Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 17:58

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Jeg overvejer at prøve denne kombo som en del af mine daglige tilskud og vil høre om der er nogen som har erfaring med denne kombination eller har nogen gode råd med hensyn til sikkerhed, dosis etc.

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Tryptofan + 5-HTP er overkill IMO...

Størstedelen af tryptofan bliver metaboliseret til melatonin og resten til 5-HTP så vidt jeg husker.

Perikon's antidepressive effekt, er som MAO-hæmmer, så jeg ville nok være lidt påpasselig med at kombinere det med 5-HTP.

Husk et stærkt B-vitamin kompleks - det kan gøre underværker alene, og B6-vitamin er essentielt, for at få optimal omdannelse af 5-HTP'en.
Livol's "Stærk B" kan jeg klart anbefale... Små røde piller.

Junior medlem

Dextrose skrev:
Perikon's antidepressive effekt, er som MAO-hæmmer, så jeg ville nok være lidt påpasselig med at kombinere det med 5-HTP.

Hej, jeg fandt lige denne gamle tråd. Angående ovenstående: Mener I, det er en dårlig idé at kombinere 5-htp og perikon?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://en.wikipedia.org/wiki/St_John%27 ... armacology

I små mængder tror jeg ikke det bør være noget problem. Men start lavt, ved højere doser kan der måske være risiko for serotonin syndrom.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og hvis ikke direkte serotonin syndrom, så ubehag. Har da oplevet at på lidt kvalme af 5-htp en time efter indtagelse da det slog rigtigt ind. Da jeg mixede en SSRi med det fordi jeg havde ond MDMA-nedtur hyggede jeg mig med hovedet nede i toiletkummen i en halv times tid- bagefter blev jeg glad. Men jeg synes det ville være lidt overkill, men små doser kan du jo sagtens prøve dig med. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså af 5-htp og perikon... :P HVIS du absolut ikke kan lade være. :)

Junior medlem

ScienceFreak skrev:
Og hvis ikke direkte serotonin syndrom, så ubehag. Har da oplevet at på lidt kvalme af 5-htp en time efter indtagelse da det slog rigtigt ind. Da jeg mixede en SSRi med det fordi jeg havde ond MDMA-nedtur hyggede jeg mig med hovedet nede i toiletkummen i en halv times tid- bagefter blev jeg glad. Men jeg synes det ville være lidt overkill, men små doser kan du jo sagtens prøve dig med. :)

Men det jeg ikke kan finde ud af er om perikon på den måde er ligesom en SSRi. For det er jo netop et naturlægemiddel modsat lykkepillerne.

Jeg tager perikon dagligt, når det er vintertid, og har noget 5htp liggende til at bruge efter en fremtidig tur. Men vil selvfølgelig undlade at tage det, hvis det ville være en dårlig kobling.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

http://www.erowid.org/ask/ask.php?ID=3140 Svært at sige... Åbenbart

Junior medlem

Luftkaptajnen skrev:

Tak, det var et godt link?
Hvor lang tid før indtagelse af MDMA bør man stoppe med perikon?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nej, det er vidst en MAO-hæmmer. :) Men øger mængden af serotonin. Og da 5-htp gør det samme, bare uden at rode med dine hjerneceller eller proteinerne der har med dem at gøre, kan du godt få for meget af transmitterstoffet. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^

Perikon er en meget svag Maoi. Så det er ikke dér problemet ligger

Linus-O skrev:
Luftkaptajnen skrev:

Prøv at google det. Hvis du ikke finder noget, så mærk efter hvornår effekten har aftaget, og så dosér forsigtigt herefter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Linus-O skrev:
Dextrose skrev:

Hej, jeg fandt lige denne gamle tråd. Angående ovenstående: Mener I, det er en dårlig idé at kombinere 5-htp og perikon?

Jeg undersøgte emnet lidt mht. erfaringer på bluelight etc for noget tid siden og det lod til, at folk oplevede en synergistisk effekt - og ikke bivirkninger ved at kombinere en svag MAO-i med 5-HTP. Men start lavt - better safe than sorry.

Jeg mener da 5-HTP konkurrerer om pladsen for transporteren, der transportere aromatiske og forgrenede aminosyrer over BBB (blood-brain-barrier) med disse andre substrater, bør man overveje, hvornår man doserer 5-HTP. Jeg mener at optag vil være lavere ved samtidig indtag af fedt og kød (med højt indhold af de omtalte aminosyrer), så du bør prøve hvad effekt indtag til forskellige tider i forhold til måltider har.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hmmm... http://www.erowid.org/smarts/tryptophan ... nfo2.shtml
Ifølge hans vurdering er det ikke det værd. Selvom jeg har oplevet at kunne mindste nedturen efter en vild weekend. Men kan jo skyldes placebo. ;)

Junior medlem

Luftkaptajnen skrev:
^

Linus-O skrev:
Luftkaptajnen skrev:

Prøv at google det. Hvis du ikke finder noget, så mærk efter hvornår effekten har aftaget, og så dosér forsigtigt herefter

Jeg har nu flere steder læst, at det er en dårlig idé at have perikon/saint john's wort i blodet, når man tager mdma - bla. denne meget let tilgængelige tråd: http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=15220
Men kan man sige noget om, hvor lang til der skal gå fra jeg stopper perikon til jeg kan føle mig sikker på, at det er ude af systemet? Altså snakker vi dage, uger eller måneder?

Moderator

Geografisk sted: Wiggie
man bør også overveje, om man kan indtage 5-htp´en på et tidspunkt, hvor man har en lav plasmakoncentration af B6 - for så at spise sine grøntsager eller tabletter 1 times tid senere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Linus-O skrev:
Luftkaptajnen skrev:
^

Linus-O skrev:
Luftkaptajnen skrev:

Jeg har nu flere steder læst, at det er en dårlig idé at have perikon/saint john's wort i blodet, når man tager mdma - bla. denne meget let tilgængelige tråd: http://www.drugs-forum.com/forum/showthread.php?t=15220
Men kan man sige noget om, hvor lang til der skal gå fra jeg stopper perikon til jeg kan føle mig sikker på, at det er ude af systemet? Altså snakker vi dage, uger eller måneder?

I og med man ikke kender til plantens virkningsmekanismer, så ved man heller ikke hvad der sker ved en kombination med MDMA. Altså hvilke stoffer i planten der skaber problemer og hvor lang halveringstid disse har. Det skulle ikke undre mig om nogen af plantens aktive stoffer er blevet isoleret og testet, men sikkert ikke allesammen.

Mao. Det jeg skrev før gælder stadig...

Hvis det er noget der bekymrer dig i høj grad, så kan du evt. oprette topic inde på et større forum end psychedelia. Der skal nok være nogen der har praktiske erfaringer

Junior medlem

Luftkaptajnen skrev:
Linus-O skrev:
Luftkaptajnen skrev:
^
...så kan du evt. oprette topic inde på et større forum end psychedelia. Der skal nok være nogen der har praktiske erfaringer

Det vil jeg gøre :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]