Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 18:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

(mit keyboard har ikke danske bogstaver)

Hejsa,

Jeg ville lige spoerge om der er nogen er jer med ADHD som gider at forklare mig symptomerne for ADHD. Jeg overvejer staerkt at ringe til min laege og faa tjecket om jeg lider af det.

Sagen er den, at jeg er generelt en meget stille, genert og indadvendt dude. Og jeg ryger dagligt paent meget tjalde og det tror jeg ogsa goer det en del vaerre.

Men sa for et aars tid siden blev jeg introduceret til Ritalin, og jeg har aldrig i mit liv haft bedre byture og aldrig nogensinde foelt mig sa nede pa jorden som med Ritalin, derfor gaar jeg og taenker pa om jeg maske ikke burde tage det dagligt. For jeg plejer at have det max griner naar jeg er saa fokuseret og nede pa jorden som jeg paa ritalin.

Skulle jeg ringe og blive tjecket?

eller what
tak pa forhaand

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: midtjylland
Det lyder på ingen måde som om du har ADHD, blot fordi du får det godt af ritalin.

Men for en sikkerhedsskyld, så kan du prøve at tage denne test:
http://lomara.dk/adhd_test.htm

Insane psychedelia user!

Lige meget om du har ADHD eller ej, er det en dårlig idé at tage Ritalin hver dag. Der findes metoder hvor man kan lære at takle ADHDen uden brug af stimulanser.
Jeg synes simpelthen den her ADHD farce er ved at tage overhånd.!
"Give the kids some speed and they will behave" :roll:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside
Enig med Fjas. Tror det er bedre at prøve at takle det, som en læge nok ville give den fine diagnose 'ADHD', uden brug af ritalin - hvis muligt. Du kunne evt. også prøve at lade være med at ryge så meget cannabis, i en måned eller to måske og så se om det gjorder en forskel? At rende rundt påvirket hele tiden tror jeg heller ikke gør dig mere udadvendt. Sidste ting: Jeg har selv haft nogenlunde de samme tanker som dig, dog uden at prøve ritalin. Jeg har selv været indadvendt, genert og måske ikke troet så meget på mig selv. For at sige det ligeud, så er jeg helt anderledes i dag. Jeg gør hvad jeg vil og siger det jeg tænker (selvfølgelig behandler jeg folk, som jeg gerne selv vil behandles), men jeg lever livet, tager chancer og tror på mig selv - Carpe diem - ikke sandt?

Jeg tror det ville være bedre for dig, at i det mindste prøve at gøre noget ved det selv, fordi det tror jeg personligt sagtens at man kan. Jeg håber det bedste for dig, lige meget hvilken vej du vælger.

Peace out!

Medlem
Brugeravatar

Det altid dumt, at give sig sine egne diagnoser og selvmedicinere sig selv.
Kommer der sjældent noget gang ud af..

Hvis du har en mistanke, så til læge. Det er der ingen skam i.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Inside
FemmeFatale skrev:
Hvis du har en mistanke, så til læge. Det er der ingen skam i.

Desværre er der alt for mange læger som fejldiagnotiserer ADHD. Der er begyndt at komme mere fokus på det nu, har faktisk lige set en artikel om emnet i Metro. Men der er selvfølgelig også tilfælde hvor folk har rigtig store problemer med koncentrationsbesvær og ritalin hjælper ekstremt meget.

Medlem

Det er naturligvis ikke usandsynligt at du har ADHD, men som andre har nævn skal man passe på med at diagnosticere sig selv. Det kan let komme over i nogle hypokonder tendenser hvor man gerne vil sætte et caps lock'd navn på sine eventuelle lidelser :D LOL. Men ja, prøv da at få lægen til at tjekke det, det er trods alt gratis ;)

Junior medlem
Brugeravatar

Er ret lazy til at komme på her,

Men ja, som sagt er situationen ikke blevet meget bedre, jeg har det jeg ville kalle situationsbesvær eller lignende, jeg har ofte problemer med at føre en samtale med andre mennesker fordi jeg ikke kan følge helt med, og det gør mig lidt socialt akavet. Men sådan har jeg altid haft det..

Det er bare det at jeg følte mig på et mere eller mindre normalt socialt plan der jeg var på ritalin, og derfor er det nok så logisk at jeg føler mig tiltrukket af medicinen.

Jeg har ikke endnu gået til lægen men det, da jeg ikke har tid til det, pga af et meget tidskrævende arbejde.
Regner med at gøre det her i næste uge.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Det lyder bestemt ikke som ADHD. Hvis du var fuldstændigt motorisk uhæmmet og havde svært ved koncentrere dig i ret meget mere end ti sekunder af gangen, så måske, men, at du føler dig socialt akavet og har svært ved at føre en samtale med andre lyder mere som typiske tegn på, at du ryger for meget tjalle... Hvilket du selv indleder tråden med at sige, at du gør...

Junior medlem

Geografisk sted: Den Mørke Jyske Løve muld
Hey Psych

Jeg vil lige til en start sige at jeg sku ikke lige var den bedste i skolen så i må havde mig undskyldt for stave fejl og punktum og komma

jeg er lige kommet tilbage til dette fantastiske forum efter en del år. og er her inde igen for at suge at til mig andgående ADHD((damp) Utilpasset unge)

og vil lige starte med at sige at jeg for 5 måneder siden har fået konstateret ADHD :)

og ja jeg kan faktisk kun give jer ret som siger at ADHD er en farce. for der er rigtig mange i danmark som bare fordi lægerne ikke lige kan finde ud af hvad folk fejler få stemplet ADHD/ADD og det virker lidt som om at de er lægerne "nødløsning". men jeg er så uheldigvis rigtig ADHD dreng eller fyr ved sku ikke lige hvad man kalder en på 22 :) og foresten undskyld jeg lige er kommet ud for topic starters spørgsmål

men vil lige komme med min mening da jeg efterhånden "næsten" har fået alt hvad man kan få af info om ADHD og ADD

jeg tror at du måske kunne havde en en lille ADD men det er så skide sværvt og sige hvis man ikke kender dig personligt hvis du forstår for jeg har rigtig mange bekendte efter hånden som enten har ADD eller ADHD ( Hvis man har ADD er man meget den stille type som man ikke lægger mærke til altså det er indadvendt, ADHD er den som man lægger mærke og ADHD er den som de fleste kender) og så har jeg jo også dem som jeg ville kalde "normale" og har set nogle af dem på retalin og den måde som du beskriver det på passer meget godt til du som sagt måske ikke har det eller så kan det kun være ADD for dit vedkommende hvis jeg har forstået det rigtig hvad du har skrevet. for hvis man er meget indadvendt og stille og sådan jamen så kan der være en lille mulig hed for at du måske bare er en del af den danske befolkning inklusiv mig selv som har lav selvtillid og selvvære.

Men hvor gamel er du og hvor i landet bor du?

For se jeg er fra sønderjylland ( Syd- og sønderjylland) og bor i aabenraa og her er det sådan at hvis man er under 20 år skal man på augustenborg Psykiatrisk sygehus og de tager sig nemlig af alle under 20 år og hvis man så er over 20 år skal man på ved om det hedder det samme i hele Dk men her nede kommer man til distriktspsykiatri Aabenraa. og her kommer man til nogle samtaler hvor de der fra kigger på dig og det du fortæller og visitere(giver dig en diagnose) dig der fra og hvad der skal ske i det videre forløb. men det er meget vigtigt at hvis du skulle komme til sådan en samtale at du så fortæller alt om dig selv og jeg mener virklig alt for jo mere de for atvide om dig jo mere har de at arbejde med.

Her er lige lidt info fra ADHD.dk:Barn
Ung
Voksen
Om ADHD
DAMP
Beslægtede diagnoser
Piger & Kvinder
Historie & Baggrund
Foreningen
Interessegrupper
Lokalafdelinger
Frivillige
Kurser
Samtalefora
Links
NyhedsarkivADHD
ADHD er en forkortelse for diagnosen: Attention Deficit/Hyperactivity Disorder, det vil sige forstyrrelser af opmærksomhed, aktivitet og impulsitivitet.
ADHD giver som regel problemer med at opfatte, fortolke, huske, planlægge og orientere sig.

Man taler om tre forskellige typer af ADHD:

ADHD – med overvejende opmærksomhedsforstyrrelse
ADHD – med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet
ADHD – kombineret type med såvel opmærksomhedsforstyrrelse som hyperaktivitet og impulsivitet.

Tidligere blev diagnosen DAMP brugt herhjemme. DAMP er en nordisk diagnosebetegnelse, som står for Deficits in Attention, Motor control and Perception.

DAMP-diagnosen er i dag "afløst" af ADHD, som er en international diagnosebetegnelse.

Og lige til sidst vil jeg lige ind på det med den medicn man får. for der er de mest 2 amindelige Brands og alle ved hvad retalin er. så er der Retalin Uno og concerta. Uno og concerta er begge depot piller. og der er self også en hel del andre mærker men så vidt som jeg er oplyst lige pt (og ret mig lige hvis jeg er helt ude i hampen hehe) er de to mærke dem de oftest udskriver til ADHD/ADD ramte. Jeg startede med Concerta og man starter på 18 mg og det får du i en uge og i den uge skal man så udfylde et skema. og så stiger man eller til 36 Mg i 14 dage hvor det er et skema som man også skal udfylde og det samme gælder og når man stiger til 72 Mg o.s.v.

og man er ikke et sekund i tvivel (hvis man foreksempel lige som mig har den dårlige af ADHD typerne) om hvornår medicinen virker eller om man skal et trin højer op i doseringerne. lige pt er jeg feks på 72Mg Concerta og det er der omkring jeg skal ligge. inden jeg fik medicin var jeg ikke rigtig til at være sammen med jeg kom ALTID ud i en masse bøvl og ballade. jeg har selv medicinret mig selv fra jeg var 15 år til jeg blev 20 så har jeg holdt en lille pause med stofferne til nu her hvor jeg er 22 men nu får jeg også den rigtige medicin og jeg er blevet en hel anden person eller jeg er ivertfald kommet ned på jorden til jer andre dødelige ;) for de fleste DAMP børn/ung/voksne er det virkelig vigtigt og få den nødvendige midicin og ja ved godt det ikke er skide sundt og det men det giver en så meget godt og ved ikke om i ved der men man får kun medicin i 2 år så skal man stoppe med det for at se om det har fået hjernen lavet om. for i den tid man får medicinen lære hjernen og klare forskællige ting. og det stopper også for alt den tanke mylder som man har ved ADHD og kort fortalt kan man sige hvis "Normale" er stresset eller har meget og tænke på så køre deres hjerner lad os sige på 120% og det er deres maks og helt samme situation for ADHD/ADD ramte så køre deres hjerner på cirka 1000% og nej har ikke kommet til at sætte et 0 for meget på :D og folk uden ADHD/ADD kon som regl styre tankerne så de kun løser et problem af gangen og hos os ADHD ramte prøver hjernen og løse alle problemerne på engang og hvis ens hjerne arbejder bliver kørt så hårdt i rigtig mange år så er der desværre en chance for at man går ned med flaget for altid hvis ikke man feks for den medicin man skal havde. men jeg fik mit konstateret meget sent også men jeg havde lært og klare de fleste ting uden medicin det eneste sådan rigtige problem var at jeg havde meget meget meget kort lunte og ikke kunne huske hvor jeg lavde mine ting og kunne heller ikke koncentrer mig særlig længe af gangen. men det er der kommet styr på nu hvor jeg får det rigtige medicin og som så mange andre ADHD/ADD får jeg også noget til at kunne sove da det jo er en stimolans jeg får mod det så ens hjerne skal lige vende sig til medicinen. som rigtig mange spørger om her inde som er i tivel om hvordan og hvorledes med AdHd / Add så må i godt sende en pm eller kontakte mig på anden hvis håber at i kan bruge lidt af dette.

Hilsen det forkvaklet Damp Barn

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]