Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 15:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg har læst lidt om Ritalin, det skulle gøre at man kan få super skarpt fokus, og ikke begynder at tænke på alle mulige andre ting, mens man f.eks sidder og læser.

Men, jeg har også læst at det gør personen mindre kreativ - kreativitet kommer jo netop når man pludseligt får andre tanker, mens man laver det man egenligt har som opgave, og derefter kombinerer de to ideer.

Mine spørgsmål er så:
1. Øges koncentrationen virkelig mærkbart?
2. Kommer kreativiteten tilbage når man stopper med at tage Ritalin, og hvor hurtigt?
-eller er den slået ud for altid?
3. Er der andet man skal være opmærksom på?

Dedikeret medlem

Selvfølgelig sletter ritalin ikke din kreativitet for evigt. Methylphenidat (som er det aktive stof i ritalin) er jo "bare" en CNS-stimulans. Du kan læse om farmakologien bag det på wikipedia, hvis du har den slags lyster :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvor du mindst venter at finde mig ..
De gange, hvor jeg har taget ritalin, kan jeg også gå i dyb koncentration med ting. F.eks. de der "træ-puslespil", hvor man skal sidde og løse dem. Det kan jeg bruge flere timer på, når jeg har taget det. Men det er nok også noget at gøre med , jeg ikke kan sidde stille med mine hænder :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er uhyggeligt effektivt til at rette ens fokus/koncentration imod en bestemt ting.

Men bivirkningerne er ikke det værd. SPECIELT ikke ved dagligt brug (medicinering imod ADHD)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Resist skrev:
Det er uhyggeligt effektivt til at rette ens fokus/koncentration imod en bestemt ting.

Men bivirkningerne er ikke det værd. SPECIELT ikke ved dagligt brug (medicinering imod ADHD)

Men det ville kunne bruges i en kortere periode, f.eks. 1-3 dage, til at hjælpe éns fokus i forbindelse med eksempelvis et projekt?
Her taler jeg ikke om skole, den alder er jeg langt ud over...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
jeg har selv prøvet det i 4 dage op til eksamen... Jeg synes slet ikke jeg kunne fokusere på noget som helst... Men selvfølgelig reagerer alle forskelligt... Og som tidligere sagt, bivirkningerne er slet ikke det værd.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

xun skrev:
jeg har selv prøvet det i 4 dage op til eksamen... Jeg synes slet ikke jeg kunne fokusere på noget som helst... Men selvfølgelig reagerer alle forskelligt... Og som tidligere sagt, bivirkningerne er slet ikke det værd.

Jeg bliver næsten nødt til at forsøge, min koncentrationsevne tælles for tiden i minutter... Når det går godt...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nomad skrev:
xun skrev:

Jeg bliver næsten nødt til at forsøge, min koncentrationsevne tælles for tiden i minutter... Når det går godt...

Jeg synes det er et dårligt udgangspunkt at ty til så negativt et stof som methylphenidat. Hvad så næste gang du har brug for koncentrationen i forbindelse med et nyt projekt eller lignende?

Jeg har også selv koncentrationsbesvær i stor grad og kan kun rådgive dig til at arbejde med det mentalt. At hoppe over hvor gæret er lavest er i dette tilfælde en dum ide.

- Når det så er sagt, så styrer du det selvfølgelig selv. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Resist skrev:
Nomad skrev:
xun skrev:

Jeg synes det er et dårligt udgangspunkt at ty til så negativt et stof som methylphenidat. Hvad så næste gang du har brug for koncentrationen i forbindelse med et nyt projekt eller lignende?

Jeg har også selv koncentrationsbesvær i stor grad og kan kun rådgive dig til at arbejde med det mentalt. At hoppe over hvor gæret er lavest er i dette tilfælde en dum ide.

Noteret. Og det er heller ikke en beslutning endnu og er absolut sidste udvej, men min læge har ikke kunnet hjælpe mig, endsige finde en årsag så det nærmer sig noget desperat. Eksempelvis kan siges at jeg nu har været mere end to måneder om at nå halvvejs igennem en bog der for et år siden ville have taget mig fire dage og nu er det for alvor begyndt at sætte sine spor på mit humør.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nomad skrev:
Resist skrev:
Nomad skrev:
xun skrev:

Noteret. Og det er heller ikke en beslutning endnu og er absolut sidste udvej, men min læge har ikke kunnet hjælpe mig, endsige finde en årsag så det nærmer sig noget desperat. Eksempelvis kan siges at jeg nu har været mere end to måneder om at nå halvvejs igennem en bog der for et år siden ville have taget mig fire dage og nu er det for alvor begyndt at sætte sine spor på mit humør.

Det lyder som en super nedern belastning. Det ideele ville selvfølgelig være at finde en holdbar langtidsløsning der ikke involverede seriøse bivirkninger.. - Men hvad det end måtte være, har jeg p.t. ikke et svar på.

Alt det bedste med det ihvertfald! :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
det der med koncentrationen. det er simpelthen noget der skal optrænes. lav et skema for din læsning for en uge f.eks. og OVERHOLD det. TVING dig selv til at undertrykke overspringsimpulserne når de opstår. når man begynder at tænke på nargo i den forbindelse bekræfter man bare sin egen viljeløshed.

prøv med kaffe eller piracetam hvis det endelig skal være.

Medlem

Geografisk sted: Esbjerg
Nomad skrev:
xun skrev:

Jeg kender det godt - jeg har også store vanskeligheder ved at koncentrere mig i perioder. Også ofte en manglende lyst.
Så jeg har også prøvet ritalin, og er meget varm tilhænger af det - som med alt den slags skal det dog tages med måde og hvis man sådan dagligt fylder sig med det(uden at have diagnosen ADHP) så tvivler jeg på det er særligt heldigt.

Jeg tager det selv "efter behov" og det bliver til højst 4 tabletter dagligt og oftest kun 2, og vel at mærke kun i perioder.

Jeg ville ikke tøve med at tage det op til en eksamen, men jeg er ret sikker på at virkningen vil være meget forskellig fra person til person og jeg synes at læse mig til at nogen ikke oplever noget, og ikke noget positivt hvis endelig.

Jeg ville ønske det var til at få uden recept, men nu har jeg også generelt et ønske om en meget mere lempelig medicinlov og det er nok ikke gangbart i Danmark hvor vi fik forbudt(eller receptpligtigt? nok svært at få recept på) koffeinpiller pga 2 små drenge ikke kunne styre det.

Medlem

Jeg har desværre aldrig prøvet Ritalin (har aldrig kunne få fat på det), men har prøvet amfetamin, som minder utrolig meget om Ritalin.

Amfetamin har en helt, helt fantastisk virkning på mig, når det kommer til koncentration. Jeg har brugt det flere gange op til nogle eksamener, og jeg kan takke amfetamin for de gode karakterer jeg har fået :) Jeg kan sidde og læse uafbrudt i 12 timer, og om ting jeg normalt ville falde i søvn af flere gange...

Det kan varmt anbefales, i små doser...

Junior medlem

1000 tak for svarene, jeg troede man fik en mail når der blev skrevet herinde, så det var en overraskelse at se at nogen havde svaret da jeg loggede på.

Citat:
Selvfølgelig sletter ritalin ikke din kreativitet for evigt.

Det kan man da ikke være sikker på, desværre. Der er f.eks piller som æder ens hukommelse, eller andre piller som slår ens svedkirtler ihjel så man aldrig kan svede igen (bruges til acne behandling), osv.

Ved du 100% positivt at kreativiteten ikke forsvinder? Eller var det bare et hurtigt bud?

Citat:

Ok, men hvilke bivirkninger snakker man om?
Jeg læste at 10% af brugerne får hovedpine, og 1-10% får lidt mere alvolige bivirkninger. Men desværre alle nogen jeg gerne vil bytte for at have en superelevs fokus bare i nogle dage. (hvis bare de går væk bagefter igen.)

Halugenlampe
Hvordan fungere piracetam?

sreddy
Hvordan virker de på dig? - både virkning og bivirkning.

OhImNew
Mener det er Aderal som minder om Amfetamin, men det gør Ritalin nok også.

Junior medlem
Brugeravatar

Jamie skrev:
1000 tak for svarene, jeg troede man fik en mail når der blev skrevet herinde, så det var en overraskelse at se at nogen havde svaret da jeg loggede på.

Citat:
Selvfølgelig sletter ritalin ikke din kreativitet for evigt.

Det kan man da ikke være sikker på, desværre. Der er f.eks piller som æder ens hukommelse, eller andre piller som slår ens svedkirtler ihjel så man aldrig kan svede igen (bruges til acne behandling), osv.

Ved du 100% positivt at kreativiteten ikke forsvinder? Eller var det bare et hurtigt bud?

Der findes rigtig mange piller... Medicin til behandling af psykoser f.eks. eller lykkepiller, dæmper de kreative impulser. Ritalin er f.eks. noget bodybuildere indtager før træning som et "anerkendt og fair nok" drug i stedet for at junke amfetamin.

Men ritalin er psykofarmika og bla bla påvirker bestemte receptorer i hjernen til en bestemt bla bla retning... (overfladisk beskrivelse)

I bund og grund kommer det an på om du har ADHD. Har du, virker det sløvende, og har du ikke, så får du en amf virkning.

In persona tager jeg pt dem dagligt, og efter jeg begyndte er min kreativitet steget/kommet tilbage, da den ovennævnte koncentration forstærkes og du kan nemmere kontrollere dine tanker.

Citat:

Ok, men hvilke bivirkninger snakker man om?
Jeg læste at 10% af brugerne får hovedpine, og 1-10% får lidt mere alvolige bivirkninger. Men desværre alle nogen jeg gerne vil bytte for at have en superelevs fokus bare i nogle dage. (hvis bare de går væk bagefter igen.)

Forstår ikke her, hvorfor bivirkningerne ikke er det værd? Men jo læs i indpakningen og du vil se 100 forskellige bivirkninger, som jo svinger fra msk til msk.

- Desuden fremsætter Halugenlampe en tilstand, som anyhows & anyways burde efterstræbes uden indtagelse af anywhat! Real salvation is removing obstacles whom hinder the true self by selfobtained concentration. - Mind control :lol:

Halugenlampe
Hvordan fungere piracetam?

sreddy
Hvordan virker de på dig? - både virkning og bivirkning.

OhImNew
Mener det er Aderal som minder om Amfetamin, men det gør Ritalin nok også.

Dedikeret medlem

Jamie skrev:

Nej, det var ikke bare et hurtigt bud. Ritalin fungerer som en genoptagshæmmer for dopamin og noradrenalin, men det er en midlertidig effekt.

Hvis du misbruger stoffet kan det selvfølgelig lede til en subjektiv oplevelse af mindsket kreativitet grundet ændringer i dit liv, men det siger vel sig selv. :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Du vil formegentlig kunne rette din opmærksomhed mere mod at læse. Men bivirkningerne tipper det for mig i en negativ retning således at det simpelthen ikke er det værd.

Men hvad er det i virkeligheden du vil have ud af det?
At få en karakter højere i den her ene eksamen med alt, hvad det bringer dig eller forberede dig til en voksen professionel karriere/liv? Hvis du finder at det sidste i virkeligheden passer bedst på dig, gør du dig selv en bjørnetjeneste ved at ville anvende ritalin i dette øjemed. Du vil få langt mere ud af at træne din koncentrationsevne og kreativitet (fx ved at træne reel eksamenslæsning og løse opgaver).

Du kan sige hvad så med te/kaffe? Forskellen er at disse 'midler' har ubetydelige (psykiske) bivirkninger og du vil kunne bruge dem fra nu af og til dine dages ende.

Mine 50 cent - tænk dig om :)

Medlem

Jeg bruger Ritalin op til eksamen og det har en helt enorm positiv effekt på koncentrationsevnen. Dit fokus øges markant og du kan præstere lige de ekstra 5-10 pct, som man ikke troede kunne lade sig gøre.
Jeg bruger Ritalin ved større skriftlige opgaver - f.eks. 48 eller 72 timers cases eller ved større skriftlige eksamener(ikke dem på 2 timer).
Perioden jeg bruger det på er mellem 1 og 3 døgn og det drejer sig om max 10mg * 2. På eksamensdagen går jeg en tur på ca. 1 time for at abstrahere fra det faglige, få ro og dermed øget plads tl fokus. Herefter tager jeg 1 Ritalin-tabl.
Jeg har aldrig haft det skidt under eller efter perioden.
Jeg har ingen problemer tiden eller dagen efter med bivrkning i form af søvnproblemer eller ændret psykisk tilstand.

Mvh
Peter Pedal

Medlem
Brugeravatar

Adhoc, hvilke psykiske bivirkninger er der tale om for dit vedkommende? Og ved hvor store doser?
Har selv nogle motiron tabs liggende, men har ikke følt mig vildt fristet til at tage dem, selvom jeg havde en deadline i sidste uge, hvor jeg overvejede det.

Peter Pedal, vil det sige at du brugte i alt op til 6 piller à 10mg ifm. disse opgavet? Hvor meget søvn fik du i de perioder?
Jeg har det generelt svært ved at falde i søvn, kan jeg så forvente at brug af ritalin om dagen i de mængder vil give mig yderligere problemer om natten?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
groza skrev:
Adhoc, hvilke psykiske bivirkninger er der tale om for dit vedkommende? Og ved hvor store doser?
Har selv nogle motiron tabs liggende, men har ikke følt mig vildt fristet til at tage dem, selvom jeg havde en deadline i sidste uge, hvor jeg overvejede det.

Tror jeg kan forklare det lidt ved dæmpede amfetamin bivirkninger ved udvidet brug.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]