Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 aug 2025 04:40

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej derude, nu har jeg siddet og bøvlet med bassline til det her track lidt længe, og er nu kommet til det punkt, hvor jeg ikke kan bedømme det selv. Har hørt den lidt for meget igennem.

Så nu vil jeg lige spørge jer, her er et lille sample på 6 sek :D

http://soundcloud.com/emillohn/start

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
ja det er den vel? Du må være lidt mere specifik når du spørger, er det selve waveformen du tænker på, er det rytmen, er det tonaliteten?

Medlem

Jeg var bare ved at blive halv irreteret efter at have hørt den samme bassline igennem 120 gange, og havde derfor brug for en second opinion. Synes selv det lød som om det hele flød lidt sammen. Måske er det bare mig ?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
altså, mener du at ALT det lyd der er i det klip der, repræsenterer det du kalder bassen? Hvis det er tilfældet, så jo, det flyder sgu lidt sammen - hvis du bruger den sammen reverb til al den lyd der, så er det derfor. Der er alt for meget diskant støj, prøv at lege med noget LP filter, eller put de forskellige tracks ind i forskellige rum, justér lidt wet/dry - sådan nogle ting... Held og lykke med det..

Medlem

Det var egentlig bare bassline jeg havde i tankerne. De andre synths er bare nogen jeg smed på fordi jeg blev træt af at høre på bassen. :D

Medlem

Spørg dig selv om verden har brug for endnu et nummer med en bbbbbbbbbbbb basgang, eller om bassen i det her nummer kunne være noget andet og mere interessant som f.eks. dit eget nummer Experiment.

Hvis du selv er gået død i den, så er det ofte et tegn på der er noget der ikke fungerer. Jeg ville vaske tavlen ren og starte helt forfra.

Experiment er et spændende track, men det her er blot endnu et ligegyldigt psy bbbbbbbbb nummer.

Håber ikke det lyder hårdt; det er ikke sagt for at være led.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Har verden virkelig brug for mere rockmusik? Find nu på noget nyt folkens, det er for kedeligt med trommer, guitar, bas, (evt keyboard hvis det er vildt flippet) og vokal...

Selvfølgelig er der plads til det, hvis det er den musik, han har lyst til at lave. Du har hørt seks sekunder af det, hvor der kun var meget lidt effekter på. Hvordan kan du vurdere det til at være et "ligegyldigt psy bbbbbbbbb"-nummer på så kort tid?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX

Her er en fin tutorial lavet af Cosm, der beskriver hvordan du laver en classic fullon psytrance bassline.
Der er de sammen funktioner i de fleste programmer og synth, hvis du bruger noget andet end ableton

Medlem

noname skrev:
Har verden virkelig brug for mere rockmusik? Find nu på noget nyt folkens, det er for kedeligt med trommer, guitar, bas, (evt keyboard hvis det er vildt flippet) og vokal...

Selvfølgelig er der plads til det, hvis det er den musik, han har lyst til at lave. Du har hørt seks sekunder af det, hvor der kun var meget lidt effekter på. Hvordan kan du vurdere det til at være et "ligegyldigt psy bbbbbbbbb"-nummer på så kort tid?

Det er en forvrængning af hvad jeg skrev. Jeg har aldrig sagt at der slet ikke skulle være en bas.

Det var mit indtryk at der ikke var andet i nummeret - hvis det var forkert, ja så beklager jeg at jeg var for hurtigt ude. Jeg er blot komplet lamslået og målløs over hvordan den nøjagtig samme basgang finder sted i stort set alle psy numre i dag. Det er som om det ikke handler om andet en end kick og bbbbbbbbas. Jeg efterlyser originalitet i nytænkning; præcis det som psy scenen engang handlede om. Og som trådstarter iøvrigt også er i stand til.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

De fleste morderne musikgenre lider et knæk efter en periode på 5, 10 eller 20 år. Hvor originaliteten og legebørnene langsomt forsvinder.
I psytrance tilfældet er det nogen år tilbage det skete, dog har psytrance jo fået sine nye undergenre darkpsy og forrest og et par andre, hvor der sker noget mere udvikling ned i almindelig psytrance, der jo har stået stille siden omkring 2005 vil jeg skyde på.

Men så pludselig, efter 5, 10 eller 20 år opstår genre igen som neo, nu eller hvad pokker folk kan finde på at kalde det. Dubstep er iøvrigt et godt eksempel på en genre der er ved falme hen, mens breakbeat er et godt eksempel på en genre der er ved at få et comeback. I hvert fald hvis vi kigge på tendenser i England, der tit har været baner fører på dette felt.

Men nu er psytance jo genre der meget funktions præget. Altså du skal danse og være på knark. Hvis ikke det, skal du i det mindste kunne flyve væk mentalt på det. SÅ der vil altid være et rimelig stort publikum og en scene for det.

Angående den monotone 16dele bas, så er det jo egentlig lige meget hvordan et stykke musik er bygget op.
Bare det virker på folk, og at helheden og konteksten er korrekt skruet sammen.
Men jo, jeg må give dig ret, er sgu også lidt træt af plæneklipper basen. Men så længe at man variere, så det fint

Medlem

Nu er det heller ikke fordi jeg kun bruger tid på psytrance genren! Jeg prøver mig lidt i flere forskellige genrer, udelukkende for at udvide min horisont. Jeg skal dog ikke ligge skjul på at Psytrance er den foretrukkende genre. Hver mand sin smag, så hvis jeg kan holde ud og høre på det samme bass/kick igen og igen, så er det, det jeg gør !

Har forresten tjekket de fleste af Tom cosm's videoer ud, er sågar medlem af hans hjemmeside.
Til lige netop dette start projekt, har jeg fået en del hjælp fra Andy !

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
der er ikke nogen video...10hi f9z ;)...(eller jeg kan ihvertfald ikke se nogen)

Medlem

Underligt.. har ingen problemer med at se den selv.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er også video her ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]