Jeg kan da godt prøve at komme med et input, men det er et ret bredt og kompliceret spørgsmål du har valgt at stille. Jeg tror hovedsagligt det handler om 4 ting.
Den første og den vigtigste er: Forudforståelse. Vi bliver hele livet igennem bombarderet med musik, fra alle leder og kanter. De fleste vælger på et eller andet tidspunkt, bevidst eller ubevidst, at gå ind i musikken og føle den og husker på den bestemte følelse den musik gav én. Musik er, i min verden, følelser med lyd. Men at gå ind og sige at lige præcis dén her lyd, fremkalder de her følelser, kan man altså ikke, fordi det netop handler om hvad folk mente om den FØR de hørte den. Er det en ny eller fremmed, forsøger vi at være åbne og associerende og danner os dermed en forudforståelse, for den slags lyd.
Den anden ting kommer lidt i forlængelse af den første: Smag. Vi er unikke væsener, hver og én, både fysisk og psykisk, derfor bliver vi også påvirket forskelligt, samme historie med drugs egentlig.
Den sidste: "Frekvenser" Nogen er til bas, nogen er til diskant, alle er til mellemtone - hehe, spøg til side

. Frekvenserne fra musik såvel som fra almindelig dagligdags støj, påvirker vores hjerner hele tiden. Mange studier peger sågar på, at specifikke frekvensområder kan have en universel virkning på mennesker. Hjernen udsender en række frekvenser: alpha, beta, theta, gamma og delta frekvenser, de fortællerm, mest af alt, noget om hvordan vores opmærksomhedniveau er.
*Følgende er 100% spekulation* Man kunne derfor nemt forestille sig, at hjernen også modtager frekvenser, bl.a. fra musik. De frekvenser jeg nævner, ligger mellem 4 og 40 Hz, som er under det audible. De har alle, i princippet, et uendeligt antal overtoner som er bredt representæret i AL slags musik. Hvis frekvenserne går ind og ændrer på vores opmærksomhedsniveasu (hvilket jeg er stærkt overbevist om at de gør), kan man meget vel argumentere for, at det også er noget der er med til at gøre en bestemt slags musik populær.
Èn sidste ting, som må siges at være af altoverskyggende relevans i denne informationsteknologiske brydningsalder, er: HYPE! Nuff' said.
Ved ikke om du fik svar på noget af det du spurgte om, men har prøvet at komme så godt omkring som jeg lige magter...
Ha' en god dag