Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 aug 2025 08:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Ville du købe DexAmfetamin, istedet for Amfetamin hvis du kunne?
Afstemning sluttede 23 maj 2011 15:40
Ja 79%  79%  [ 15 ]
Nej 21%  21%  [ 4 ]
Afgivne stemmer : 19
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Entheo skrev:
Jeg har det sidste stykke tid, on/off, taget en lille streg tidligt på dagen og evt. en igen senere på eftermiddagen, i omkring en uge i streg om måneden. Ca. et gram om måneden, fordelt på den første uge. Vil i mene, at dette forbrug er decideret skadeligt?

Ja, det vil jeg mene... Den sindstemning du sætter dig selv i, selv med små doser, ender med at blive den normale dig og du risikerer at du/din krop glemmer hvordan du skal reagere uden den lille dose amf i dig. Men jeg mener også at alle former for afhængighed/overforbrug er skadelige...

Junior medlem

Kan faktisk ikke ret finde nogen info omkring hvor meget der er, ved bare jeg plejer at tage mellem 10-12 tabs om dagen, ca 1 i timen.

Der blev spurgt hvorfor jeg tager det, syntes bare det gør en masse ting nemmere, med mere overskud, både til arbejde, det huslige, træning osv.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
men det er jo på bekostning af dit helbred? Du nævner jo selv hvordan din krop den reagerer, det er fordi den vil fortælle dig, at det ikke er holdbart i længden...

Junior medlem

Men jeg tror jeg vil vente og høre hvad lægen har af råd her om et par dage..

Hvem ved måske er det kroppen der siger, ja den gik i en periode, men nu er det på tide at stoppe, for kunne godt læse at det med koldsved er tegn på et eller andet, da det vist ikke er normalt at have koldsved, (hvilket jeg faktisk troede det var af en eller anden grad)..

Men ville nu mene at alle der har besluttet med sig selv at ønske at være i et gear højere at vælge dextro, så ved man da hvad man får, og så vidt jeg ved er det også billigere.

Takker alle sammen

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Snoezel skrev:
Entheo skrev:
Jeg har det sidste stykke tid, on/off, taget en lille streg tidligt på dagen og evt. en igen senere på eftermiddagen, i omkring en uge i streg om måneden. Ca. et gram om måneden, fordelt på den første uge. Vil i mene, at dette forbrug er decideret skadeligt?

Ja, det vil jeg mene... Den sindstemning du sætter dig selv i, selv med små doser, ender med at blive den normale dig og du risikerer at du/din krop glemmer hvordan du skal reagere uden den lille dose amf i dig. Men jeg mener også at alle former for afhængighed/overforbrug er skadelige...

Det er netop af den grund, at jeg holder det til omkring en uge om måneden. Så længe jeg ikke overskrider det, ser jeg intet problem i det og finder det næsten mere forsvarligt, end at tage Ritalin hver dag. Jeg har, hvad jeg selv ser som, symptomer der tyder på en form for ADHD og amf'en hjælper mig i den grad med at få klaret alle dagens gøre mål.

Til trådstarter: Jeg oplever aldrig koldsved eller hyppige toilet besøg, ved mindre jeg tager en del mere, end jeg gør i min "friske uge". Så ja, det er bestemt et tegn på, at du indtager for meget, vil jeg mene.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det lyder suspekt at:

-begynde at medicinere sig selv mod en formodet sygdom med hårde stoffer
-undskylde sig med at det ville være bedre i en eventuel behandling anyways
-tage amfetamin en uge om måneden
-føle at amfetamin gør alting bedre

Det lyder som at det næste trin er et alvorligt misbrug...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Entheo skrev:
Jeg oplever aldrig koldsved eller hyppige toilet besøg, ved mindre jeg tager en del mere, end jeg gør i min "friske uge". Så ja, det er bestemt et tegn på, at du indtager for meget, vil jeg mene.

Jeg får tit koldsved når jeg tager "ikke for meget" amfetamin.
Du kan jo ikke sige at fordi du ikke oplever samme bivirkninger, så er det et tegn på at han tager for meget, det hænger ikke sammen.

Dedikeret medlem

Altså de doser jeg kører, er jo nogenlunde svarende til hvad jeg ville skulle tage i behandling, bare i Ritalin? At man føler amf'en/ritalin'en gør alting bedre, er vel netop pointen ved at give stoffet til folk med ADHD? Dine argumenter rammer ikke rigtig plet i mine øjne :wink:

"-undskylde sig med at det ville være bedre i en eventuel behandling anyways" - Den forstår jeg ikke, når jeg netop finder det mere forsvarligt, det jeg gør, end at tage Ritalin hele tiden.

Dedikeret medlem

Homo Superior skrev:
Entheo skrev:
Jeg oplever aldrig koldsved eller hyppige toilet besøg, ved mindre jeg tager en del mere, end jeg gør i min "friske uge". Så ja, det er bestemt et tegn på, at du indtager for meget, vil jeg mene.

Jeg får tit koldsved når jeg tager "ikke for meget" amfetamin.
Du kan jo ikke sige at fordi du ikke oplever samme bivirkninger, så er det et tegn på at han tager for meget, det hænger ikke sammen.

Får du koldsved ved at tage en enkelt streg? Jeg har nu altid set de symptomer, som tegn på, at man er lidt oppe i doserne, men det er klart, at jeg taler ud fra egne erfaringer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej ikke af en enkelt streg, det er klart, men jeg tager aldrig særligt høje doser, "aldrig" over et halvt gram.

Dedikeret medlem

Men nu taler vi om en gut der tager det dagligt. Ved et dagligt forbrug/selvmedicinering vil du skulle tage meget mindre, for at holde det på et "sundt" plan og derfor burde de symptomer ikke være tilstede ved mindre, at han, som jeg siger, tager for store doser. Altså i forhold til, at vi ikke taler om en enkelt amf tur, hvor langt større doser er normalt. Giver det mening? Er stadig lidt morgentåget her :wink:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bare fordi nogen mennesker får det af lægen betyder det ikke at det er uskadeligt. Det betyder bare at det er bedre end deres lidelse.

Dedikeret medlem

Jamen lige præcis Alice! Af den grund er det også max en uges tid jeg gør det af gangen. Jeg mener på ingen måde, at det er uskadeligt, men jeg får bare tilpas nok meget ud af det socialt, arbejdsmæssigt og personligt til, at jeg mener det er det værd.

Senest rettet af Entheo 24 maj 2011 14:05, rettet i alt 1 gang.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Du kan jo ikke komme ind på et HR board, og sige du ikke har brug for hjælp når du meget tydeligt spørger efter hjælp på problemer som kun kan løses ved at du stopper det vandvid.
Amfetamin hverdag?
Føj. Forstår slet ikke din krop kan holde til det.
Tror nok du meget hellere må stoppe meget snart, selvom det er pisse svært når man er i amfens kløer.
Men virkelig.. Det tærer på din krop meget hårdere end du tror, og det ender med leverfejl, nyrefejl eller det der er værre.

Dedikeret medlem

Manze du ved godt, at man giver Ritalin, som groft sagt er det samme som amf, til folk i alle aldre? Ikke, at det gør det sundere, men siger alligevel lidt om, at det ikke nødvendigvis er så slemt, hvis man holder doserne lave og ikke kører et decideret misbrug.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Det er da farligt i alle aldre ?
Det kan godt være du ikke kradser af - af det.
Men en hjerne der er påvirket af stimulanser dagen lang 24/ 7 ?
det kan da umuligt være godt for nogen.

Og det er skamfuldt at psykiatere og læger smider medicin i hovedet på børn og voksne for den sags skyld.. Symptomer symptomer symptomer... de glemmer mennesket, og de ved ærlig talt ikke rigtig hvad de laver.
Ja klart, nogen har da måske brug for det, jeg er bare sikker på der er andre metoder at behandle mennesket på, det må der værre.

Citat:
Historisk set er ADHD blevet behandlet med centralstimulanser siden 1938, hvor man startede med behandling af handicappet med amfetamin. I dag benyttes amfetamin ikke i Danmark, men lægen kan vælge at behandle med midlet dexamfetamin i stedet for med methylphenidat (Ritalin)

Jeg har muligvis koncentrations besvær, er hyper, har problemer med at
føre en samtale af og til, os.v os.v men jeg kunne ALDRIG finde på at stoppe
det lort i hovedet, ikke engang over en kortere periode.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Entheo skrev:
Altså de doser jeg kører, er jo nogenlunde svarende til hvad jeg ville skulle tage i behandling, bare i Ritalin? At man føler amf'en/ritalin'en gør alting bedre, er vel netop pointen ved at give stoffet til folk med ADHD? Dine argumenter rammer ikke rigtig plet i mine øjne :wink:

"-undskylde sig med at det ville være bedre i en eventuel behandling anyways" - Den forstår jeg ikke, når jeg netop finder det mere forsvarligt, det jeg gør, end at tage Ritalin hele tiden.

Hvad doser tager du?
Jeg prøver ikke at vinde en diskussion, men at fortælle dig, at det du har gang i, kan føre til et seriøst misbrug.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kuma skrev:
Og det er skamfuldt at psykiatere og læger smider medicin i hovedet på børn og voksne for den sags skyld.. Symptomer symptomer symptomer... de glemmer mennesket, og de ved ærlig talt ikke rigtig hvad de laver.
Ja klart, nogen har da måske brug for det, jeg er bare sikker på der er andre metoder at behandle mennesket på, det må der værre.

Men du ved bedre end lægerne?

Vidste du bla. at store undersøgelser har vist at børn behandlet for ADHD med psykostimulanser, har vist sig at være langt mindre tilbøjelige til at tage stoffer senere i livet end andre børn.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Entheo skrev:
Men nu taler vi om en gut der tager det dagligt. Ved et dagligt forbrug/selvmedicinering vil du skulle tage meget mindre, for at holde det på et "sundt" plan og derfor burde de symptomer ikke være tilstede ved mindre, at han, som jeg siger, tager for store doser. Altså i forhold til, at vi ikke taler om en enkelt amf tur, hvor langt større doser er normalt. Giver det mening? Er stadig lidt morgentåget her :wink:

Min anke er, at du generaliserer ud fra dig selv, og at det er en uunderbygget påstand, at koldsved skulle være tegn på nogen særlig skadelighed eller ikke være en almindelig bivirkning. :) Bare fordi du ikke sveder...

Mht. dosis har McGuyver ikke skrevet præcis hvor meget han tager, så det er lidt svært at diskutere ud fra...

edit: men jo, hvis jeg skal være lidt pragmatisk, så tror jeg egentlig du har ret i at koldsved/sved selvfølgelig er mere almindeligt jo længere man kommer op i doserne. Og "10-12 tabletter" er nok deroppe af, uden at vide hvor meget de indeholder.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Entheo skrev:
Manze du ved godt, at man giver Ritalin, som groft sagt er det samme som amf, til folk i alle aldre? Ikke, at det gør det sundere, men siger alligevel lidt om, at det ikke nødvendigvis er så slemt, hvis man holder doserne lave og ikke kører et decideret misbrug.

Det er jeg udemærket godt klar over, og det er er jeg heller ikke enig i.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 56 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]