Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 00:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Som de fleste herinde ved, er der en bagside af medaljen. Herhjemme er vi så heldige, at vi har et nogenlunde velfærdssystem. I andre dele af verden, er misbrugere ofte overladt til deres egen skæbne. Jeg faldt over (meget stærke) denne video, hvor en flok russiske børn injicerer heroin. En lille fyr på cirka (gæt) 10-12 år, som nok burde spille fodbold, får et skud i venen, for snart efter at blive succesivt mindre kontaktbar. Til sidst giver hans krop op, og han dør:

http://video.mixcity.net/video/view/?id=v629456d6db

Jeg kan desværre ikke forstå hvad speakeren siger.

Her er en grafisk video (NSFW eller svage maver!) som angiveligt viser russiske misbrugere, der har injiceret et stof, der leder til omfattende vævsdød (gætter på bindemidler fra pillerne eller lignende). Stoffet skal være "tianeptin", som de fattigeste skulle mæske sig i - denne video dokumenterer de vævsskader som er opstået:

http://www.totallycrap.com/videos/video ... om_russia/

Denne side er lidt mere følelsesfremkaldende, men også grafisk og ulækker. Der er en del tekst. Vil vurdere at der også bør advares her: NSFW! Det er en billedserie med ukrainske misbrugere. Alt fra børn til gamle mænd og ludere. En del af misbrugerne er fængslede og er lagt til at dø, da de ikke modtager behandling for deres AIDS (fængslet vil ikke finansiere det). Stakkels skæbner:

http://fishki.net/comment.php?id=25674

Så var der også en film, hvor nogle misbrugere amputerer en anden misbrugers rådne ben, men den behøver nok ikke blive vist op.

Nu må vi se at få stoppet krigen mod stoffer og fokusere på HR, uddannelse af alle, social sikkerhed og menneskelig værdighed. Det her er mindre udtryk for stoffers skadelighed end det er udtryk for uvirkeligt hårde kår for samfundets svageste. Her er det eneste der hjælper en hjælpende hånd og et springbræt udi livet, tror jeg. Mit indtryk er, at der er for meget fokus på stofferne, og hvilken skade de gør, og så på selve sygdommen og omstændighederne som i første hånd giver stofferne en sådan magt.

Hvad siger i? Er det ikke absurd, at der findes mennesker der lever sådan, og så til og med i vores baghave?

Mvh en halvfortvivlet Muad Dib

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Jeg har en rigtig god dag i dag, så jeg nøjes med at tage dig på ordet i dine beskrivelser.

Men JO! Det er absurd, det er så absurd at det er stukket af fra os, lorten er blevet så stor at vi ikke længere tør lugte til den. Jeg ved dog ikke hvad du mener med, at der er for stor fokus på "sygdommen og omstændighederne" Hvis du mener i forhold til det fokus der bliver lagt på skadeligheden af forbuddet, så ja, helt enig - politikerne lukker øjnene for det faktum at det måske kunne være dem der tager fejl, på trods af tonsvis af undersøgelser der peger på, at det kunne det nok godt være; intet nyt under solen dér.

Jeg tvivler med dig - god torsdag.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Virkelig en barsk omgang! Forstår godt deres virkelighedsflugt, det er barske kår at være fattig i østlandene. Jeg er helt enig med dig i, at et skub i den rigtige retning kunne redde mange af disse uheldige skæbner.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: den sorte muld
jeg videresendte lige dine links til en som arbejder på et misbrugscenter... hun er ude at knække sig nu... ups

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Snoezel skrev:
Jeg har en rigtig god dag i dag, så jeg nøjes med at tage dig på ordet i dine beskrivelser.

Men JO! Det er absurd, det er så absurd at det er stukket af fra os, lorten er blevet så stor at vi ikke længere tør lugte til den. Jeg ved dog ikke hvad du mener med, at der er for stor fokus på "sygdommen og omstændighederne" Hvis du mener i forhold til det fokus der bliver lagt på skadeligheden af forbuddet, så ja, helt enig - politikerne lukker øjnene for det faktum at det måske kunne være dem der tager fejl, på trods af tonsvis af undersøgelser der peger på, at det kunne det nok godt være; intet nyt under solen dér.

Jeg tvivler med dig - god torsdag.

Ja, præcis. Jeg mindes fra gymnasiet, at de, der snakkede, forklarede om hvor farlige stoffer var. De lagde al vægten på stoffernes misbrugspotentiale; har du prøvet dem en gang, så slipper de ikke taget i dig. Selvfølgelig er der forskellige former for misbrug, og der er sikkert nogle, der gribes af en tilsyneladende billig hedonisme, og først for sent erkender prisen. Men de, der virkelig ødelægges, er ofte folk fra bunden af samfundet. Og det synes jeg bl.a. fremgår tydeligt af de sider, jeg har linket til. Det er sørgelige skæbner, og det, de alle har tilfældes er, at de er helt overladte til sig selv. Når man ser dem, kan man ikke undgå at se omfanget af problemet. At det ikke rør sig om et primitivt forhold mellem et dyr og et behageligt rusmiddel, men derimod nogle langt dybere ting. Især børnene rammer lige i mellemgulvet IMO. Som jeg ser det, løber en masse mennesker fra deres ansvar, når der ikke gøres noget mere langsigtet for de, der er i klemme.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
The Globalisation of Addiction har godt fat i denne årsag til misbrug. Jeg har kun læst uddrag af den, men den virker rigtig god til at forklare, at det altså ikke bare er menneskelig svaghed generelt, der gør at vi bliver afhængige, men den enorme lidelse og det enorme pres mange mennesker er udsat for i dagens samfund. Mere end der før har været, så derfor flere mennesker. (Mine konklusioner, uden at have læst hele bogen, og uden at have set filmene endnu. Jeg håber jeg får tid til at se dem i morgen.)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Odden skrev:
men den enorme lidelse og det enorme pres mange mennesker er udsat for i dagens samfund. Mere end der før har været, så derfor flere mennesker.

Sure about that??

Moderator
Brugeravatar

Det er selvfølgelig et vidt begreb, men jeg synes der kan være noget om, at modernitetens tomme løfte om ubegrænset udvikling og forbedring for alle ikke holder stik, og derved mistes der rigtigt mange. For eksempel kæmpes der mange steder rundt om på jorden med "overbefolkning" - ikke nok jobs, plads eller penge til alle, som så ofte ender med at blive afhængige af usselt narko eller usle uppers. Selv i frugtbare områder hvor man før bare kunne spise og leve, skal der nu en del papirer og ejerskab til før det kan lade sig gøre.
Der er selvfølgelig også flere mennesker på jorden, men kan ikke sige om det gør sig gældende procentvist. Måske ikke, men med flere folk, uden mere plads bliver problemet i hvert fald mere presserende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hele verdens velfærd stiger i takt med den økonomiske vækst, så der bliver en mindre og mindre andel af verdensbefolkningen der lever under så usle forhold som diskuteres i dette topic. Men da verdensbefolkningen jo samtidig også er stigende, så vil der unægteligt være flere der har det dårligt... men andelen er altså mindre end for fx 10 år siden.

Og videoen af hende, der har mistet al vævet indtil knoglen i hendes arm, så knoglen er frit blottet, mens hun ligger og skriger af desperation, håbløshed og smerte... det er satme hårde sager. Det sætter ens hverdag i perspektiv.

Senest rettet af Morten på 14 20 maj 2011 15:46, rettet i alt 2 gange.

Moderator
Brugeravatar

Den stiger aldeles ikke jævnt, og nogle steder slet ikke.. tværtimod.

Dedikeret medlem

Går normalt ikke og tænker over at den slags ting foregår verden over, men det er da fedt lige at blive mindet om hvor meget vi ikke har ret til at brokke os over noget som helst, her i Danmark. Ville ønske alle kunne have det som i Danmark, problemet er bare for stort til at det bare kan løses, der vil altid findes mennesker som lever under så usle forhold.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Odden skrev:
Den stiger aldeles ikke jævnt, og nogle steder slet ikke.. tværtimod.

Det er meget få steder, der ikke er økonomisk vækst over en >10 årig periode. Jeg kan umiddelbart ikke komme på nogen. Selv et land som Zimbabwe, som det langt fra går godt for, har en økonomisk vækst der ligger på niveau med Danmarks.

Moderator
Brugeravatar

Ja, men er det for alle? Jeg ved at visse steder i Indien, og på Filippinerne, at mennesker der bor i områder hvor de traditionelt har kunnet leve af det naturen har givet dem, ikke kan det mere, fordi nogle få rige ejer områderne pludseligt, og ikke vil dele. Det kan godt være der er økonomisk vækst, og nogle mennesker kommer med på vognen, men jeg tror bare der er flere der ryger af end vi regner med...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som regel vil nogle få rigmænd ikke have en særlig stor effekt på landets samlede økonomi. Så hvis man ser vækst i et land, så skyldes det oftest at den almindelige borger har fået flere ressourcer... En god måle at checke det på, er at se om gini-koefficienterne er blevet højere, samtidig med at den økonomiske vækst har stået på. Hvis den er blevet højere, så er det fordi det er de rige der har skrabet mere til sig. Hvis den er uændret, så er væksten jævnt fordelt på alle samfundslag. Hvis den er blevet mindre, så har de fattige fået relativt mere end de rige. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke kender situationen i asien, og ikke har checket tallene. Men jeg ved, at i fx Afrika er situationen meget bedre nu end den var for bare 10-15 år siden.

Desuden er det svært at finde ud af, at der har været fremgang i nogen lande, hvis man ikke aktivt søger informationerne selv. Populærmedierne dækker nemlig ikke sådan nogle historier, men foretrækker at vise de tragiske historier i stedet. Så hvis man kun har sin viden derfra (siger jeg ikke du har), så kan det hurtigt se ud som om, at hele verdenssituationen bare bliver værre og værre som tiden går.

Moderator
Brugeravatar

Ja, det er klart. Men det slog mig, at vi mangler en ret vigtig del af dette her regnestykke. Det skal nok også passe, at folk her på Filippinerne, generelt har fået mere mellem hænderne af penge (omend det er meget meget lidt, udlandske firmaer udnytter groft situationen hernede), så er det til en ret høj pris. Da jeg skrev det, som Alt Ædende Ateist fremhævede, så havde jeg mere tanken om "presset" i hovedet (den tanke røg lidt ud, da jeg ville fremhæve konkret velstand), men for at give et ret simpelt eksempel på hvad jeg mener: Så er livet i provinsen her på Filippinerne meget simpelt, let og behageligt, om end der er langt mindre penge derude end i storbyen, Manila for eksempel (selvom der er stor stor fattigsom her også), men folk arbejder pisse hårdt for meget få penge, og kan altså nemt ende med at tage stoffer som shabu (jeg har fundet frem til at det mest mulig er amf) eller de drikker rigtig meget, for simpelthen at kunne tackle en hård hverdag, uden meget materiel velstand i forhold til hvor pressede de er.
De drikker også ude i provinserne, men det lader til at være mere af kedsomhed og dovne sind, end noget andet. Men i storbyen, med al velstanden, er der press og stor depression.
Det var mere det jeg ville ind på. Vi kan nok hurtigt finde ud af, at der er flere penge end før, men til en kostbar menneskelig pris, som pengene ikke balancerer ud. Vi ser det vist også i vesten med kultursygdommen stress.. Den har en grummere side her, end i Danmark.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg synes du skal passe på med at sige, at det er vestlige firmaers skyld at situationen er som den er. Det er nok nærmere dårlige regeringer, der har haft skylden for den dårlige livskvalitet i landet. Hvis der havde været en god regering, havde udlandske firmaer ikke haft mulighed for at udnytte situationen (ihvertfald ikke uden samtidig at betale til hele samfundet for at udnytte situationen).

Og spørgsmålet er, om stress ikke er alt det værd, som man får ud af det der fører til stresset - nemlig større velstand, og dermed bedre velfærd, som man må gå ud fra i sidste ende fører til højere livskvalitet (med mindre der sidder nogle korrupte fjolser og tager en al for stor del af kagen, eller ikke kan finde ud af at fordele pengene ordentligt)

Moderator
Brugeravatar

Jeg siger ikke nogen steder, at det er firmaernes skyld, bare at de udnytter situationen... Og ja.. Politik her på Filippinerne er en stor hindring for at det går ad h til hernede. Der er meget stor korruption til fordel for politikerne selv og rige firmaer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Citat:
Som regel vil nogle få rigmænd ikke have en særlig stor effekt på landets samlede økonomi

Selvfølgelig har det en effekt. Hvis de rige tar det hele er der jo ikke noget til os andre, og de tager meget! http://sociology.ucsc.edu/whorulesameri ... ealth.html Du kan gå ned til de første statestikker, evt.

Citat:
Jeg synes du skal passe på med at sige, at det er vestlige firmaers skyld at situationen er som den er. Det er nok nærmere dårlige regeringer, der har haft skylden for den dårlige livskvalitet i landet. Hvis der havde været en god regering, havde udlandske firmaer ikke haft mulighed for at udnytte situationen (ihvertfald ikke uden samtidig at betale til hele samfundet for at udnytte situationen).

Hvorfor har de dårlige regeringer? Jeg synes du skal passe på med, at være blind for det postkoloniale forhold. Det er her årsager til fattigdommen skal findes. Medmindre du vil argumentere for at det har noget med afrikansk kultur at gøre (dovne bananplukkere?)

Og at et land har vækst betyder ikke at det har udvikling. Et lands BNP stiger hvis der bliver produceret i en frihandelszone, men det betyder ikke at det vil føre til vækst udenfor denne.

Citat:
Og spørgsmålet er, om stress ikke er alt det værd, som man får ud af det der fører til stresset - nemlig større velstand, og dermed bedre velfærd, som man må gå ud fra i sidste ende fører til højere livskvalitet

I Danmark har vi objektivt set nok materielle goder til, at vi kan leve et liv med masser af velfærd og uden stress. Der blev skrevet noget om det i 70'erne inden for sociologien. For hvordan skulle vi dog leve, når nu vi om få år skulle leve et liv, næsten, uden arbejde :lol: Pointen kan føres tilbage til Rusland. For her er der også materielle goder nok, men en skæv fordeling ødelægger det hele.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Puha. Det var ellers en hård omgang. Tak fordi du delte det. Det er godt at sætte tingene lidt i perspektiv en gang imellem, når man lige glemmer hvor godt man egentligt har det.

Junior medlem
Brugeravatar

Tror det det mest ubehagelige jeg nogen siden har set..... :shock:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]