Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 19 jul 2025 22:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Du kunne jo prøve at tage noget syre og fortælle om det? ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted mellem den anden og tredje Bardo
Rick Strassman snakker i bogen, DMT the Spirit Molecule om forsøg lavet med DMT og LSD i halvtredserne, Hvor skizofrene personer fik administeret de to overnævnte substanser. Resultatet som de fleste nok havde gættet sig til, var overvejende negativ, med nogle fatale dødsfald i blandt.

Personer der i forvejen har et svært ved virkeligheden vil som oftest ikke have gavn af at de psykeliske substanser, tvinger en yderligere nedbrydning af deres i forvejen skrøbelige ego.

Når det er sagt, så er der stort potentiale med MDMA til at behandle personer med post traumatisk stres(fx krigsveteraner, eller tsunami ofre med flere) og også personer med OCD, MDMA'en kan hjælpe personerne til at forstå hvor problemerne kommer fra, istedet for bare at dæmpe symptomerne med psykofarmika og lign.
ANN Shulgin eksperimenterede nemlig præcist med dette, i sin praksis før MDMA blev ulovligjort i midten af 1980erne, du kan selv slå hendes resseach op.

Håber det Hjælper lidt, med venlig hilsen Schroomers

Admin
Brugeravatar

xun skrev:
Du kunne jo prøve at tage noget syre og fortælle om det? ;)

Billede

-Jimmy Carter

Insane psychedelia user!

@Shrooomers:
Hverken skizofrene eller mennesker med PTSD, går under betegnelsen udviklingshemmede. Udviklingshæmmede er mennesker med meget lav intelligens.

Junior medlem
Brugeravatar

Hverken skizofrene eller mennesker med PTSD, går under betegnelsen udviklingshemmede. Udviklingshæmmede er mennesker med meget lav intelligens.

Klart, prøvede bare at brede den lidt ud til så mine argumenter kunne omfatte empiriske undersøgelser, resten er bare spekulation. Der var folk der skrev inde på Shrommery.org, at udviklingshæmmede, fx folk med downs syndrom, ikke ville være i stand til at kunne forstå den psykedeliske oplevelse, fordi de fx ikke forstår konceptet lykke, eller eufori eller angst osv. men en anden forslog at hvis "normale" mennesker tog det og kom i hyperspace, så når retarderede tog de ville de få indsigt i "normal" bevidsthed men dette er som sagt bare spekulation.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Lykke, eufori og angst er ikke koncepter, det er følelser. Man behøver ikke være udviklingshæmmet for ikke at kunne forstå sine følelser, så jeg tror ikke den holder. Jeg har erfaring med at psykedeliske stoffer ofte bringer dyret frem i mennesket og det er præcis det samme jeg tror der vil ske med en udviklingshæmmet, karakteren af oplevelsen afhænger derfor af, om man har sig en tam udviklingshæmmet, eller en aggressiv udadvendt én - undskyld sproget :lol: Mht. til den udviklingshæmmedes oplevelse, tror jeg at der vil være nye aspekter af allerede kendte følelser at hente, både på godt og ondt - det er ikke noget jeg ville anbefale, selvom tanken om en infantil autist på syre da har strejfet mig :P

Junior medlem
Brugeravatar

Essensen af den psykedeliske oplevelse er netop at kunne tolke sine egne reaktioner på nyvandte kognitive egenskaber, læs følelser ind i hverdags kontekst,(ædru tilstand) - Folk med lav IQ har svækkede evner indenfor sprog og analytiske metode, dette gør at det bliver utroligt svært at sætte ord på sine oplevelser(en essentiel del af forabejdningen af den psykedeliske oplevelse) og få analyseret en eller anden form for mening ud af den.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mental_ret ... Q_below_70

Kan du forklare lidt mere præcist hvad du mener med dyret i mennesket ?

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror på intuition (surprise!) og derfor tror jeg også at der ideelt set, kan være noget at hente for en udviklingshæmmet - uden det behøver at være læst ind i hverdagens kontekst med ord. Jeg synes også det er svært at pinpointe hvor grænsen mellem udviklingshæming og adfærdsforstyrrelse går - jeg har mødt en del autister med fatteevne som en 8-10 årige og det er immervæk ikke helt dumt (!) At man har en lav IQ behøver ligeledes ikke være et tegn på at man har et overfladisk følelsesliv, selvom det ofte forekommer sådan - man er måske bare mere udsat overfor intense følelser, fordi man netop som du nævner, ikke magter at sætte ord på sine oplevelser.

Med dyret i mennesket, mener jeg noget i retningen af maslows behovspyramide. Psykedelika kan tage dig helt op i toppen -> 'menneske' såvel som ned i bunden -> 'dyr'. De udviklingshæmmede jeg har passet ser allesammen ud til at være jævnt tilfredse med at komme til trin 4, det er meningen for de fleste af dem. Når du er styret af dine behov fra trin 1-4 går min spekulation bare ud på, at psykedelika bare vil gøre den udviklingshæmmede endnu mere sensitiv overfor opfyldelsen af disse behov.... Ved ikke om det giver mening...

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg er enig i at udviklingshæmmede kan fornemme følelser og stemninger, også blandt andre mennesker. Udviklingshæmmede kan sagtens have et højt udviklet følelsesliv, grunden til at samfundet opfatter dem som "barnlige" er netop som jeg sagde før grundet problermene med at få det formuleret, og analyseret så tilstrækkeligt at det giver mening for dem selv og alle andre.

Når du snakker om at psykedelia kan tage dig til toppen af behovspyramiden er vi så ude i nogle spirituelle oplevelser?
I bunden af selvsamme pyramide referer du så til seksuelle oplevelser, jeg har bemærket at svampe har en erotisk undertone i rusen, noget som udviklingshæmmede uden tvivl også ville være i stand til at opleve, på trods at tabuet omkring det.

Moderator
Brugeravatar

Schroomers skrev:
Når du snakker om at psykedelia kan tage dig til toppen af behovspyramiden er vi så ude i nogle spirituelle oplevelser?
I bunden af selvsamme pyramide referer du så til seksuelle oplevelser, jeg har bemærket at svampe har en erotisk undertone i rusen, noget som udviklingshæmmede uden tvivl også ville være i stand til at opleve, på trods at tabuet omkring det.

Det er nemlig lige det jeg gør :)

Edit: Men ikke kun erotikken, også bare nærhed og sanseoplevelser generelt.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Korrektion: For Schroomer har svampe en erotisk undertone i rusen....

Jo jo.. Jeg har mærket den erotiske undertone på nogle trips.. også nogle svampetrips, men også andre trips... Jeg tror ikke det som sådan er en feature ved svampetrips, at de har en erotisk slagside også...

Medlem

jeg har noget der hedder en ´´blandet udviklingsforstyrrelse af specifikke vanskeligheder´´, det er ikke noget man kan mærke på mig, bortset fra at jeg stinker til at huske, staver dårligt og og noget andet som jeg har glemt... når jeg indtager cannabis tror jeg enlig bare jeg bliver ligesom alle andre, men jeg synes at det mind fucker mig lidt mere end dem jeg ryger med, jeg ved ikke om det er pga. min forstyrrelse eller om det er fordi jeg ikke ryger dagligt... har ikke prøvet mdma eller lsd indtil videre... bare spørg hvis der er noget

Junior medlem
Brugeravatar

Korrektion: For Schroomer har svampe en erotisk undertone i rusen....

:D -

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Undskyld... *Schroomers..

;P

Moderator
Brugeravatar

søgerbare1 skrev:
det er ikke noget man kan mærke på mig, bortset fra at jeg stinker til at huske, staver dårligt og og noget andet som jeg har glemt...

:lol: That cracked me up!

@Odden: Du har ret, det nok mere bare en menneskefeature som kan komme op til overfladen når/hvis man har undertryk visse dele af det. Det var nok også derfor at jeg dragede den konklusion, at man hos udviklingshæmmede vil se en "erotisk reaktion", fordi det ofte bliver undertrykt af pædagoger og hjælpere... MER' SEX TIL DE UDVIKLINGSHÆMMEDE! :rocking:

Medlem

cool...

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Grenaa
Har ellers læst, at forsøg med LSD på Skizofrene også kunne hjælpe dem.. noget med at forudsige sygdomsforløbet eller sådan noget. Det kræver meget mere research indenfor emnet for, at få et godt resultat. Regeringen skal bare tage sig sammen :p

Junior medlem
Brugeravatar

Har ellers læst, at forsøg med LSD på Skizofrene også kunne hjælpe dem.

Kilde?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]