Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 aug 2025 16:29

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hvad siger i til dette, fair?

http://www.business.dk/karriere/nu-maa- ... narkoteste

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg mener man bør skille privatliv og arbejdsliv ad.. Medmindre man er decideret påvirket eller så smadret at man ikke kan foretage sit arbejde når man møder mandag morgen, kan jeg ikke se hvordan det kan komme arbejdsgiveren ved, hvad man går og laver i sin fritid..
Og det med ikke at være helt skarp mandag er der masser af mennesker der kender til - bare fordi det er mandag.. Eller fordi man har været på druk lørdag..

Jeg forudser en masse narkotest i byggebranchen uden egentlig mistanke

Admin
Brugeravatar

Enig med Frugthat. Synes det begynder at ligne amerikanske tilstande :x

Men jeg kan godt forstå, hvis de feks. narkotester en chauffør eller folk der arbejder med farlige ting, hvis de decideret virker påvirkede på arbejdet.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Jeg synes nu også, at man bør vurdere om det er fair i lyset af, hvilken branche og arbejdsplads det er. Er det en virksomhed, der er afhængig af ens image, så er det fair nok at blande sig i, om man laver sjov og balade i weekenden. Lidt ligesom greenpeace ikke kan have en talsmand, der går i minkpels og har en kobestand i regnskoven. Men i almenhed, så burde man skilde privatliv og arbejde fra hinanden. Kontrol uden mistanke er uetisk, og derudover skaber det et dårligt klima på arbejdspladsen, når man mistænkeliggør sine kolleger i den grad - skyldige eller ej. Men juridik er ikke at ligstille med moral, selvom man nok kunne håbe på et vidst sammenfald mellem god moral og lovgivningen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

FØJ :x

Nej det er ikke fair. Det er grund nok til en generalstrejke.

Jeg skal da ikke stå og pisse i en spand/kop, fordi min chef siger det. Jeg kan da gøre mit arbejde. Gør jeg det ikke godt nok, så kan idioten fyre mig.

Snart skal vi vel have en GPS udstyret, så de kan se helt præcist hvad man foretager sig. Meget arbejde foregår i dag hjemme, og det skal vel sikres at vi ikke bare laller rundt og hygger os.

Jeg håber virkelig at fagforeningerne reagerer, men det gør de nok ikke...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvis man udfører sit arbejde fornuftigt, så er ens arbejdsgiver vel ikke interesseret i at miste en, bare fordi man evt tager lidt narko i weekenderne. Synes det er fair nok det her, og det er jo også kun, hvis der er begrundet mistanke, at arbejdsgiver må narko teste en.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Det har Siemens da gjort i årevis.. Skoler har også gjort det i årevis.. Det var et spørgsmål om tid før det ramte resten af arbejdsmarkedet.. Men så er det vel bare et spørgsmål om at være forberedt :)

I den konkrete sag de nævner, synes jeg det er dybt forkasteligt, og er glad for at eleven fik erstatning.. Men man må jo så spørge sig selv;
Har man lyst til at køre rundt med skæve taxachauffører?
Må ambulancefolk sniffe amfetamin, for lige at være lidt mere friske?
Bør man lade buschauffører spice kaffen op med MDMA?

Nej. Nej. Og nej. Men om der sidder en designer på sit kontor i københavn, og efter arbejde ryger sig en joint - jeg kan da ikke være mere ligeglad. Det skal han da bare have lov til! Netop derfor er denne sag sådan en gråzone, for vil man teste taxachaufførerne, buschaufførerne osv. Så må man lave et lovforslag der gælder alle arbejdsgrupper.. Desværre bliver de forkerte grupper ofte ramt hårdest.. Efter min mening, vil det være en god idé at sige; Har man ansvar for andres liv og velfærd, må man teste for narkotika. Men dette giver mere arbejde til regeringen, og det er de som bekendt aldrig glade for.. Så de vælger den nemme udvej!

Hvis vi skal være helt ærlige.. Hvem af os er overraskede? I'm not..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Hvis man har en myspace/facebook whatever kan man faktisk i mange tilfælde bare søge ens navn på google og der vil så komme billeder af en.
Hvis jeg sad som arbejdsgiver ville jeg da nok lige kører den test. jeg ved godt at mange passer deres arbejde selvom de vælter rundt på billeder på nettet men det er stadig et signal at sende.

Det er jo en privat krænkelse at et firma går ind og vil have direkte bevis for hvad du bruger din fritid til men alligevel kan jeg godt se deres mening med det.
Ansætter du en stille og rolig type eller bjarne på coke?

Highroller skrev:
Har man lyst til at køre rundt med skæve taxachauffører?
Må ambulancefolk sniffe amfetamin, for lige at være lidt mere friske?
Bør man lade buschauffører spice kaffen op med MDMA?

Det vil jo aldrig blive acceptabelt at være påvirket i en arbejds situation, men er du lidt bagskæv fra weekenden?
det er en hårdfin balance som der sikkert aldrig bliver en endelig afslutning på - alt er jo relativt. desværre.
Altså er jeg enig i resten af din post Highroller.

Medlem
Brugeravatar

Francis Begbie skrev:
Det vil jo aldrig blive acceptabelt at være påvirket i en arbejds situation, men er du lidt bagskæv fra weekenden? det er en hårdfin balance som der sikkert aldrig bliver en endelig afslutning på - alt er jo relativt. desværre.

Lige præcis! Jeg er da fortaler for, at en taxachauffør gerne må ryge en joint når han kommer hjem.. Fordi jeg ved, at han sagtens kan køre næste dag! Desværre er regeringen jo af den opfattelse, at kan et stof spores i blodet, uanset mængde, så er man påvirket.. Derfor kører de nultolerance for narkotika.. Og det er pisseærgeligt! Og jeg tror det bliver præcis samme fremgangsmåde, hvad enten man er advokat, designer, klovn i et cirkus eller politibetjent.. Nultolerance! Nitten :/

Junior medlem

Geografisk sted: Fyn er fin!
Ansatte med dagligt ansvar (chauffører, piloter, læger, pædagoger/lærere osv) skal naturligvis ikke møde uarbejdsdygtige op om morgenen - men ellers har arbejdsgiverne ikke en skid at skulle have sagt. Intet.

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Jeg synes det er groft urimeligt og fuldstændig uhørt at en arbejdsgiver blander sig i hvad man laver i weekenden.

Omvendt synes jeg det er helt rimeligt at arbejdsgiveren blander sig i hvad man laver på arbejdspladsen, og selvfølgelig er det ikke i orden at være påvirket på arbejdet, uanset hvad man laver.

Der må og skal være en form for gensidig respekt mellem arbejdsgiver og ansat.

Medlem
Brugeravatar

Drupe skrev:
Jeg synes det er groft urimeligt og fuldstændig uhørt at en arbejdsgiver blander sig i hvad man laver i weekenden.

Omvendt synes jeg det er helt rimeligt at arbejdsgiveren blander sig i hvad man laver på arbejdspladsen, og selvfølgelig er det ikke i orden at være påvirket på arbejdet, uanset hvad man laver.

Der må og skal være en form for gensidig respekt mellem arbejdsgiver og ansat.

Muligt, men så er problemet: Hvornår er man påvirket? Ifølge politiet og sundhedsstyrelsen, er man påvirket af et stof, så længe det er i ens system. Altså så længe det kan spores.. Så hvis en person ryger en joint om lørdagen, så kan den stadig spores om mandagen.. Ergo er han stadig "påvirket".. Derfor er det netop så problematisk, og vi har brug for nogle nye grænser angående hvornår man egentlig er påvirket, og regeringen er nødt til at indse, at nul-tolerancen ikke holder!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Selvfølgelig skal de ikke blande sig i ens privatliv, men man skal hellere ikke være bagskæv eller smadret fra gårsdagens druk/fest når man møder op på arbejde. Det er lige så uansvarligt i mine øjne.

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, man skal komme på arbejde ædru og velforberedt. Skjorten skal være nystrøget og slipseknuden stram.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]