Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 aug 2025 10:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hejsa.
Jeg er i gang med at forberede mig til min fremlæggelse mht. Amfetamin/speed. Der er dog lige en ting jeg er i tvivl om.
- Det er hvordan amfetamins opbygning er i forhold til andre stimulerende stoffer?

Jeg ved at det Kemisk navn er: 1-phenylpropan-2-amine
og kemisk formel er følgende: C9H13N

Derudover ved jeg også at virkningen er identisk med kokains, men forskellen er at amfetamin har en længere halveringstid, som medfører at rusen varer i længere tid end kokainets. Er det fordi amfetamin og kokain ligner hinanden meget mht. opbygningen. Har ikke særlig meget styr på det her med opbygningen og hvordan jeg skal sammenligne det.

MANGE TAK;)

Admin
Brugeravatar

Amfetamin:

Billede

Kokain:

Billede

Det er generelt ret svært at sige noget om virkningsvarigheden udfra strukturen alene. Man kan måske sige noget om, hvilken type effekter, stoffet giver. Men det er svært at argumentere for, at amfetamin virker længere end kokain udfra strukturen alene. Der findes mange analoger (kemisk beslægtede) til amfetamin og kokain, som virker meget henad de to stoffer. Der kan man måske sige en smule om virkningen udfra strukturen. Men potens og virkningstid kan godt være lidt mere bøvlet at spå om så vidt, jeg har forstået.

-Jimmy Carter

Junior medlem

Mange tak for hjælpen. Er der nogle hjemmesider du muligvis kan henvise til?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det lyder ikke til du er gået særligt dybt i det, så den engelske wikipedia vil være en god start

Junior medlem

Det er noget gruppearbejde. Jeg har kun 2,5 min til at fremlægge :) Så jeg skal ikke gå så meget i dybden. Men det jeg skal koncentrere mig mest er med hensyn til opbygningen. Skal også fortælle lidt fakta om amfetamin. Altså virkningen, amfetaminrusen, bivirkninger. Tror i det er muligt at fortælle om ovenstående på 2,5 min ?
-Synes bare ikke jeg kan læse særlig meget om opbygningen sammenlignet med andre stoffer.

Admin
Brugeravatar

Du kan slet ikke nå at fortælle om de her ting på 2,5 min. Måske hvis det er MEGET overfladisk. Men jeg fatter ikke, hvorfor du skal bringe strukturen ind. Virker slet ikke relevant for din fremlæggelse. Synes det virker omsonst at snakke om struktur, hvis du har så lidt tid og tilsyneladende meget lidt indblik i organisk kemi.

-Jimmy Carter

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]