Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 13:47

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej drenge og piger.

Jeg er en dreng på 15 (16 på mandag), der hver vinter får vinterdepressioner. Jeg har ikke lyst til at gå ud blandt folk (skole, venner osv.), føler mig trist og nedtryk og vil egentlig helst blive væk fra "verden".

Jeg vil gerne spørge om der er andre herinde, der også lider af vinterdepressioner, og i så fald hvad I gør ved det, for at holde hovedet højt i vintermånederne?

Jeg har for nogle år siden haft en decideret depression - tror I at der kan være en forbindelse der?

Håber der er en eller to derude der har nogle gode råd (:
God Jul til jer alle.

- Pseudo

Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Jeg havde det selv i slutningen af folkeskolen og da jeg tog min ungdomsuddannelse, også tilbagevendende hvert år..
Jeg kan stadig mærke stemningen hver vinter, men har det slet ikke på samme måde, jeg kan sagtens overskue tingene nu..

Jeg forsøgte mig dengang med en af de her lyseterapi-lamper - om det var placebo eller ej, synes jeg faktisk det virkede en smule.. Jeg satte terapilampen til at starte med at lyse 10 min inden min vækkeur ringede, og sad foran den når der skulle laves lektier..

Men det der virkeligt gjorde at jeg kom over det, var at jeg begyndte at lave noget som jeg virkelig ville - så er det sgu nemt at komme op om morgenen..
Så hvis du stadig går i folkeskole, er mit bedste råd til dig at søge rigtig dybt i dig selv, og vælg det du virkelig vil.

Ellers hold dig i gang - spis sundt og dyrk noget motion..
Man glider kun længere væk ved at gemme sig i hulen

God vinter

Medlem
Brugeravatar

Min mor har været så elskværdig at anskaffe mig en lysterapi-lampe, men jeg føler ikke rigtig, at den hjælper. Desværre...

"Vælg det du virkelig vil." Mener du mens jeg er i skole, eller i fritiden?

Min far har overtalt mig til at gå med ham i motionscenter, hvor jeg løber. Og det er jeg faktisk blevet meget glad for, så motion får jeg :)
- Det med at spise sundt kommer dog til at halte lidt ;)

Men mange tak for svaret og god vinter til dig også :)

Medlem

Hvor lang tid har du prøvet at sidde under denne lampe pseudo ? for en 10-15min dagligt er altså ikke nok.

Men prøv og få skovlet en masse D-vitamin ind også tage en 30min om dagen i lysterapien. Har hjulpet for flere jeg kender som har hang til at blive lidt depri.

Medlem
Brugeravatar

Det er nok derfor. 30 min. om dagen, og D-vitamin. Det skriver jeg mig bag øret.

- Tak for hjælpen, Basssher

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg havde en rigtig træls vinterdepression i 8. klasse, og den gik først over da det blev sommer, fordi jeg ikk anede hvordan jeg skulle "behandle" den.
Generelt kan jeg godt have en tendens til at blive lidt smådeprimeret (sådan typisk teenage deprimeret), men har lært at berolige mig selv så meget, at jeg slet ikke mærker noget til det. Og det er uden nogen former for medicin.

-Depressioner (især vinterdepressioner) går altid over igen
-Jeg danner mig et overblik over hvad jeg er bekymret eller stresset over, og så arbejder jeg med det, når jeg får det lidt bedre

Ved ikke hvor slemt du har det, men jeg har løst alle depressioner uden brug af medicin eller varmelampe (det er selvfølgelig helt fint at bruge disse ting, det er slet ikke det), og har fået en meget stærkere mentalitet efter jeg har lært det.

-BNB

Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
BlackNBlue Har du nogesinde fået stillet dianosen depression udover måske som vinterdepression??

Du kan sagtens gå og opleve livets små op og nedture blive forstærket i vinter tiden, men hvis du har haft en depression så ville du ikke lukke det selvforherligende gas ud:
"men jeg har løst alle depressioner uden brug af medicin eller varmelampe (det er selvfølgelig helt fint at bruge disse ting, det er slet ikke det), og har fået en meget stærkere mentalitet efter jeg har lært det."

Baah en depression kræver behandling - både medicin og terrapi desværre bliver den billige løsning medicinen foetrukket.

Nu kender jeg dig ikke og hvis tilfælde skulle vise sig at være det at du simpelthen er den depressions ninja så my bad.

Jeg er for balret til en stavekontrol :)

Medlem
Brugeravatar

Det værste ved depression er de første 14 dage af behandlingen, for satan hvor jeg hadede de dage, man har ikke krafter og sover meget og er ekstrem tung i benene, men det går heldigvis over, men det er ikke ret sjovt imens det står på. I mit tilfælde fik jeg Velnafaxin.

Medlem
Brugeravatar

Jeg synes nu egentlig at det hårdeste er at stoppe. Det kan også være fordi, at jeg ikke kan huske, da jeg startede på antidepressiv medicin :roll:
Min psykiater havde snakket med mig om at nedtrappe med min SSRI. Jeg var enig og valgte så at gå kold tyrker. Nok det dummeste jeg længe har gjort. Jeg gik fra 300mg Effexor om dagen til ingenting over natten.
For satan, hvor var de abstinenser grumme. Jeg rystede, havde vilde svedeture og var utrolig opgivende. Det var virkelig hårdt.. Så lad vær' med det, derude (:

Medlem
Brugeravatar

Pseudo skrev:
Jeg synes nu egentlig at det hårdeste er at stoppe. Det kan også være fordi, at jeg ikke kan huske, da jeg startede på antidepressiv medicin :roll:
Min psykiater havde snakket med mig om at nedtrappe med min SSRI. Jeg var enig og valgte så at gå kold tyrker. Nok det dummeste jeg længe har gjort. Jeg gik fra 300mg Effexor om dagen til ingenting over natten.
For satan, hvor var de abstinenser grumme. Jeg rystede, havde vilde svedeture og var utrolig opgivende. Det var virkelig hårdt.. Så lad vær' med det, derude (:

Det var heller ikke smart gjord :s

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@hehe
Nej, har aldrig været rigtig deprimeret, og hvis jeg udtrykker det i mit indlæg er det en fejl!
Men opfattede ikke trådstarters depression som en rigtig depression.
Det skal jeg nok ikk gøre mig klog på, kan jeg høre, så Im out of here :D

-Håber du får snart får det bedre Pseudo!

Medlem
Brugeravatar

@Zoede:
Nej, det var det virkelig ikke. Følelsen af at have det så dårligt og samtidig føle, at det aldrig forsvinder - puha..

@BnB:
Mange tak :)

Junior medlem

Er der ikke andre alternative måder at behandle en depression på (som for eksempel meditation), hvis jeg nu ikke har lyst til at tage antidepressiv medicin eller gå i behandling?Kan jeg så ikke via. meditationen finde frem til depressionens rod og dermed behandle min depression uden hjælp fra psykologer og medicin ?

Medlem
Brugeravatar

Nu er jeg ikke den store guru indenfor meditation, men jeg kan varmt anbefale psykolog/psykiater. Det har virkelig, virkelig hjulpet mig. Det tager selvfølgelig noget tid at få opbygget et tillidsfuldt forhold til sin behandler, men når det først er der, kan det kun gå frem af. Og det synes jeg, at det gør.
Tænk over det en ekstragang, dig med det utrolig ucharmerende navn ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]