Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 18:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej, jeg har bare et enkelt spørgsmål..
Når man har røget, bliver ens pupiller så små, eller store?.
Den diskution har mig og mine venner haft i et stykke tid, og jeg tænkte jeg ville spørge et sted, hvor der måske var nogen der vidste det:-D.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Faktisk sker der ikke noget med pupillerne, når du ryger cannabis. Eller jo, de kan godt trække sig lidt sammen, men det er så lidt at du ikke kan se det.
Det er jeg i hvert tilfælde overbevist om.

Junior medlem

.

Senest rettet af amaliiiiiie 20 sep 2010 02:47, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Men da tusinde tak for svaret:-).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ved et træ, nær en flod hvor manden fra Aran går rundt og rundt.
Mine pupiller er normale når jeg er skæv. Men jeg har så satans røde øjne, at ALLE kan se det på mig. Ligner at jeg har en slem omgang allergi, hvilket jeg også har brugt som undskyldning mange gange. (;

"The universe doesn't owe us condolence or consolation; it doesn't owe us a nice warm feeling inside." ― Richard Dawkins

Junior medlem
Brugeravatar

Dagny skrev:
Faktisk sker der ikke noget med pupillerne, når du ryger cannabis. Eller jo, de kan godt trække sig lidt sammen, men det er så lidt at du ikke kan se det.
Det er jeg i hvert tilfælde overbevist om.

- det er altså meget individuelt. jeg får altid kæmpe store pupiller og helt røde øjne.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Ja okay. Jeg har læst et studie om sagen engang, og der mente man ikke at det havde anden indvirkning på pupilstørrelsen, andet end den af og til blev marginalt mindre i ganske få tilfælde. Der var også snak om, at myten opstår fordi mange stoners sidder i dårligt belyste lokaler (peger på hver og én af jer! :-)), hvilket jo naturligvis udvider pupillen, men ikke er mydriasis.
Det er muskulus sphincter, som står for både sammentrækningen og udvidelsen af pupillen, men det er to forskellige nervesystemer der styrer disse funktioner, også i forbindelse med indtag af substanser: det parasympatiske til sammentrækning, det sympatiske til udvidelse. Begge nervesystemer hører under det man kalder det autonome nervesystem.
Mig bekendt har cannabis ingen indvirkning på det sympatiske nervesystem. Sådan som f.eks. kokain og amfetamin har.
Men så sikre som I lyder, må der vel foreligge nogle facts fra mellemtiden, jeg ikke har fået læst.

Dedikeret medlem

Dagny skrev:
Ja okay. Jeg har læst et studie om sagen engang, og der mente man ikke at det havde anden indvirkning på pupilstørrelsen, andet end den af og til blev marginalt mindre i ganske få tilfælde. Der var også snak om, at myten opstår fordi mange stoners sidder i dårligt belyste lokaler (peger på hver og én af jer! :-)), hvilket jo naturligvis udvider pupillen, men ikke er mydriasis.
Det er muskulus sphincter, som står for både sammentrækningen og udvidelsen af pupillen, men det er to forskellige nervesystemer der styrer disse funktioner, også i forbindelse med indtag af substanser: det parasympatiske til sammentrækning, det sympatiske til udvidelse. Begge nervesystemer hører under det man kalder det autonome nervesystem.
Mig bekendt har cannabis ingen indvirkning på det sympatiske nervesystem. Sådan som f.eks. kokain og amfetamin har.
Men så sikre som I lyder, må der vel foreligge nogle facts fra mellemtiden, jeg ikke har fået læst.

Kapow! :D

(Er forresten enig, og mener at have læst en undersøgelse der lyder som den du beskriver.)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]