Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 07 aug 2025 22:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: Sydsjælland
Hey forum

Jeg ved at cannabis nedsætter indlæringsevnen, men hvor slemt det er og hvor længe er vil jeg meget gerne vide. Jeg er blevet fortalt (af en meget upålidelig kilde) at man intet kan lære i en måned, hvis man ryger en joint. Ryger man to er det to måneder. Jeg tvivler ret meget på dette, så jeg ville høre om I kunne fortælle mig noget om dette? :)

På forhånd tak

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Din meget upålidelige kilde er sjovt nok upålidelig :)
Det passer ikke, jeg har siddet i mange timer på gymnasiefag niveau A, skæv, og stadig lært noget. :)
Det kan dog altid diskuteres om jeg så har fået det optimale ud af timerne, men har da lært noget selvom jeg var skæv.
At ryge en joint i ny og næ sker der absolut intet ved. Vil råde dig til at læse Malkavians bog http://www.cannabismyter.dk/cm/cannabismyter.php

Medlem

Geografisk sted: København
Deres påstand bygger de på forskning af rotter, hvor nogle THC-påvirket rotter var dårligere til at finde frem til et bestemt sted, end ikke THC-påvirket.
Men ellers er det en myte.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
De skæve rotter kunne sagtens finde vej. De gad bare ikke arbejde for "the man."

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Bubber skrev:
De skæve rotter kunne sagtens finde vej. De gad bare ikke arbejde for "the man."

LOL! Wårddafunk

Medlem
Brugeravatar

Jeg har aldrig været skæv i skole eller på arbejde, men jeg har godt kunne mærke forskel i mit hoved i løbet af det sidste års tid, hvor jeg nok har røget lidt mere, end hvad godt er.
Jeg kan da sige om mig selv, at jeg tror ikke det rammer min indlæringsevne direkte. Jeg har fx ikke brug for at få tingene at vide flere gange, men til gengæld synes jeg måske det har ramt min koncentrationsevne.
Tror os problemet for mange er mere, at de bliver pisse dovne - ikke "dumme"

Junior medlem
Brugeravatar

God tråd.
Jeg har også selv tænkt over hvor slemt det egentlig nedsætter ens indlæringsevne..
Hvis jeg nu røg i en weekend, hvor meget ville det så egentlig nedsætte min indlæringsevne?
Jeg er ikke nogen garvet ryger, og ryger slet ikke hver weekend.

Nogen der evt. ved det?

:peace:

Medlem
Brugeravatar

Selvfølgelig VED jeg det ikke, men tvivler på du kan mærke det mere end en dag efter... forstået sådan at t+2 dage mærker du det ikke.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Jeg tror heller ikke på moderat forbrug er skadeligt, men jeg har set en tendens blandt storrygende venner at livet ligesom gik i stå! Initiativ og ambitioner forsvandt og de sad mest bare og lavede planer der aldrig blev til en skid;)

Som en skrev. "Man bliver pissedoven" og selvfølgeligt er alkohol mange gange mere skadeligt på alle måder! det gode ved lidt røg ind i mellem er at man ikke er totalt smadret(forgiftet) dagen efter som ved en brandert! :)

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Hvis du ryger hash mere end én gang om dagen i en længere periode vil det give koncentrationsbesvær - nedsat indlæringsevne, sprogproblemer (ordforråd, grammatik), nedsat kortidshukommelse. Generel dovenskab som der også bliver skrevet. Det er min erfaring med hash. Det er dog individuelt fra person til person hvor meget der skal til.

Medlem

Jeg synes ikke at jeg oplever noget større indlæringsbesvær, men tværtimod... De sidste par dage har jeg virkelig spyttet nogle gode opgaver ud. Men hvis du rister hjernen helt igennem vil man helt sikkert opleve indlæringsbesvær samt koncentrationsbesvær. Men at én joint blokerer for alt indgående materiale i en måned tror jeg ikke på :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gartneriet
Bo Dega skrev:
Hvis du ryger hash mere end én gang om dagen i en længere periode vil det give koncentrationsbesvær - nedsat indlæringsevne, sprogproblemer (ordforråd, grammatik), nedsat kortidshukommelse. Generel dovenskab som der også bliver skrevet. Det er min erfaring med hash. Det er dog individuelt fra person til person hvor meget der skal til.

Du er sikker på du ikke er blevet mere doven og bare ikke hører for godt efter og ikke gide fokuserer på det du laver?

Jeg har endnu ikke set bevis på disse "effekter". Men som du siger, det er forskelligt fra person til person.
Dog er det bevist at mens du er påvirket af THC så husker man ikke altid for godt samt de symptomer du har beskrevet for oven.
Når du ikke er påvirket længere så fungerer du stort set som normalt. Der er dog den forskel på "overdrevet" forbrug og moderat/minimalt forbrug, at hvis du har røget meget ofte i en meget lang periode over flere år, så ja, så påvirker det din hjerne, men her skal man op i ekstremer.

For at besvare spørgsmål fra trådstarter:
Hvis du ryger en pind i ny og næ, måske en gang i måneden, så er der slet ikke noget at være bange for. Jeg har hørt fra mange, især forældre, at man bliver dum af at ryge sig skæv, hvilket ikke passer... helt.
Myndighederne, medierne og ignorante folk prøver at proppe disse myter ind i hovedet på folk. Problemet er: De ved ikke en skid hvad der rent faktisk er rigtigt. De hører noget fra 2. eller 3. person, som igen har hørt det fra andre.
Resultat: En dummere befolkning der tror på hvad medierne fortæller dem.

Jeg har pt. ingen links/kilder på dette, men har fået en del af denne info via. forskellige tråde her på Psy og eksterne links til undersøgelser, eksperimenter mm. der modbeviser disse påstande.

Tro på dig selv og din egen krop, ikke alle de fjolser derude i samfundet der tror de ved noget.

Medlem

Geografisk sted: København
man ser det blandt andet i denne dokumentar.
http://www.dr.dk/NU/player/#/cannabis-en-ond-urt

Dedikeret medlem
Brugeravatar

MFS skrev:
man ser det blandt andet i denne dokumentar.
http://www.dr.dk/NU/player/#/cannabis-en-ond-urt

Ja lige præcis! Det var en af de "kilder" jeg tænkte på, havde bare lige glemt hvor det var fra :)

Desuden en god dokumentar, syntes jeg.
Se mere her: Cannabis - En Ond Urt?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
kender flere som har røget igennem 20-25 år flere gram om dagen og taget meget svære uddannelser og passet sine ting samtidig

min mor er snart færdig med sin udd som sundhedshjælper og det er ik småting af opgaver de får

min mors x kæreste er udd maskin tekniker, han arbejder for åsted microværk og rejser rundt i verden og bygger chokolade maskiner der er større end det hus/lejlighed i sidder i

kan komme med 30 andre historie, så det kan godt lade sig gøre at være (mis)bruger og samtidig virke normalt og lærer en masse, men det er nok forskelligt fra person til person

Dedikeret medlem
Brugeravatar

XxHeXeHxX skrev:
kender flere som har røget igennem 20-25 år flere gram om dagen og taget meget svære uddannelser og passet sine ting samtidig

min mor er snart færdig med sin udd som sundhedshjælper og det er ik småting af opgaver de får

min mors x kæreste er udd maskin tekniker, han arbejder for åsted microværk og rejser rundt i verden og bygger chokolade maskiner der er større end det hus/lejlighed i sidder i

kan komme med 30 andre historie, så det kan godt lade sig gøre at være (mis)bruger og samtidig virke normalt og lærer en masse, men det er nok forskelligt fra person til person

Det er et meget godt argument du kommer med og en debat som denne er meget interessant og lærerig. Det er rart vi kan komme med forskellige meninger, for at
lære af hinanden og lære af hinandens oplevelser og erfarringer.

Selv går jeg på Hg med speciale i dekoratør. Der er godt nok ikke ekstremt meget der skal presses ind, men samtidigt er der meget der skal huskes og forbindes. Og da jeg de første par måneder var i gang med et hårdere forbrug, var det stadig nemt at følge med.

Jeg tror desuden også at det ændrer meget på billedet om man interesserer sig for hvad man studerer og om man generelt har svært/nemt ved teoretiske fag og udfordringer.

Dedikeret medlem

Geografisk sted: sted
Visual Mind skrev:
Bo Dega skrev:

Du er sikker på du ikke er blevet mere doven og bare ikke hører for godt efter og ikke gide fokuserer på det du laver?

Jeg har røget hver dag 3-4 gange dagligt i flere år - så ved ikke om jeg er ude i de ekstremer du snakker om? Det handler ikke om at (gide) at høre efter og fokusere på det man laver. At høre efter, fokusere og koncentrere sig bliver ganske enkelt sværere jo mere du ryger og jo længere tid du ryger trods det du laver er interessant. Det er måske ikke videnskabeligt bevist, men du har jo nærmest empirisk bevis her på sitet med alle de tråde omkring hash og dets problemstillinger. Symptomerne forsvinder dog efterhånden når du er holdt. Ved ikke om vi egentlig siger det samme, Visual Mind... :hm:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
Bo Dega skrev:
Visual Mind skrev:
Bo Dega skrev:

Jeg har røget hver dag 3-4 gange dagligt i flere år - så ved ikke om jeg er ude i de ekstremer du snakker om? Det handler ikke om at (gide) at høre efter og fokusere på det man laver. At høre efter, fokusere og koncentrere sig bliver ganske enkelt sværere jo mere du ryger og jo længere tid du ryger trods det du laver er interessant. Det er måske ikke videnskabeligt bevist, men du har jo nærmest empirisk bevis her på sitet med alle de tråde omkring hash og dets problemstillinger. Symptomerne forsvinder dog efterhånden når du er holdt. Ved ikke om vi egentlig siger det samme, Visual Mind... :hm:

det jeg tror han mener er at en velfungerende person som ik har sværdt ved tingene i forvejen har lettere ved at ryge og passe sine ting hvorimod en der ik er god og har problemer med det vil få langt større besvær med et forbrug

så kan man så snakke om hvor meget mere kompetence de ville have haft hvis de ik røg, selvom de passer deres ting

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]