Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 11:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Tillader mig lige at springe ind i snakken med med et sidespring, jeg har været igennem nok værste uge i mange år og været til div undersøgelser, har så fået udleveret fentanyl som skal ja "stikkes" ind, det hedder vel nok iv er ikke vant til sproget, for jeg gør ikke den slags. Men ind i blodåren.
Men kan man godt gemme et ampul efter den er åbent? Og i hvor lang tid og skal det i køleskabet? fik ikke spurgt ind til det på hospitalet fordi min hjerne bare var tusind andre steder.

Ved der sikkert er nogen der små griner af dette indlæg men ja jeg er blank, har for første gang i mit liv selv skulle stikke mig selv og er vildt angst for det, men gik vist fint nok. Er bare slet ikke vant til fentanyl.

ps dette er ikke til misbrug, men smertebehandling.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
FrkFin:

Hvor meget information og introduktion har du fået inden du skulle selvadministrere IV? Er du sikker på det er IV og ikke en anden parenteral administrationsvej (som Intra muskulært eller subkutant)? Jeg synes det lyder lidt vildt at sende folk afsted fra hospitalerne med IV fentanyl... her burde de nye fentanyl næsespray være meget lettere at administrere for en patient og mere sikker imo - måske prisen er et argument fra lægens side eller simpelthen bare hans bog om anbefalinger, men ellers syntes jeg ligesom din usikkerhed viser at det er dårligt valg fra lægens side.

Medlem
Brugeravatar

Enig i at det lyder mærkeligt. IV kræver som regel mere uddannelse/øvelse end man kan forvente af en patient.

Medlem
Brugeravatar

Jeg var til undersøgelse, og det var præcis de samme de brugte til at bedøve mig derinde (skulle stadigvæk være ved bevidsthed),
Det jeg har fået hedder Fentanyl B. Braun 50mikrog/ml hvis det hjælper nogen. Ved ikke om det var forkert af lægen eller ej, og er også lidt ligeglad med det, den eneste som faktisk har gidet at hører på mig i over 1 år.
Spørgsmålet igen var, når jeg har haft åbnet et ampul eller hvad pokker det hedder kan det så holde sig?
Er ikke selv meget for det stikkeri, men har haft det gjort i nat, stak bare lige over det hvor jeg kan se lægerne havde gjort det altså i hånden og gik fint, jeg er stadigvæk i live, det hjalp så må have gjort det rigtigt. Brugte jo bare ikke lige 2ml eftersom det virkede for sindssygt, så skal vide om det jeg har tilbage skal smides væk eller om det stadigvæk er brugbart?

Insane psychedelia user!

Jeg kan ikke forestille mig at det er smart at gemme på allerede åbnede ampuller. Når man åbner for en ampul bryder man forseglingen, og man kan derfor ikke vide om det er sterilt, det man sprøjter ind i kroppen..

Medlem
Brugeravatar

Fjas skrev:
Jeg kan ikke forestille mig at det er smart at gemme på allerede åbnede ampuller. Når man åbner for en ampul bryder man forseglingen, og man kan derfor ikke vide om det er sterilt, det man sprøjter ind i kroppen..

Ok, tak for svaret, jeg pakkede det bare ind så det var luftetæt og stillede det i køleskabet, men ville vide om det var sikkert at bruge igen eller ej derfor jeg spørger.

Medlem
Brugeravatar

Du kan vel stadig indtage det oralt/nasalt?

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
Du kan vel stadig indtage det oralt/nasalt?

Kan man drikke det? Nasalt hmm virker lidt svært når det er flydende.. aner det virkelig ikke tanken har aldrig ramt mig, men hvis man kan ville det da være skønt så går 1ml ikke til spilde. (ja jeg er uvidende og blank, hvis nogen tænker det)

Medlem
Brugeravatar

Nasalt = som næsedråber ;)

Insane psychedelia user!

Ja, eller sprøjt det op i røven.

BTW Så tror jeg ikke Adhoc er specielt henrykt over at tråden her bliver kørt af sporet. Opret din egen tråd. :)

Medlem
Brugeravatar

groza skrev:
Nasalt = som næsedråber ;)

Ja ja ok, ved du hvor kraftigt virkningen er til forskel fra iv? Mere så jeg kan beregne dosis osv eller er det "forsøg dig frem". Er jo ret vant til det smertestillende efterhånden og skræmmende nok:/

Fik 1ml fentanyl igår + stesolid af vagtlægen (begge iv) tog yderligere 1ml fentanyl (iv) i nat da jeg vågnede fordi det gjorde ondt. Mere hvis du kan beregne min tolerance ud fra det...

Medlem
Brugeravatar

Fjas skrev:
Ja, eller sprøjt det op i røven.

BTW Så tror jeg ikke Adhoc er specielt henrykt over at tråden her bliver kørt af sporet. Opret din egen tråd. :)

Sorry, tænkte godt over det. Skal nok oprette min egen hvis jeg har yderligere spørgsmål.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Adhoc skrev:
Ja arpheus og det er jeg heller ikke i tvivl om :) Det jeg gerne vil diskutere her er 'rene' opioiders tendens til at forårsage disse 'psykiske tømmermænd'. Medmindre nogle kan bakke op at tramadol har ligheder farmakologisk med fentanyl vil jeg gerne holde tramadol ude af diskussionen :)

Der er vel "bare" tale om rebound effekt, som efter indtag af alle mulige andre drugs, med hver deres særlige påvirkning og efterfølgende regulering. Jo heftigere effekt, des værre tømmermænd. Afhængig af hvilke signalstoffer der påvirkes bliver virkninger og bivirkninger forskellige, ligesom nedturen får dens eget særpræg. Udover det har vi hver vores svage punkter, der er med til at præge nedturen og give den sit helt eget udtryk.

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Nogen læger er sq specielle.Jeg kunne forstå hvis du havde fået et hætteglas med Fentanyl til IM brug.Men ligefrem at give dig det så du skal sidde og finde blodårer forstår jeg slet ikke.Ja der er vitterligt forskel på læger. :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

arpheus skrev:
Der er vel "bare" tale om rebound effekt, som efter indtag af alle mulige andre drugs, med hver deres særlige påvirkning og efterfølgende regulering. Jo heftigere effekt, des værre tømmermænd. Afhængig af hvilke signalstoffer der påvirkes bliver virkninger og bivirkninger forskellige, ligesom nedturen får dens eget særpræg. Udover det har vi hver vores svage punkter, der er med til at præge nedturen og give den sit helt eget udtryk.

Jeg er enig i første sætning med specificeringen at det kan bestå i (ned)regulering af de pågældende post og presynpatiske-receptorer og kan være forbundet med at mere af det pågældende transmitterstof er blevet nedbrudt.

Jeg er ikke sikker på om du med anden sætning mener det gælder for alle stoffer eller for et stof i en stofklasse/gruppe. Ex mephedrone giver værre tømmermænd end MDMA, men næppe en hæftigere effekt? En aften på amfetamin giver værre tømmermænd end en aften på kokain, men næppe en hæftigere effekt? (btw andre end arpheus bedes lade være at kommentere disse exempler).

Tredje sætning er jeg tildels enig i, men det er så her jeg er af den overbevisning at stoffer, der virker euforiserende gennem den opioide-my-receptor, ikke var forbundet med de store bivirkninger - ud over selvfølgelig fysisk bevirkninger ved afhængigheds enducerede symptomer.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Adhoc skrev:
arpheus skrev:

Jeg er enig i første sætning med specificeringen at det kan bestå i (ned)regulering af de pågældende post og presynpatiske-receptorer og kan være forbundet med at mere af det pågældende transmitterstof er blevet nedbrudt.

Jeg er ikke sikker på om du med anden sætning mener det gælder for alle stoffer eller for et stof i en stofklasse/gruppe. Ex mephedrone giver værre tømmermænd end MDMA, men næppe en hæftigere effekt? En aften på amfetamin giver værre tømmermænd end en aften på kokain, men næppe en hæftigere effekt? (btw andre end arpheus bedes lade være at kommentere disse exempler).

Tredje sætning er jeg tildels enig i, men det er så her jeg er af den overbevisning at stoffer, der virker euforiserende gennem den opioide-my-receptor, ikke var forbundet med de store bivirkninger - ud over selvfølgelig fysisk bevirkninger ved afhængigheds enducerede symptomer.

Ja, min anden sætning er kun delvis rigtig. Dit sidste afsnit synes jeg er interessant.

Edit: Rettet, jeg var vist i lorte humør den dag - beklager.

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 16 dec 2010 10:45, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Gonzo skrev:
Nogen læger er sq specielle.Jeg kunne forstå hvis du havde fået et hætteglas med Fentanyl til IM brug.Men ligefrem at give dig det så du skal sidde og finde blodårer forstår jeg slet ikke.Ja der er vitterligt forskel på læger. :D

Jeg fatter hat af læger!!! Det som jeg beder om for jeg "NEJ, du bliver afhængig" Men hos andre til en helt anden undersøgelse "Her har du noget smertestillende til de næste dage, sådan og sådan skal du stikke dig selv" - Wtf???

Dedikeret medlem
Brugeravatar

arpheus jeg så ikke, hvad du skrev, men min intention var ikke at være ordkløver eller lignende.

Jeg sad og søgte lidt på fentanyl og på en ellers glimrende side (http://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/dr ... m?id=15196) stod dette:
Citat:
Histamine assays and skin wheal testing in clinical studies indicate that clinically significant histamine release rarely occurs with fentanyl administration. Clinical assays show no clinically significant histamine release in dosages up to 50 mcg/kg.
Doser på 50 mcg/kg ville for mig være lidt under 4mg - jeg tror jeg ville bekymre mig om andet ved den dose end kløen :P

må være en fejl... LD50 mener jeg ligger omkring 3mg...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg sidder og kigger på Dailymed's afsnit om fentanyl i durogesic og Actiq og studsede over at max-plasmakoncentration ved durogesic 100mcg/hr er 3,36 ng/ml og 2,51 ng/ml for 1600 mcg Actiq. Jeg ville have troet den kraftigste Actiq ville bevirke en højere plasmakoncentration end 100mcg/hr durogesic på baggrund af, at jeg har prøvet de svageste 200 actiq og 75mcg/hr durogesic (men 100 mcg/hr Matrifen).

http://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/dr ... m?id=17143 <--actiq
http://dailymed.nlm.nih.gov/dailymed/dr ... m?id=15196 <--durogesic

--
Angående generelle bivirkninger ved opioider fandt jeg dette på wiki(http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrocodone):
Citat:
Testosterone
Hydrocodone, along with most other opioids, may also severely decrease testosterone levels in men and may cause menstrual irregularities in women. Short-term use of opioids will usually result in a decrease in testosterone with a subsequent rebound post-cessation. However, chronic use is much more dangerous. In a study on cancer survivors using opioids for chronic pain relief, 90% of the subjects had hypogonadal levels of testosterone. It is believed[by whom?] that this occurs due to both a negative feedback at both the hypothalamus-pituitary and at the gonadal (testicular) level. This is known as "central hypogonadism". Patients using opioid therapy should be screened for such endocrinological problems periodically through blood tests and inquiry of symptoms, which include loss of libido, erectile dysfunction, anxiety, fatigue, loss of muscle mass, and infertility. Treatment should first consist of opioid rotation. If that does not work, then testosterone replacement should commence.[14]

Av min manddom... take care

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 39 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]