Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 18:34

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Vær hilset Psynauter og etnobotanikkere :P
Som titlen indikere, så har min Salvia plante det ikke så godt.
Jeg smider lige alt det data jeg kan komme på op i håb om det gør det muligt at hjælpe mig.

Plantens forhold:
Jordblanding 1 del Pottemuld 1 Sand 1/2 Leca sten.
Plastik "potte" ca. en til halvanden liter, fik planten i en ca. 250ml. potte.
Af gødning bruger den almindelige Biobizz.
Planten står i et 19 lt. akvarium, jeg har en stor kop hvori der står et akvarium-varmelegme, det sørger både for fugtighed og temperatur.
Jeg kan ikke finde mit hygrometer, men udfra min erfaring (ca. 7-8 års erfaring med reptiler og insekter) vil jeg sige luftfugtigheden ligger på 80-99 %.
Temperaturen startede jeg med at have på omkring 29 grader, jeg trappede så "langsomt" ned på 21 gr. da jeg havde læst flere steder at det var den ideale tempereatur for planten, det fik planten det ikke ligefrem bedre af så derfor gik jeg op i temperatur igen (nu omkring 25-26 gr.)
Lyskilden er den lampe som sidder i akvariumet, det skulle efter sigene også dække 270-350 nm ranged (uvb).

Tilstanden på planten:
Da jeg fik planten satte jeg den med det samme ind i akvariumet, planten havde de brune spidser på nogle af bladene, jeg fjernede dem da jeg kunne se det spredte sig langsomt.
Efter 1-2 uger begyndte planten at opføre sig underligt, bladene i toppen rejste sig nærmest lodret de øvrige blade krøllede nærmest sammen eller begyndte at hænge, dog var bladene stadig helt spændstige som hvis planten var sund og rask( se billedet).
Efter yderligere nogle dage fik jeg ved et tilfælde åbnet en af mine biologi bøger med plante fysologi, jeg fik i den anledning lige genopfrisket plantens påvirkning af uvb stråling(fototropisme, klorofylmol. etc.) det var først dér jeg kom i tanke om at salvia planten jo faktisk er en skyggeplanten.
Symptomerne kunne også klart tyde på at strålingen er for skarp og at planten prøver at af afværve strålingen på ved at lave en så lille overflade som muligt.
Planten blev derfor afskærmet fra direkte lys ved hjælp af tape, saks og en plastikpose.
Jeg troede faktisk at det var det der var problemet, men nu 1-2 uger efter indgrebet mister planten stadig flere blade og de nye vokser meget langsomt (den har endda også mistet nogle af de nye skud.)
Jeg har ikke rigtigt så meget mere livline at forsøge mig med, så derfor søger jeg hjælp i håb om at den kan reddes inden det er for sent.

Jeg synes selv jeg har sat mig godt ind i stoffet inden jeg fik anskaffet mig planten og er ikke stødt på nogle med lignene symtomer, ud over det med de brune spidser på bladene.
Det med de brune spidser har jeg set en del steder, hvor folk siger at det vil alle salvia ejere opleve på et tidspunkt i plantens levetid og hidtil findes der ingen forklaring på oversagen til det.

Det skal også siges at jeg har prøvet at sætte planten ned i growskabet til mine cannabis planter, hvilket kun resulteret i at planten faldte totalt sammen som om den var over- eller undervandet.

Jeg håber der er en skarp sjæl der kan udpege hvad jeg gør forkert eller bare pejle mig i den rigtige retning.
Billedet er taget for ca. 2 uger siden, det står desværre mere skidt til end på billedet, når jeg kommer hjem fra arbejdet uploader et opdateret billede.
Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
ret mig hvis jeg tager fejl.

men er 80 - 99 % fugtighed ikke lidt for meget når planten er kommet op i den alder ?
syntes jeg så noget forleden i en tråd herinde, hvor det øget udluftningen jo ældre planten blev.

på billedet ser der dog ikke så fugtigt ud synes jeg.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Nu ved jeg ikke hvor kraftig din lampe er, men som du selv er inde på kan det sagtens være den der har gjort din plante sløv.

Hvor mange timer om dagen får den lys?

Medlem
Brugeravatar

Det ser ikke fugtigt ud fordi det er taget om morgenen.
Både lys og varmelegmet sidder på samme timer, så om natten falder både luftfugtighed og temperaturen.

Min plan til at starte med var at lave et lille modul med hygrostat der kunne styre henholdsvist en blæser og en fogger jeg har fra et gammelt pilegiftfrø-tarrarie, men alene hygrosensor komponenten koster nemt 200 kr.

Medlem
Brugeravatar

Det er nok rigtigt, men så er problemet nok også at det plastik jeg bruger ikke beskytter overhoved.

16 timer.
Jeg bruger det samtidigt som spirerrum.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: CTU
Edith, hov, så først dit svar nu.

Prøv at give den lidt færre timer lys og evt. sikre sig at dens mørke timer er helt mørke.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Hvis det er muligt, så prøv at sætte den i vindueskarmen og se om den får det bedre. Jeg kunne godt forestille mig det havde noget med lyset at gøre. Husk at opretholde den høje luftfugtighed, evt ved at sætte en klar plastikpose over planten.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Bananmonarkiet DK
Rødder trives vel bedst under jorden - og i mørke?

Hvis det er en helt transparent "potte" kunne du måske dække den til med f.eks stanniol?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja som CannaChem skriver har rødderne det bedst i mørke, så du bør skifte potte. Desuden vil den også gro en del hurtigere i en 10 L potte, da den hurtigt får et stort rodnet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Someplace!
Min erfaring er at du skal passe på med at dække dem til. Jeg tror det er meget mere vigtigt med luft end fugtighed omkring de ovenjordiske dele. Jeg støtter op om det med stor potte, salvia er sku den plante i husstanden der har den største potte, og de gange jeg har haft dem i små potter dør de generelt.

Medlem
Brugeravatar

Jeg beklager det sene svar, mistede min Tlf i en taxa d. 20 (og så på min fødselsdag :/) og det er mit eneste internet for tiden, fandt lige en gammel 3GS'er og har lånt et kort fra mit arbejde så nu kan jeg lidt igen.

Mht. Potten så har jeg haft en juicekarton som cover så rødderne ikke blive udsat for lys, den var bare fjernet da jeg tog billedet da det så lidt fjollet ud.
Min plantes tilstand var imellemtiden ret skidt, den havde tabt alle blade, men der er håb ! Den er kommet med 4 nye friske små blade lige som jeg troede det var slut.
Den er taget ud af akvariumet(da der ikke er plads til større potte) og har fået et telt istedet med mulighed for udluftning.
Mit vindue er desværre østvendt og har forøvrigt voldsomt træk. Istedet for en akvarium lampeg har sat helt alm lys op til den.

Jeg købte en stor plante i Malmö for lang tid siden, jeg kunne ikke få den til Danmark så endte med at forære den til min kærestes lillebror derovre, han har kun brugt alm lys hele vinteren, så det forsøger jeg mig også med.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]