Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 01:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Jeg er en håbefuld entusiast der er godt i gang med med sit første grow.
Jeg har en plante jeg er 100% sikker på er en han.
Her kort før jeg går i gang med blomstringen kunne jeg godt tænke mig at høre om
der slet ikke kommer noget ud af det der kan ryges hvis de bliver bestøvet.
Jeg vil nemlig også gerne have en masse frø til fremtidige grows.

Og for den sags skyld vil jeg også gerne vide om planter får problemer med "indavl" hvis jeg senere ender med at bestøve planter fra samme "kuld"

Har kigget forummet igennem for at se om der skulle være andre posts om emnet men jeg syntes ikke at jeg har kunne se noget.

Moderator
Brugeravatar

Det er for nylig blevet diskuteret lidt her: Han/hun, hvad sker der med dem?

Der kommer bestemt stadig noget rygbart ud af det, når du har fjernet frøene. Det kan dog anbefales at lave en kontrolleret bestøvning, ved først at isolerer hannen, derefter indsamle pollen herfra, f.eks. ved at sætte hanblomsterne ind over en glasplade/spejl og så indsamle pollenen derfra. Så kan man bestøve blandt andet ved at tage en papirspose med pollen i, rundt om et, eller flere, blomstrende hun sideskud, og så at sige, ryste posen. :) Eller man kan tage en vatpind og dyppe i pollenet og påfører hunens pistiller/støvfangere/griffler. På den måde får du frø, sammentidig med at du har noget sinsemilla pot, altså pot uden frø.

Junior medlem

Det lyder jo som en fantastisk idé som jeg straks vil kaste mig ud i.
Venter lidt med at eksperimentere med at tage stiklinger fra til jeg er helt sikker på hvad jeg laver.

Medlem
Brugeravatar

igen, vil jeg sige at det overhovedet ikke altid giver et negativt resultat at bestøve en hun :)
Har haft et RIGTIGT positivt resultat af dette :)

Medlem

Geografisk sted: JyllAnd
Kort fortalt: En hunplante starter med at lave åbninger for hanplantens pollen. Kommer der ingen pollen laver hunplanten flere åbninger for at fangen eventuel pollen. Ved hver åbning er der en del fimrehår til at fange pollen fra hanplanten. Alle disse hår er dækket i thc-holdig olie. Jo flere, jo bedre. Hvis en plante ikke bliver bestøvet, vil den have lidt/noget mere thc indhold omkring blomsterne. Er den bestøvet KAN den dog stadig være rimelig potent, alt efter hvor sent bestøvningen fandt sted.

Bedste metode (udover at ryge lortet (minus frø!) - husk ikke at inhalerer, da dette kan give en utilsigtet rus) er at høste planten, trimme den og se/lugte på sine fingre. Lugter de af guf, er der nok noget at komme efter.....

Moderator
Brugeravatar

@Grower Støvfangeren/griflen/pistillen er da ikke det det man går efter, men i stedet de små knap-, og lidt større og svampe-formede trichomer, desuden er der kun én støvfanger per frøanlæg, og jeg har aldrig set trichomer på selve pistillerne (på levende planter), men snarre på frøanlægget og bladene omkring blomsterne.

... Iøvrigt så hedder det kun fimrehår hvis de kan bevæge sig, men det er flueknepper-info.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]