Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 22:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har i den sidste periode fået det problem at jeg ryger utrolig nemt i black out. Tidligere kunne jeg aldrig komme i black out på udelukkende pilsner øl, men først hvis jeg drak sprut eller meget stærke øl.
Som det er nu, sker det stort set hver eneste gang jeg drikker. Jeg kan drikke en 6-7 øl over ca. 3 timer, og så er hukommelsen væk derfra. Utrolig irriterende, og på ingen måde et niveau jeg har været på før. Det sker også på trods af nok mad plus søvn.
Har i haft erfaringer med noget lignende før, og hvad har i gjort for at løse det?

(Baudelaire 1860).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Well, den eneste løsning er vel at lade være med at drikke? Det er virkelig ikke en umulig ting at feste uden at drikke.
Havde selv et par blackouts for en del år tilbage, dog efter store/dumme mængder alkohol, og siden da har jeg ikke drukket så meget. Synes simpelthen det er for ubehageligt ikke at kunne huske, hvad jeg har foretaget mig eller sagt til folk.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

noname skrev:
Well, den eneste løsning er vel at lade være med at drikke? Det er virkelig ikke en umulig ting at feste uden at drikke.
Havde selv et par blackouts for en del år tilbage, dog efter store/dumme mængder alkohol, og siden da har jeg ikke drukket så meget. Synes simpelthen det er for ubehageligt ikke at kunne huske, hvad jeg har foretaget mig eller sagt til folk.

ja det er selvfølgelig rigtigt. Tror da også det vil blive løsningen, da der efterhånden skal så lidt til at selv et yderst moderat indtag får hukommelsen til at går fløjten. Dog satser jeg på at kunne begynde igen efter en pause. Jeg synes bare det er virkelig underligt. Som en omvendt tolerance...

(Baudelaire 1860).

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Milano
Det sker meget tit for mig, jeg ser det nærmest som et kvalitetsstempel af min druktur. Hvis jeg husker noget kan jeg heller aldrig grine af hvad jeg har lavet når jeg får det at vide af vennerne.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Det sker sjældent for mig mere, har da prøvet det et par gange, men ellers plejer jeg egentlig at have en rimelig god hukommelse fra min drukture, uanset om jeg har drukket 6 eller 26 genstande. Har dog erfaringer med venner, som nærmest konsekvent får blackouts og ter sig fuldstændig åndssvagt, for at vågne op næste dag, få at vide hvor fucking irriterende de var, og så bare grine lidt og ryste på hovedet.
Så mit råd til dig er, drik noget mindre, eller lad helt være - er man i det rigtige humør og er der gang i festen, kan man sagtens lade sig rive med af den hæmningsløse stemning :P

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Jeg er den i min omgangskreds der har haft flest blackouts. Jeg har haft ret mange gennem tiden, selvom det er blevet lidt bedre med alderen. Noget jeg har bemærket fra mig selv, er at hvis jeg kommer ud i koldt vejr, efter at have drukket, har jeg nemmere ved at få blackout. Tager jeg f.eks. videre fra én fest til en anden, eller bare hjem, kan jeg få blackout selvom jeg ikke indtager mere alkohol. Besynderligt nok, er det ofte med tilbagevirkende kraft. Tager jeg f.eks. hjem klokken 03.00, kan jeg huske indtil klokken 02.30. Jeg går ud fra det har noget at gøre med at blodet ikke når helt så langt ud i ekstremiteterne og de yderste hudlag - men det kan være det er fuldkommen forkert. Nu er det jo ret koldt for tiden, så hvis du har erfaret at alkoholen slår lidt hårdere, kan det have noget med det at gøre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Flak skrev:
Jeg er den i min omgangskreds der har haft flest blackouts. Jeg har haft ret mange gennem tiden, selvom det er blevet lidt bedre med alderen. Noget jeg har bemærket fra mig selv, er at hvis jeg kommer ud i koldt vejr, efter at have drukket, har jeg nemmere ved at få blackout. Tager jeg f.eks. videre fra én fest til en anden, eller bare hjem, kan jeg få blackout selvom jeg ikke indtager mere alkohol. Besynderligt nok, er det ofte med tilbagevirkende kraft. Tager jeg f.eks. hjem klokken 03.00, kan jeg huske indtil klokken 02.30. Jeg går ud fra det har noget at gøre med at blodet ikke når helt så langt ud i ekstremiteterne og de yderste hudlag - men det kan være det er fuldkommen forkert. Nu er det jo ret koldt for tiden, så hvis du har erfaret at alkoholen slår lidt hårdere, kan det have noget med det at gøre.

Det kan godt være det er den jeg er offer for for tiden.... Har aldrig oplevet noget lignede, black out af ingenting..

(Baudelaire 1860).

Admin
Brugeravatar

For mig er det blevet værre med tiden. Kan ikke huske, hvornår jeg sidst har brækket mig af druk. Til gengæld skal der ikke meget til, før jeg glemmer hvad der er sket. Da jeg begyndte at drikke var det lige omvendt. Kastede jævnligt op pga. druk, men jeg ku altid huske det hele. Nu skal der ikke mere end 10+ genstande til, før jeg får seriøse hukommelsesproblemer.

Du er nok bare ved at blive gammel og dement :P

-Jimmy Carter

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Haha samme her, Imp..

Og det er en rigtig dårlig kombination, når jeg stadig synes det er lige så sjovt og hyggeligt at drikke, som for 5 år siden.. Der opstår nogle sorte huller i hukommelsen i ny og næ ^^
Tør slet ikke tænke på hvordan det så ud hvis jeg også røg hash

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: kbHoe
Grunden til at jeg har den subjektive opfattelse af at det er blevet bedre med tiden kan også ganske enkelt skylds at det er sjældnere jeg drikker - og at det går lige så galt når jeg så endeligt gør (-eller at det er min omgangskreds der er blevet mere moden og siger stop og skrider hjem, og jeg så også stopper selvom jeg normalt ville være blevet ved, hvad ved jeg?).

Noget jeg praktiserede en overgang var at sørge for at drikke rigeligt vand i løbet af aftenen. Jeg tror faktisk det havde en positiv effekt på mine blackouts - men jeg kom væk fra det igen, der findes jo så meget dejlig alkohol, så jeg fandt vel frem til det var fjollet at spilde tiden uden :roll:

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor duften af balloner er
Nu kender jeg ikke dine alkoholvaner, men for et års tid tilbage havde jeg en tendens til gerne at drikke både fredag+lørdag (og i mange tilfælde også om torsdagen), hvilket resultaterede i nøjagtigt hvad du beskriver. Hukommelsestab efter en 5-6øl.

Jeg er heldigvis kommet over det nu, efter jeg har erstattet mine UGENTLIGE alkoholture med nogle MÅNEDLIGE.

Konklusionen er enkel.

Skær ned på dit forbrug. Giv din krop en pause og du vil mærke forskellen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ulrk skrev:
Nu kender jeg ikke dine alkoholvaner, men for et års tid tilbage havde jeg en tendens til gerne at drikke både fredag+lørdag (og i mange tilfælde også om torsdagen), hvilket resultaterede i nøjagtigt hvad du beskriver. Hukommelsestab efter en 5-6øl.

Jeg er heldigvis kommet over det nu, efter jeg har erstattet mine UGENTLIGE alkoholture med nogle MÅNEDLIGE.

Konklusionen er enkel.

Skær ned på dit forbrug. Giv din krop en pause og du vil mærke forskellen.

Jo det stemmer fint overens med mit forbrug... Konklusionen er også blevet det samme. Dog kan jeg ikke helt forstå logikken bag det, da man skulle tro et højt forbrug gav øget tolerance, og dermed højere grænse før blackout/bræk/kold/detention....

(Baudelaire 1860).

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Formentligt noget med at kroppen har svært ved at øge tolerancen mht den uspecifikke virkning af alkohol (opløselighed af cellemembraner og lignende). Når man har høj nok tolerance på den specifikke effekt, så er det den uspecifikke, der tager over og giver blackouts.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Flak skrev:

Kulde gør dit blod tyndere = kraftigere påvirkning.. amirite?

Blackouts er også noget jeg er begyndt at få, efter 10 øl plejer mine hukommelse pletvist at være væk.
Men blackout vil jeg ikke kalde det, for når folk siger blackout til mig ser jeg det som om at de besvimer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Jeg drikker øl ca. hver weekend og har haft meget få blackouts. Jeg plejer ca. at drikke 10 øl per fest. Medmindre jeg også ryger cannabis, så bliver øl forbruget automatisk mindre. Medmindre det sker at jeg virkelig drikker meget også ser en joint. Det er dumt men der tager jeg oftest imod og går under.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez

Junior medlem

Roder med samme problem..

Problemet er bare at den ene dag kan jeg kaste pils og hvad der til høre i hovedet som var det slik, men ugen efter slukker jeg efter 10 pils og jeg har på ingen måde, nogen ide om hvad jeg har
lavet når jeg vågner næste morgen... og det er aldrig endt godt....

Og har også taget pauser hvor jeg kun drak pils i et moderat tempo og holdt mig fra alt andet, og det samme er sket...
så kan ikke rigtig få det til at hænge sammen med hvor meget man indtager eller hvor hurtigt...

mener bare ikke det kan passe at man allerede har nået at ødelægge sin krop så meget ( er 24 og faldt for flasken og hendes hvide kusine som 13 årige), når jeg hver dag møder folk som er 40 plus og altid har startet dagen med 2 damer fra tuborg og en skarp til at gøre hende i godt humør...

Junior medlem

Er 30 år, har i mange år haft en ret så alm. dansk tilgang til alkohol med fest og druk 1-2 gange om ugen. Festivaler med flere dages druk og derefter black-outs..

Er begyndt at holde log/dagbog over hvor meget jeg har indtaget og kan efter et par måneders log konstatere at jeg oplever præcis det samme som Hodja.

Efter 6-7 genstande skal jeg ikke regne med at huske ret mange detaljer, andet end billeder fra dagen før (hvor jeg har været og hvem jeg var sammen med). Føler mig slet ikke fuld ved kun 4 store fadøl (6 genstande) over en hel aften. Men det ser ud til at ca. være den magiske grænse for ikke at opleve større black-outs p.t. Bliver det 10+ genstande er der ret så lukket for endnu mere og det er som om det aldrig er sket.

Har ligeledes oplevet efter 14+ genstande at sidde i en samtale og glemme hvad der blev snakket om for 5 min. siden. Virker så dumt og er helt sikkert ikke sunde symptomer.

Af hvad jeg kan læse mig til er det vidst noget med at korttids hukommelsen ikke kan gemme aktiviteter i langtids hukommelsen, mens alkoholen er indenbords. Men man kan sagtens virke (og være nogenlunde) ædru og fattet da man korttids hukommelsen ikke fejler noget, men der er en form for blokering der gør at hjerne signalerne ikke kan gemmes i langtids hukommelsen. Man kan dog sagtens læse ”data” derfra og fortælle historier fra gamle dage osv. Som en slags read only hjerne.

Er efterhåndend ved at vågne op og er seriøs omkring det. Der skal gøres noget og som det ser ud nu kan jeg ikke finde andre løsninger end at skære voldsomt ned på mit alkohol indtag. Hvilket næsten ligeså godt kunne være at stoppe fuldstændig.

Man kan sammenligne mine drukture fuldstændig med filmen Momento haha, ret så sygt at jeg (og sikkert mange andre) udsætter mig selv for det gang på gang..

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
30 år og druk 2 gange i ugen siden du var en 15-stykker er nu også ret meget vil jeg sige.
Jeg har aldrig været særlig glad for alkohol - den person jeg bliver til ved ekstrem påvirkelse, og de efterfølgende tømmermænd.
Så jeg drikker ikke mere end at jeg kan tænke, gå og stå - men stadig smide hæmningerne lidt og lave damer ;)
Den grænse ligger omkring 6-8 bajer hen over aften + et par enkelte shots og måske et par drinks.
Det med blackouts (kan se jeg har skrevet tidligere at jeg tog det som at besvime, hvilket selvfølgelig er volapyk) har jeg aldrig rigtig oplevet før jeg er blevet ældre som folk her også nævner - men så skal der også virkelig meget til, og det har altid været max den sidste time eller 2 hen ad natten jeg ikke kan huske.

Men er der nogen der kan svare mig på hvorfor konfier ikke får tømmermænd som vi andre gør??
Mange af min kammeraters brødre er jo begyndt at drikke, og de har ingen tømmermænd overhovedet selvom de vælter rundt? Er det fordi de ikke har stor nok tolerance til at få nok gift ind i systemet før de er påvirket?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: 2750
det hjælper på hukommelsen at komme ud i den friske luft. Det gør det ihvertfald på mig.
venlig hilsen
Martin

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]