Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jun 2025 19:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

#########################################
# GAMMELT INDLÆG - INTERVIEWENE ER SLUT #
##########################################

Mette Kronbæk, Ph.D. stipendiat, skriver i regi af Center for Rusmiddelforskning opgave. Hun søger personer, der gerne vil give et interview til hendes opgave. Jeg har talt med Mette og det virker som et lødigt projekt jeg gerne støtter op om.

Du kan se Center for Rusmiddelforsknings annoncering her, hvor du også finder Word-dokumentet, som nedenstående billede kommer fra:

Billede

Kontakt hende direkte for en aftale om interviewet.

Også annonceret her: http://cannabismyter.dk/#phd

Junior medlem

jeg har sendt hende en mail. Vil da meget gerne give hende en hånd!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Smukt. Håber der kommer flere. Det er en god mulighed for at vise en ofte ret skjult gruppe af brugere.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
SKAL man være daglig ryger? Har været det for nylig, men er trappet ned uden behandling....

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Snoezel skrev:
SKAL man være daglig ryger? Har været det for nylig, men er trappet ned uden behandling....

Det finder jeg ud af.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Snoezel: Mette skriver tilbage til mig:

"Jeg skelner mellem brugere med og uden behandlingserfaring, - det er derfor ikke vigtig om personen ryger pt. Jeg har en del brugere med behandlingserfaring som stadig ryger, så nogle brugere uden behandlingserfaring, der er stoppet ville være fint.. Deres erfaring som rygere skal dog ikke ligge mange måneder tilbage, men helst så rimelig friskt i deres hukommelse."

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Synes denne beskrivelse er relevant lige at få med:

Citat:
Cannabisstorforbrugere – i og udenfor cannabisbehandling

v/ Mette Kronbæk

Denne afhandling undersøger cannabisstorforbrugeres hverdagsliv i og udenfor behandlingssystemet for stofbrugere. Projektet vil se på hvilke roller, som cannabisbrugere får stillet til rådighed i forhold til de konkrete sociale kontekster, som de indgår i, herunder for nogles vedkommende behandling.

Projekt vil iagttage cannabisstorforbrugeres egne strategier, i forhold til at håndtere et liv med et storforbrug af cannabis. Projektets målgruppe er personer over 20 år, som har et storforbrug af hash. Projektet vil fokusere på grænsen mellem brug og misbrug af hash – i forskellige sociale kontekster samt over tid.

Projektet vil bygge på kvalitative interviews med cannabisbrugerne og behandlere fra behandlingstilbud for hashmisbrugere, samt deltagerobservation og journallæsning. Derudover gennemføres kvalitative interviews af hashstorforbrugere som ikke har valgt at søge behandling. Projektet har 3 sociologiske fokusområder:

Cannabisstorforbrug og hverdagsliv

Hvilke sociale muligheder giver et cannabisstorforbrug? Selvom mange mennesker i Danmark har et afslappet forhold til cannabisbrug, vælger nogle brugere at holde deres cannabisbrug skjult fordi de er bange for at blive ekskluderet fra kammeratskabsgrupper, arbejde og uddannelsessteder. Andre lever med et åbent brug, hvor hashrygningen er en del af deres image. Hvilke sociale begivenheder kan få cannabisstorforbrugere til at iagttage deres forbrug af hash som problematisk?

Cannabisstorforbrugere og behandling

Cannabisbehandling bliver stadig en større del af stofmisbrugsbehandlingstilbuddet i Danmark. Hvilke årsager er der, til at cannabisforbrugere i stigende omfang vælger at søge behandling? Og hvorfor er der mange som stadig ikke vælger at søge behandling? Hvad kendetegner den nye gruppe af behandlingssøgende klienter? Og hvilke nye udfordringer giver dette til behandlingssystemet?

Køn og rusmiddelbrug

Har kvinder andre forbrugsmønstre end mænd og er grænserne for hvornår brugere af cannabis anses for at være hhv. brugere, storforbrugere og misbrugere, varierende ift. køn? Har kønnet afgørende betydning for, hvilke roller storforbrugere stilles til rådighed i deres hverdagsliv og som klienter i behandlingssystemet?

Niklas Luhmanns systemteori er valgt som projektets overordnede iagttagelsesramme. Projekt vil fokusere på, hvordan cannabisstorforbrugere håndterer deres hverdagsliv i spændingsfeltet mellem eksklusion og inklusion. Begreberne inklusion og eksklusion bruges til at iagttage, i hvilke sociale systemer, der hhv. inkludere eller ekskluderer, cannabisstorforbrugere.

Projektets forløb: Februar 2010 til februar 2013

http://crf.au.dk/forskning/phd-projekte ... orbrugere/

Jeg er ikke selv fast bruger af cannabis, men hilser studier i rusmidler og adfærdsmønstre for rusmiddelbrugere mere end velkomment, så vil da opfordre folk til at melde sig til :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
så får hun da lige en mail :)

Medlem

Må man ryge til interviewet :D

Godt tænkt :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Jeg ville gerne hjælpe, men da jeg er under 25 år gammel falder jeg udenfor målgruppen.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Hmm, i det Frugthat har pastet, står der "over 20 år", så måske kan du prøve at sende hende en mail alligevel.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Medmindre du er under 20 år også... For så kan du bare pisse ad helvede til, møgunge.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Wups, havde ikke lige læst det Frugthat havde postet.
Mail sendt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg skulle sige mange tak for deltagelsen og den overvældende tilslutning fra Mette Kronbæk. Hun søger ikke længere flere interviewpersoner.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Er skrivelsen noget hun offentliggør? Det kunne være spændende at læse og lære lidt af det hun har arbejdet med :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]