Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 21:56

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg undre mig over om nogen har publiceret en snedig sammenligning mellem Releasing Agent (RA)-stofegenskaber for 5HT, DA og NE for et stof og den subjektive effekt det er fornuftigt det vil producere? Og lignende sammenligninger mellem Reuptake Inhibition-stofegenskaber (RI), antagonist bindings egenskaber osv. og den subjektive effekt det er fornuftigt at antage. Jeg er klar over mål for subjektiv effekt er svær at afgøre, men måske nogen har fundet en smart måde - fx sammenligning af rene SSRI'ers farmakologiske egenskaber og deres oplevede effekter MED rene rene NE RA's lignende egenskaber.

I andre ord: jeg læser artikler om, stoffer med data som fx antagonistisk binding Ki=1,7 nM D2, Ki=2nM for 5HT-A2, agonist affinitet for 5HT-1A på 6,8 nM og affinitet for adrenoceptoren (/NE) på 10,8 nM. OG jeg tænker, hvilke effekter er det fornuftigt at antage vil være mest udtalte?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Altså du prøver at finde ud af om man ud fra teori om stoffers bindings-egenskaber kan afgøre deres effekt?
Jeg har erfaret at mange ting som egentlig lyder godt i teorien fungerer dårligt i virkeligheden, da det ofte er meget mere kompliceret end bare én receptor. F.eks. blandede jeg en SSRI ind i mit methylone trip, hvilket resulterede i et vildt bodyload, kvalme som hvis man har fået for meget methylone, men ikke nogen vild eufori, hvilket jo skyldtes at methylonen påvirkede andet end serotoninen og den unikke kombination var afgørende. Derfor stod jeg og havde rigeligt med serotonin, men mangel på det andet og måtte vente et par timer med at redose, da jeg ikke ville risikere serotonin syndrom. Jeg nævner det her for at minde dig om at når denne viden skal bruges, så skal uendelig mange ting tænkes igennem, og man ofte ikke ved en skid før man har prøvet det IRL, man kan lave et skitse, men det fulde billede kan først komme frem når det afprøves.

Mht. hvad jeg tror dit spørgsmål er: så tænker jeg at effekten bliver udtalt alt efter hvor stor en effekt det bestemte stof fra den bestemte påvirkede receptor har. Hvis samme receptor påvirkes, ville agonisten/antagonisten med højeste affinitet vel "vinde" i en kombination (i samme mol-mængder). Det kommer vel også an på hvor aktiv receptoren er til hverdag- hvis en udskillelse øges med 100% ville du vel kunne mærke den mere end hvis en anden blev øget 50%, på trods af at der blev udløst flere molekyler af det med 50%.
Mht. RI vs. RA, så tænker jeg at der på være et begrænset antal transportproteiner at hæmme. Hvis vi antog at den præsynapsiske neuron kunne pumpe havde en ubegrænset mængde stof i sig, ville RA vel vinde, da transportproteinerne er den begrænsede faktor. Derfor tænker jeg at man kan mærke en RA mere "akut", men ikke noget der ville fungere på længere sigt, da der f.eks. ikke er uanede mængder serotonin. Hvorfor jeg tror at jeg kan blive ved med at dope methylone men ikke får den vilde effekt mere af MDMA efter jeg har blæst i 8 timer. :)

Jeg håber at jeg giver mening, og har svaret på det rigtige spørgsmål, da din formulering var en anelse svær at tyde. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hvis dit første spørgsmål kan formuleres: om jeg prøver finde publiceret materiale, der kaster lys over sammenhængen mellem receptor/RI-bindingsegenskaber og psykologisk effekt, så er svaret ja. Som jeg ser det fremlægger de fleste artikler bindingsegenskaber og det er så op til en selv at kunne sammenligne disse egenskaber med andre stoffer for at få en ide om, hvad disse tal så siger - de tal jeg brugte i eksemplet er ikke spundet ud af min fantasi, men data for stoffet Lurasidone (tag et kig http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/cn1001123).
Jeg tror dog nu jeg kan svare på mit eget spørgsmål - problemet er nok, jeg har søgt efter svar i kemisk neuroscience, mens et mere fornuftigt sted at lede er neuropsykologi.

Det er lidt et sjovt paradoks at du indleder et eksempel med, at der er så mange faktorer, der spiller ind at den psykologiske effekt jeg søger svar på, at det kan være svært at sige noget om - og så ender du ellers med at vide præcist, hvilke faktorer der ikke var tilstede i dit eksempel for at du kunne opnå den ønskede psykologiske effekt :P
Jeg ønsker ikke dette er stedet at diskutere effekten af de 3 stoffer, du har brugt, men du skal passe på du ikke oversimplificerer og falder i den faldgruppe du selv optegner. Har du overvejet om årsagen til din oplevelse kunne ligge i forholdet mellem de syv subtyper af serotoninreceptorer, disse stoffer påvirker?

Jeg kom i tanke om at funktionel selektivitet yderligere komplicere spørgsmålet (og er et delvist modsvar til din antagelse i andet afsnit, anden sætning) (http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_selectivity - at liganders binding til samme G-protein koplede receptor kan bevirke forskellig ligand-afhængig aktivering af second messenger systemer, i.e. cAMP, NO, IP3 etc - dvs to stoffer med samme agonistiske affinitet for en receptor kan have forskellig effekt).

Til det sidste du skriver: kokain er i høj grad RI, men effekten er relativt akut - er du ikke enig?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]