Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej alle psy's.

Efter nogle år, hvor weed og rygning har været en fast del af tilværelsen, tænkte en ven, som vi kalder "N", og jeg selv "J", at vi ville prøve at dyrke vores egen plante. Både for at spare penge, men også for at have et projekt at gå op i. Vi startede med at læse diverse guides, bl.a. den velkendte fra Dansk Cannabis Forbund og en der kaldes Marijuana Grow Guide, som jeg personligt foretrækker (find den på google), og efter et par måneders research besluttede vi så at gå igang.

Omstændighederne tilsmilede os da jeg fik en ny lejlighed med god plads og et sted, hvor vi kunne lave vores grow samtidig med at vi blev tilbudt 10 frø, dog af ukendt sort, gratis. Så nu er vi begyndt.

Vi vil løbende poste billeder vedr. vores grow, som I kan kommentere frit på - kom med forslag til bedre/billigere løsninger, både for at hjælpe os, men også for at sprede muligheden blandt alle os rygere for at dyrke til eget forbrug, hvis man råder over et lavt budget.

Ydermere vil der i hver update vil der være et regnskab over, hvor mange penge vi har brugt og på hvad. Så har du ikke så mange penge imellem hænderne, så følg med her og bliv inspireret af vores eller andres forslag.

God læsning!

Medlem

glæder mig helt vildt til billeder:D lyder som et spændene projekt.

Titel: 2/9-2010
Medlem

2/9-2010

Mht. lys er vi så heldige at "N" kender en, som har erfaring med dyrkning af planter, og derfor kan vi låne kvalificeret lysudstyr af ham. Frøene får vi i morgen og vi regner med at spire dem så snart vi har styr på lyset.

Budget
Sølvpapir: 20 kr.
Gaffatape: 36,95 i Harald Nyborg

Senest rettet af Jauwnes 11 sep 2010 13:10, rettet i alt 2 gange.

Medlem

Jubas skrev:
glæder mig helt vildt til billeder:D lyder som et spændene projekt.

Det håber vi også det bliver - følg endelig med, da vi regner med at opdatere jævnligt :)

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Fjern sølvpapiret og mal hvid

Moderator
Brugeravatar

Ja, sølvpapir udsender ujævn varmestråling, som ofte fører til hotspots på planterne, desuden reflektere den kun omkring 60-65 % af lyset, hvor mat hvid mailing reflektere omkring 80 %.
Var jeg jer, ville jeg også købe nogle frø, jeg vidste var ordentlige, måske er det lowbudget, men uanset kommer i sku nok til at bruge en del penge på strøm, så kan man lige så godt smide 2-300 efter nogle ordentlige frø, så man undgår low-grade pot.

Medlem

Jeg har læst en del om sølvpapir vs. hvid maling og endte som du også skrev var det mest fonuftige, BisMann, med at male væggene hvide. Jeg har lige givet dem første gang her til aften og regner med at give dem 2. og sidste gang i morgen formiddag. Så bliver planterne i hvert fald ikke udsat for farlige hotspots.

Angående frøene tager vi chancen med de frø vi får. Ham vi får dem af har selv haft held med at dyrke noget udemærket græs, så vi giver det et forsøg.

Forhåbentlig får vi lys i morgen, hvis vi kan nå det inden kl. 15.30, hvor jeg skal ud af døren på job. Jeg laver en lille update med billede af skabet og lyset (hvis vi når at hente det) og målene på skabet :)

Nighty!

Moderator
Brugeravatar

Helt sikkert, hvis i kender forældrene til frøene, så er det sku fint. :) Ville bare advarer imod at dyrke lykkeposen med frø. Godt at hører med malingen. Hvilken slags lys får i? PPL (eller andre lysstofrør), CFL, HPS/MH? Overvejet udluftning og ventilation?

Medlem

Har faktisk ingen anelse endnu om hvilken slags lys vi får. "N" kender en som har god erfaring med homegrow og ham får vi lys af i morgen, som vi gerne skulle kunne bruge til både vegge og blomstring.

Mht. udluftning og ventilation har jeg overvejet at tage en cpu-ventilator og tilkoble en 12-volts telefonoplader, som så skal blæse luft ind. Derefter overvejer vi at lave et hul til udluftning.
Jeg har erfaret ved at læse MGG (Marijuana Grow Guide) at til den slags små homegrows kan det være nok bare at åbne døren til skabet et par gange om dagen for at få luften cirkuleret rundt - kan det passe?

Hvad kan du anbefale når det kommer til anvendelse af jord til hhv. udplantning af de spirede frø, vegge og blomstring?

Medlem

Har faktisk ingen anelse endnu om hvilken slags lys vi får. "N" kender en som har god erfaring med homegrow og ham får vi lys af i morgen, som vi gerne skulle kunne bruge til både vegge og blomstring. Skriver som sagt en lille update med billeder af skab og info vedr. lyset i morgen, ved desværre ikke helt konkret hvad det er vi har lånt endnu.

Mht. udluftning og ventilation har jeg overvejet at tage en cpu-ventilator og tilkoble en 12-volts telefonoplader, som så skal blæse luft ind. Derefter overvejer vi at lave et hul til udluftning.
Jeg har erfaret ved at læse MGG (Marijuana Grow Guide) at til den slags små homegrows kan det være nok bare at åbne døren til skabet et par gange om dagen for at få luften cirkuleret rundt - kan det passe?

Hvad kan du anbefale når det kommer til anvendelse af jord til hhv. udplantning af de spirede frø, vegge og blomstring?[/quote]

Medlem

Ville bare have tilføjet noget, men kom til at citere. Undskylder, men skal lige lære det her forum at kende ordentligt ;)

Medlem

Nå, det er sgu blevet tid til en lille update. Har i dag hentet frøene, som vi i første omgang ikke kendte sorten af. Men vi fik i dag at vide at det var Lowryders, og det kan man jo diskutere om der er positivt eller ej. Udbyttet bliver ikke så stort som ved andre sorter, men til gengæld tager det kun 8-10 uger med et muligt afkast på 45g. Og eftersom vi jo er ret "grønne" i homegrow verdenen, er lowryders jo perfekte til os, da de skulle være lidt nemmere at dyrke end andre.

Vi har også fået lys, som dog kun kan bruges til vegge vil jeg mene. Vi har fået to armaturer med hhv. et lysstofrør i varm hvid og et lyststofrør i kold hvid i hver og disse er på 18w. Mht. blomstring kan man få 30W lysstofpærer på 2700 kelvin i Harald Nyborg til en overkommelig pris af 40 til 70 kr - så et par stykker af dem burde vel være nok til blomstring af Lowryders. Eller hvad?

Skabet er 60*60*180 cm. Hvor mange lowryders kan gro der? Mit bud vil være to, men vi har overvejet at lave en hylde, så vi kan have gang i 4 på én gang for vi har jo lamperne til vegge, så skal vi bare have fat i pærer til blomstring. Mht. til ventilationen - er den for voldsom og skal vi bare holde os til cpu-ventilationen?

Og nu til billederne:

Lampen
Billede

Pærerne
Billede

Frøene
Billede

Ventilation
Billede

Undskylder for den lille størrelse af billederne, skal lige have fundet ud af en anden måde at gøre det på. Bruger Imageshack, hvad bruger I?

Senest rettet af Jauwnes 11 sep 2010 13:11, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville bruge computer køleren til udluftning, i toppen, og så have passiv indsugning. Det fungere meget bedre til at få varmen ud af skabet. Det kan betale sig at købe 120 mm kølere fremfor de mindre, da der skal færre omdrejninger til at flytte samme mængde luft, og derved larmer de så mindre. Vil mene du i hvert fald skal have 4*30 Watts 2700k, hvis du skal lyse skabet nogenlunde op til blomstring, og vil mene det er forsvarligt at smide 4 lowryders ind i skabet på et plan, med det lys.
Har du overvejet lugt gener? Det kommer til at lugte i rummene op til hvor du dyrker, og hvis du bor i lejlighed, sikkert også ud i opgangen. Man kan dog købe aktivt kulfilter, hvis man lugt er et problem hvor man gror, som tager det "værste", oftest skal der så flyttes ret meget luft, og trykket der skal leveres, har computerkølere oftest svært ved at levere, så skal du bruge kølere sammen med aktivt kulfilter, så skal du finder nogle "high pressure" kølere, som matcher den nogenlunde med de M³, kulfilteret er beregnet til. Jeg har selv haft udemærket erfarringer med 2 stks 120mm kølere paralleltforbundet, til at suge igennem et 175 M³ aktivt kulfilter. Men egentlig skal man helst have kanalventilator til at trække igennem et aktivt kulfilter, men det ville være klart overkill med den mængde watt du har.

Held og lykke
Bismann

Medlem

Jeg er så heldig at jeg har en lejlighed på to etager, hvor det rum skabet står i ligger langt inde under bygningen, i kælderen, så frygter ikke for lugtgener skulle føre til naboklager eller lign. Så jeg tror bare jeg prøver mig med computerblæseren, ellers tak for rådet, men prøver at holde det så simpelt som muligt.
Jeg smed i går kl 17.30 10 frø til spiring (imellem to stykker vådt køkkenrulle) og da jeg tjekkede dem her til aften, var der ingen sød lille Kim at se endnu.
Jeg har i dag købt pottemuld, leca og sand så regner med 50% pottemuld, 25% leca og 25% sand. Men er denne blanding egnet til at så i?
Eller skal jeg ud og have fat i så- og prikkeljord? Det optimale ville være hvis jeg kunne så i noget af det jeg allerede havde købt. Jeg har tænkt på at så i ren pottemuld med lidt sand, men om det fører til noget, ved jeg ikke.

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Nice nok, glæder mig til til at se hvad det bliver til :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg ville nok undlade sand, og bare bruge leca og pottemuld, i forholdet 30/70 eller lign. Sand har det med at pakke sig om rødderne. Man kan sagens så i pottemuld, det har jeg gjort mange gange, og det er som regel ikke så gødet at det bliver et problem.

Medlem

Okay, mange tak for al den gode feedback! jeg planter dem i 40 cl plastikkrus med huller i bunden til dræn.
Mht. gødning har jeg købt noget i en grøn flaske som hedder "Substral" - er der nogen der har erfaringer med denne slags gødning? Jeg regner ikke med at bruge den de første 17-20 dage, faktisk slet ingen gødning før blomstringsfasen.

Medlem

Nu har utålmodigheden meldt sig og de ti frø som vi lagde til spiring mellem to stykker køkkenrulle har stadig ikke udviklet sig efter tre dage, så vi har valgt at plante dem over i krus og se om de kommer op der.
Vi har lagt dem omkring en centimeter under overfladen i en blanding af 30% leca og 70% jord. Derefter har vi brugt 2 dl gødningsvand i blandingsforholdet en halv kapsel til 700 ml til 10 krus på størrelsen 0,4 l. Vi var lidt i tvivl om hvor meget vand vi skulle give dem. Hvad er jeres efaringer?

Billede

Medlem

Hell yeah! Endelig tid til en update. Og denne gang en god en af slagsen!Jeg vil ikke sige så meget, men bare lade billederne tale for sig selv.

Her ses 3 flotte, dejlige (forhåbentligt) tøser som er kigget op :)
Billede

6 stk som er kigget mere eller mindre op og 5 af dem har frøskallen med.
Billede

Håber der er nogen som kigger med :) Og hvis der er nogen, så smid gerne en kommentar ;)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
De der gennemsigtige glas der vil jeg opfordre dig til at få noget gaffatape omkring eller andet der kan holde lys ude da plantens rødder på et tidspunkt vil være vokset ud til siden også blive beskadiget af lys.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 147 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]