Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 09:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem

Hey :)

Sad lige og læste en tråd om "lucide dreaming" som jeg fandt ret spændende.
Er ikke klar over om det er det jeg har oplevet, men kan huske da jeg var mindre at jeg havde utroligt meget kontrol over mine drømme, og jeg altid kunne huske mine drømme. Havde endda en... "menu" i mine drømme, som jeg selv kunne få frem. Hvor jeg kunne vælge bare at vågne på stedet, feks bare vågne kl 3 om natten. Mine drømme var ofte "fortsatte" som i at jeg godt kunne drømme videre på den samme drøm over flere dage.

Har det været lucide dreaming?
Hvis ja, har i oplevet noget lignende?

(undskyld jeg skriver her, var ikke klar over hvor jeg ellers sku smide den)

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Hej iSmoke. Det hedder "klardrømme" på dansk, og jeg tror bestemt det er det du har oplevet. Der er dog mange grader af bevidsthed i drømme, fra at man godt ved at det ikke er "virkeligt", til fuldstændig bevidsthed om at man er i et illusorisk univers og man man kan gøre hvad end man vil. Selv om man har opnået en helt klar tilstand mister man den dog nemt igen, drømmen har det med at "tage over" og gøre én ubevidst igen, så det er en svær kunst, og kræver træning.

Jeg har eksperimenteret med klardrømme tidligere, og det har haft den permanente effekt, at jeg næsten altid er delvist bevidst om at det "bare" er en drøm, når jeg drømmer, selvom jeg sjældent har en "ægte" fuldbyrdet klardrøm - men det hænder af og til. Dette har betydet at jeg ret sjældent har marreridt.

Dengang jeg fik mange klardrømme brugte jeg teknikken med (i vågen tilstand) at kigge på et ur, kigge væk, så og kigge igen mens jeg spørger mig selv "drømmer jeg?". Dette gøres så mange gange i løbet af dagen som muligt. Når man bliver ved med det længe nok, kommer man før eller siden til at gøre det i en drøm, og der er det med drømme, at ure altid står på et andet klokkeslet når man kigger anden gang, og så går det pludselig op for én at man er i en drøm.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Drupe skrev:
Dengang jeg fik mange klardrømme brugte jeg teknikken med (i vågen tilstand) at kigge på et ur, kigge væk, så og kigge igen mens jeg spørger mig selv "drømmer jeg?". Dette gøres så mange gange i løbet af dagen som muligt. Når man bliver ved med det længe nok, kommer man før eller siden til at gøre det i en drøm, og der er det med drømme, at ure altid står på et andet klokkeslet når man kigger anden gang, og så går det pludselig op for én at man er i en drøm.

Word. Det plejede jeg også at gøre, fordi den del af hjernen der styrer tid er inaktiv under søvn. Nogengange stod der ikke engang tal når jeg kiggede på urskiven.

Har i forresten prøvet at kneppe nogen af jeres veninder under en LD?

Dedikeret medlem

Det lidt træls ved det er at jeg ikke drømmer mere, hvertfald ikke noget jeg kan huske, og hvis det er noget jeg kan huske, ligger det meget fjernt, og det er altid mareridt.
Vidste ikke rigtig det var en evne man kunne tilegne sig, men er da lidt ked af at ha mistet det igen.
@Halose
Og jo, det kan man vel ikke se sig fri fra ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du kan tilegne dig den igen, bare rolig.
At du har kunnet det fra naturens side uden hjælpemidler er da bare en bonus, men du kan sagtens lære det igen hvis det er væk for dig.

Nu er det noget tid siden jeg har gjort det, men jeg brugte teknikken med at have en blok og kuglepen ved siden af min seng. Med det samme jeg vågnede nedskrev jeg ALT hvad jeg kunne huske jeg havde drømt natten over, da det kun står tydeligt klart i omkring 5-10 minutter efter man er vågnet.
Dette fortsatte jeg med hver nat.

Efter et stykke tid begynder man, uden at tænke over det, at genkende nogen mønstre i de ting man drømmer, måske har man drømt noget lignende før. Og man kan huske tidligere drømme fordi man har nedskrevet dem.
Pludselig vil man imens man sover begynde at kunne genkende et eller andet i drømmen, og på et eller andet plan går det pludselig op for en at man må drømme. Når først man har slået det fast i drømmen, vil man være fuldt ud bevidst om at man sover, og derved kan man styre drømmen.

Og til det med kællingerne; Nej, og hvis ikke man har prøvet det, så skal man til at igang!
Det samme med at røve en bank, helt splitterragende Hans-Jørgen. Eller flyve rundt til steder og andre planeter.

Dedikeret medlem

Det er så problemet, jeg drømmer virkelig sjældent, under 5 gange om året vil jeg mene, derfor tror jeg det vil være lidt svært at træne det op igen. Det er os godt og vel 10 år siden nu, men savner det lidt, for drømme er en fed verden.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tro mig, du drømmer hver nat. Spørgsmålet er om man kan huske hvad man har drømt.

Da jeg gik på højskole for mange år tilbage, gik jeg på et hold om drømmetydning og symbolikken omkring drømme.
Jeg troede også at jeg kun drømte engang imellem, men min lærer fortalte mig at man drømmer hver nat.

Ryger du meget bønne? For det kan virkelig ha' en indvirkning på om man kan huske hvad man har drømt.

Dedikeret medlem

Har haft en måneds pause eller 2, så tvivler på det er det, men sidder meget foran computeren.
Har hørt det skulle kunne ødelægge din fantasi og derved dine drømme.
Ja har hørt om det med man drømmer hver nat, jeg kan bare virkelig ikke huske det, selv lige når jeg vågner, er jeg blank på det.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Regner også med at det har noget med ens natur at gøre. Altså at nogen bare husker deres drømme bedre end andre.
Mine drømme står som regel krystalklart for mig i 10 minutter efter jeg er vågnet.

Sjovt nok foregår mange af mine drømme på min gamle folkeskole, selvom begivenhederne og personerne i drømmen intet har at gøre med den.
Som regel er de ting der sker jo også helt ude i hampen og uden nogen umiddelbar mening, selvom det gi'r fint mening når man er i drømmen.

Det må være noget med at man har så mange minder derfra fordi det var der man tilbragte (forhåbentligt) de første mange år af ens liv, dag efter dag.

Håber for dig at du kommer igang med at drømme igen :)

Dedikeret medlem

Tak for rådende i hvert fald :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]