Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:54

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside the animal
Hej Psy
Jeg har i et stykke tid tænkt på, om det ville være en god idé, om man lavede en samling af titler på lærebøger i naturvidenskablige fag, som kan hjælpe menigmand med at sætte sig ind i tingene, uden at have, eller ville tage en decideret uddannelse for det.
Der bliver spurgt jævnligt her på sitet, hvilke bøger man kan finde lærerigt læsestof i, så ville det ikke være nemmere, hvis vi lavede en tråd med 'samlede værker' og evt. smed det i det mere eller mindre hedengangne Bidrag til leksikonet ?

Det seneste emne, jeg har set er Hvordan bliver man en "Alkymistens hjørne" nørd??

Listen kunne indeholde emner og se fx sådan her ud:
Kemi
Niveau
-Titel (Forfatter)
Beskrivelse

F.eks:
Kemi
Kemi A eller derover
- Almen, uorganisk og organisk kemi (Af Preben Hartmann-Petersen)
Fungerer godt som et dansk opslagsværk eller som kort introduktion til et hav af forskellige emner fra kemien. Den er vist tiltænkt laborantuddannelsen, og niveauet er derefter. Den er ikke vanvittigt dybtgående, men behandler mange emner på en overskuelig måde. Den er f.eks fin til at lære de mest basale funktionelle grupper i den organiske kemi samt de reaktioner, der er karakteristisk for dem.
(Beskrivelse hugget fra Culpepers)

Biologi

Og så videre med forskellige emner og underemner, fx:
Matematik
Anatomi
Biomedicin
Fysik
Osv
Osv

Under relevante emner, ville her så være titler, og evt link til, hvor man kunne anskaffe sig bogen.
Gerne en lille beskrivelse af, hvilket niveau det er på, samt indhold også.

Tråden kunne fungere, som én af de mange dokumentar-tråde, hvor en bruger skriver sin kommentar og link, og den originale post bliver rettet..

Så har du læst en bog, andre ville have glæde af, så tilføj ovenstående kriterier og del den med psy.dk

Senest rettet af Frugthat 29 sep 2010 16:36, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
fejl.

Senest rettet af BehindMind 29 sep 2010 16:35, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Biologi
Økologi

Keller & Botkin: Essential Environmental Science

Lærebog på universitetet om økologi, økosystemer, bæredygtighed. Den er let forståelig og med masser af illustrationer, og giver en et godt indblik i hvordan miljøet og til dels klimaet påvirkes af mennesket. En af de bedste lærebøger jeg har haft på universitetet indtil videre.

Bogen lånes her: http://bibliotek.dk/hvilke_biblioteker. ... 29&bib_nr=
eller købes hos: https://www.academicbooks.dk/shop/books ... &id=556606

Dedikeret medlem

Kemi
- Almen, uorganisk og organisk kemi af Preben Hartmann-Petersen
Fungerer godt som et dansk opslagsværk eller som kort introduktion til et hav af forskellige emner fra kemien. Den er vist tiltænkt laborantuddannelsen, og niveauet er derefter. Den er ikke vanvittigt dybtgående, men behandler mange emner på en overskuelig måde. Den er f.eks fin til at lære de mest basale funktionelle grupper i den organiske kemi samt de reaktioner, der er karakteristisk for dem.

- Fundamentals of Organic Chemistry af John McMurry
Relativt letforståelig og kort introduktion til organisk kemi. Fungerer som en god introduktion til forskellige reaktionsmekanismer og reaktionstyper. Bogen er godt skrevet, og bliver altså ikke lige så hurtigt kedelig som mange andre kemi-lærebøger. Jeg vil mene, at der kræves noget generel forhåndsviden om kemi, før man kan få fuldt udbytte af bogen.

- Chemical principles - The Quest for Insight af Loretta Jones og Peter W. Atkins
En kemilærebog der starter helt fra bunden af med et "Fundamentals of chemistry"-afsnit der minder om C-niveau-stof og arbejder sig op derfra. Undervejs introduceres forskellige teknikker og metoder. F.eks forklares strukturbestemmelse ved hjælp af Røntgen-diffraktion (krystallografi) osv. Bogen er ikke fantastisk godt skrevet (lidt kedelig), men den er forståelig og omfattende, så den fungerer fint både som opslagsværk og som all-round lærebog.

Admin
Brugeravatar

BehindMind skrev:
Smid selv titlerne ind under kategorier som "Filosofi", "Enthogens" osv.

Nu har jeg ikke læst bøgerne du refererer til, lige bortset fra, at have kigget i PIHKAL og TIHKAL, så her må du hjælpe mig.
I øvrigt er dette ikke nødvendigvist et opslag om stofrelaterede emner - men mere basal naturvidenskablig teori.
I øvrigt er jeg ret sikker på at stofrelateret litteratur allerede har en plads i leksikonet :)

Jeg har rettet første post, så forfatteren også skal have lidt credit (tak, Culpepers)

Når (eller hvis) der kommer flere tilføjelser, begynder jeg at skrive dem ind i første post

Tak for bidragene indtil videre

Admin
Brugeravatar

BehindMind skrev:
Rigtig god ide, frugthat.

Jeg er stor tilhænger af denne slags tråde. :)

Vi kunne jo starte med de lidt mere kendte

Pihkal (http://www.amazon.com/Pihkal-Chemical-S ... 0963009605)
Tihkal (http://www.amazon.com/Tihkal-Continuati ... 0963009699)

Vil godt lige indskyde her, at PiHKAL og TiHKAL ikke ligefrem er begynderniveau :P
Man kan godt læse første halvdel om deres liv og oplevelser. Men det er de færreste personer uden uddannelse, der kan forstå teorien bag hans synteseforskrifter. Jeg tror ikke engang, man ville ku lære ret meget om generel laboratoriepraksis af forskrifterne, hvis man ikke har lidt uddannelse i forvejen.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Frugthat skrev:
BehindMind skrev:
Smid selv titlerne ind under kategorier som "Filosofi", "Enthogens" osv.

Nu har jeg ikke læst bøgerne du refererer til, lige bortset fra, at have kigget i PIHKAL og TIHKAL, så her må du hjælpe mig.
I øvrigt er dette ikke nødvendigvist et opslag om stofrelaterede emner - men mere basal naturvidenskablig teori.
I øvrigt er jeg ret sikker på at stofrelateret litteratur allerede har en plads i leksikonet :)

Jeg har rettet første post, så forfatteren også skal have lidt credit (tak, Culpepers)

Når (eller hvis) der kommer flere tilføjelser, begynder jeg at skrive dem ind i første post

Tak for bidragene indtil videre

Ja, det så jeg. I min iver har jeg helt set bort fra den ellers så fine overskrift samt indhold :). Ignorer mit indlæg, og fortsæt endelig denne (alligevel) fremragende post. :)

Admin
Brugeravatar

For min skyld kunne der også sagtens tilføjes litteratur på universitetsniveau. Så længe det står der, må folk der ikke er på det niveau, vælge noget andet :)

Er der i øvrigt forslag til listens udformning, så tøv ikke med at kommenter, så vi kan få gjort den bedre

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]