Det er et godt spørgsmål.
Falck siger "ingen risiko for større forgiftning", mens
netdyredoktor mener at især løgdelene er giftige. Dette er også sandt hos påskeliljer, hvis løg folk en gang i mellem forveksler med rigtige løg med følgende alvorlige forgiftninger.
Det lader altså til, at den overjordiske del af planten er forholdstvis ufarlig, men angående dosering og tilberedning er jeg fuldstændig blank. Der er ikke andet at gøre end at imitere vore forfædre - start i det små, og forøg dosen indtil enten en positiv effekt fremkommer (man har da fundet tærskeldosen) eller en negativ effekt fremkommer (man har da fundet en skodplante). Personligt er jeg på vej ud af døren for at hente nogen!
EDIT: der er vist ikke galantamin i vintergækker alligevel

Vintergækker hedder Galanthus Nivelis, mens arten med galantamin er Galanthus caucasicus. Undskyld forvirringen, men det er da underligt at der på wikipedia bare står at det findes i "Caucasian snowdrop", uden at specificere end art, det fik i hvert fald mig til at tro at det er den almindelige vintergæk, men det er så åbenbart en der stammer fra Kaukasusbjergene. Pis. Jeg retter lige artiklen så andre ikke misforstår på samme vis.
Den
ligner nu ellers almindelig vintergæk pænt meget...
EDIT2: Mystikken stiger: ifølge
fugleognatur.dk findes Kaukasisk Vintergæk også i Danmark (den er dog sjælden), men her kalder de den "Galanthus woronowii", så der er åbenbart flere navne for arten - Kaukasisk Vintergæk er da også kendt som "Voronov's Snowdrop" på engelsk, så "Woronowii" giver mening. Kær blomst har mange navne... der er ikke noget at sige til at jeg blev forvirret!