tænker du måske skulle tage en pause, kort som lang, så kan det i hvert fald ikke skade. En garanti for at det forbrug du nu har/haft ingen konsekvenser vil have, kan du jo i sagens natur ikke få. Alt du foretager dig må du selv tage konsekvenserne for. Også med narko.

Junior medlem
Brugeravatar

Citat:
Som hovedregel bør man ikke bruge stoffer og slet ikke psykedelika før ens hjerne er ordenligt udviklet, men jeg tror mange her er i samme båd som dig. I vores samfund er det normalt at begynde at drikke i den alder. Mange har prøvet at ryge, når de når gymnasiet (eller i gymnasieforløbet), og få prøver også psykedelika før de er 18-20 år.
Det kommer jo alt sammen an på hvor meget du gør det. Så længe du ikke misbruger noget og tager det for tit, og ryger dig skæv hele tiden, ser jeg personligt ingen alarm. Dog skal der jo i HR-øjemed anbefales at vente med de hårdere substanser.

Der tages forbehold for fjel og mnagler.

Jeg mener ikke at jeg gør det for meget, overhovedet ikke. Svampene har jeg næsten lige taget, og vil nok gerne lige vente lidt med dem igen.

Citat:
Hvorfor spørger du? Hvis det er fordi der er noget i dig der tænker du måske skulle tage en pause, kort som lang, så kan det i hvert fald ikke skade. En garanti for at det forbrug du nu har/haft ingen konsekvenser vil have, kan du jo i sagens natur ikke få. Alt du foretager dig må du selv tage konsekvenserne for. Også med narko.

Jeg ved ikke om den lige var til mig, men hvis den er, så spørger jeg fordi jeg læste denne her tråd.

Tak for jeres svar, nu er jeg lidt rolig igen. (:

Medlem

Jo den var til dig Question, jeg burde have citeret dig først i indlægget :)
Jeg mener bare, man stiller som regel ikke sig selv de spørgsmål "for sjov".

Junior medlem
Brugeravatar

Nej det har du ret i. Jeg føler ikke at det er noget problem for min krop. Jeg tager intet fast. Jeg blev bare lige lidt nervøs, fordi mine karakterer har sænket sig osv osv osv.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Jeg har røget hash længe, og det går bestemt udover indlærings evnen, og meget mere som de andre brugere har fortalt. Det vil du blive ekstremt træt af og det vil/kan måske ende med depression og angst. Hver dag tænker jeg på at stoppe med at ryge hash, men det er altså ikke så let tro mig! :|

Mit råd er som de andres hold dig langt langt væk, det er for dumt at begynde på når der findes så mange andre spænde ting her i livet! :peace:

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har fundet ud af, at hvis man ryger det med måde er man lidt mere på den sikre side.

Jeg kender også en del der har røget længe, hvor deres koncentration og indlæringsevne faldt, men efter noget tid steg den igen. Jeg har hørt at hvis man er afhængig bliver ens indlæringsevne også svækket i noget tid når man stopper.

Men igen, hvis man bare hygger sig en gang i mellem, har jeg opfattet at der ikke sker noget. (:

Junior medlem

Hej allesammen
tak for svarende:)
undsykld jeg har været fraværende har slet ikke været herinde da jeg ikke har brugt meget tid ved computeren:)
jeg ryger stadig, de dage hvor jeg ikke ryger begynder jeg at savne det:S

Medlem

Stop med at ryge hash, og så vent til du er mindst 18... Fortsæt som du gør nu, og den første psykose lurer lige om hjørnet! Stop nu, før det er for sent.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Julie876 skrev:
Hej allesammen
tak for svarende:)
undsykld jeg har været fraværende har slet ikke været herinde da jeg ikke har brugt meget tid ved computeren:)
jeg ryger stadig, de dage hvor jeg ikke ryger begynder jeg at savne det:S

Prøv nu lige at lyt til hvad folk fortæller dig.. Mange herinde er startet med at ryge hash i en tidlig alder og jeg vil godt sætte en god sum penge på, at det har haft konsekvenser for mange, hvis ikke alle.. Du er i en alder nu, hvor man sjældent skænker fremtiden en tanke og lever i nuet, men du skal inden for de næste år træffe beslutninger som kan have store betydninger for din fremtid. Du står lige nu gambler med dit psykiske helbred.. Nu begynder jeg at lyde som Sundhedstyrrelsens skræmmekampagner, men jeg er overbevist om, at bliver du ved med at ryge, vil du en skønne dag tænke tilbage på denne tråd og fundere over, hvor det gik galt..
:stop:

Cannabis entusiast

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har røget det to gange og rører det aldrig igen.
De to-tre efterfølgende uger havde jeg noget sværere ved at følge med i undervisningen i skolen. Og siden min intellekt er hvad jeg skal leve af, valgte jeg det fra.

Medlem
Brugeravatar

Stærkt fjolletobak hvis du var underlig i flere uger efter et par hvæs..

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Arh, yodawgyo, nu synes jeg det er lidt voldsomt at garantere en psykose. Men hun skal i hvert fald nok regne med at sløve sin udvikling, så hun bliver en af de der mega irriterende 20-årige som ikke fatter en bjælde af noget som helst, og som de fleste ender med bare at holde sig fra. En 13-årigs hovede i en 20-årigs krop.

Desuden har jeg sat spørgsmålstegn ved begrebet hash/svampe-psykose før. Jeg mener begrebet fordrejer realiteten bag psykosen og stoffets betydning for den.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg var helt ædru, men min indlæringsevne var svækket. Kunne selvfølgelig godt følge med i det meste, det var kun matematik som virkede som sort snak.

I kan ikke benægte at det svækker indlæringsevnen. Alle mine venner som har røget siden deres teenage-år blev rigtig dårlige i skolen.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg har opfattet at din indlæringsevne kun bliver svækket i starten. Jeg har hørt masser af tilfælde af folk der er storrygere og klarer sig som de bedste i deres klasse. Men derfor skal man stadig ikke begynde at ryge meget, min pointe er bare, at selvfølgelig bliver hjernen svækket i starten (By the way: Cannabis bedøver hjernecellerne, alkohol dræber dem), men så vender den sig til det. Når du så stopper igen bliver din hjerne også svækket, fordi den ikke får hvad den er vant til.

Sig lige til hvis jeg er helt galt på den : )

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg skal i hvert fald ikke røre det lort igen. Ikke for den rus. Desuden kender jeg en del der er afhængige af det.

Junior medlem

Geografisk sted: Hamp plantagen?
Jeg har røget i 10-12 år og kan skrive under på at det nedsætter/stopper indlærings-evnen. På mange punkter er jeg stadig hvor jeg var da jeg var 15-16 år. Så ja klart der er konsekvenser ved langt vedvarende forbrug - det er så værd at skrive at din indlæring -kommer- igen når du stopper, men al den tid du har røget er jo "tabt"

Og der kan være endnu værre konsekvenser når du ryger så tidligt som du gør, OP! Mener at ha set i dokumentarer, ved forsøg på rotter, at der hvis man ryger efter man er 15-16 år så skulle det ikke have nogle permanente skader, men hvis du ryger før du er den alder er der risiko for permanente skader på din hukommelse! (Har lidt svært ved at finde kilder på dette, da det var på nat geo, eller lign. jeg så det)

Ikke hermed sagt at i skal ryge på jeres 15-års fødselsdag - personligt ville jeg også have en sikkerhedsmargin på et par år (ie. 18 år)

Og ja jeg lider også af social angst og en masse andet bøvl, delvist pga hash, så håber du lytter!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hasselager
jeg har røget hverdag i lang periode og kan da stadig trække 10 og 12 taller i skolen til eksamener, men jo når man har røget inden skole så fatter man ikke en skid inde til timen så det skal man da også bare lade være med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 48 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]