Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 03 aug 2025 22:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Omnipresent
Hey psyfolk :D
Jeg overvejer at give min mormor, som har røget fast i 60 år (og kun tobak, intet andet) en pind i julegave. Det kunne være så ubeskriveligt sjovt at se familiens ansigtsudtryk! :mrgreen:

Men jeg ville ALDRIG gøre det hvis det kunne være meget farligt for hende. Selvfølgelig er det ikke ligefrem sundt, og jeg er vel klar over risikoen for psykiske problemer og lign. Men det der mest bekymrer mig er, at hun tager medicin mod for højt blodtryk. Jeg har engang hørt noget om at det kan virke overens, men jeg er ikke sikker. Er der nogen der ved noget? Vil ikke foretage mig noget forhastet.

Kog pænt derude :)

what is it worth - if anything at all?

Medlem

lyder som en cool idé. jeg mener da faktisk at cannabis sænker blodtrykket, men jeg er ikke helt sikker. fandt det her

Citat:
Myth: Pot causes high blood pressure
According to the NAS, the effects of marijuana on blood pressure are complex, depending on dose, administration, and posture.(7) Marijuana often produces a temporary, moderate increase in blood pressure immediately after ingestion; however, heavy chronic doses may slightly depress blood pressure instead. One common reaction is to cause decreased blood pressure while standing and increased blood pressure while lying down, causing people to faint if they stand up too quickly. There is no evidence that pot use causes persisting hypertension or heart disease; some users even claim that it helps them control hypertension by reducing stress.

One thing THC does do is to increase pulse rates for about an hour. This is not generally harmful, since exercise does the same thing, but it may cause problems to people with pre-existing heart disease. Chronic users may develop a tolerance to this and other cardiovascular reactions.

herinde http://www.lycaeum.org/paranoia/marijua ... ology.html

tror at smøgerne er en større risiko :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Køleskabet
Optag det :D! Det vil jeg sgu gerne se.

Medlem
Brugeravatar

Har læst at blodtrykket stire i kroppen men lad være at hænge mig op på det :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Vil du give hende den så hun selv kan vælge at ryge den eller ej? Eller vil du prøve at få hende til at ryge tjald uden at hun opdager det? Hvis det er det sidste syntes jeg det ville være en dum idé man skal selv vælge hvis man vil ryge det er ikke andre der skal tage den beslutning for en.

Medlem

Har tænkt mig at rulle hende en cigaret, I ved, ikke en af joint paper og cone, men en som ligner en standard Prince, og så sige at det er en "Marokkansk smøg som jeg skaffede igennem nogle venner". Det er vel heller ikke helt løgn! :D

Er ikke ude på at ryge hende under mod vilje, men et lille sug skal sgu ind. Hun finder nok ret hurtigt ud af at det ikke kun er tobak.. xD Hvis det altså ikke er usundt for hende.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Jeg synes det er en rigtig dårlig idé, for det første skal man ikke drugge folk, om så det er for at gøre dem bevidstløse eller bare for sjov. For det andet så tror jeg det er en ret så dårlig idé at give hende cannabis nu hun har højt blodtryk i forvejen, det skulle efter sigende kunne give nogle småfarlige situationer pga den øgede puls.
Synes du skal lade være, i det mindste undersøge tingene ordentligt (hvilket du er startet på ved at spørge her, thumbs up) og så selv spørge hende og give hende retten til selv at vælge.

Det ville alligevel være træls at skubbe mormor af pinden juleaften :peace:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Man gir' sku da ikke folk stoffer (af nogen slags) uden deres samtykke :evil:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Jeg tvivler stærkt på at der kan komme noget godt ud af det. Da min farmor fandt ud af at jeg røg en joint engang imellem gik hun fuldstændig i opløsning. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvordan din familie er med hensyn til cannabis, men jeg kunne nemt forestille mig at der kunne udarte sig en pinlig og ubehagelig stemning... Jeg ville sgu ikke gøre det... :roll:

Cannabis entusiast

Junior medlem
Brugeravatar

Det lyder også som en rigtig dårlig idé i mine ører. Når du vidende er medvirkende til at få en person til at indtage rusmidler uden deres informerede samtykke, fjerner du deres ret til selv at bestemme over egen krop og eget sind. Hvis du synes at din kære bedstemor skal slå sig løs og prøve cannabis, så skal hun foreslås det/overtales, ikke bare kastes ud i det for din morskabs skyld :)

Mht. de helbredsmæssige effekter, så er det egentligt ligegyldigt om cannabis sænker eller øger blodtrykket. Hun har en sygdom som hun får medicin for - det skal man ikke fucke med, specielt hvis hun ikke selv ved det! Nu kender jeg ikke din mormor og hendes sygehistorie, men prøv at tænke dig hvor noia det ville være pludseligt at få uforklarlig hjertebanken når du ved at du har hypertension (cannabis'ens psykiske virkning skal nok hurtigt få opsnappet og forstærket noiaen!) Jeg er sikker på at du ikke har lyst til at give den gamle sådan en forskrækkelse.

Hvis du vil se din mormor skæv, så spørg hende under 4 øjne (medmindre du er komfortabel med at snakke med sådan noget foran dine forældre selvfølgelig) om hun har prøvet det før, og se så hvor samtalen bærer hen.

Bare husk at respektere andre menneskers ret til autonomi, så kan du ikke gå helt galt i byen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I'm a highway child
Nu synes jeg der er givet nok HR råd (selvom man ikke kan være FOR sikker),
så her er lige et råd,
hvis du mod al forventning skulle gøre det alligevel.

Din farmor har formodenlig ingen tolerance overfor thc,
så hvis du skal rulle en pind til hende,
så tænkt på hendes lave tolerance og gør den _MEGET_ mild.

:)

Derudover synes jeg det ville være en bedre ide at give hende en joint.
på den måde ved hun hvad det er og bliver (lidt afhængigt af din families syn på hash)
stillet 2 valg, at prøve eller lade være. Det er op til dig at vudere hvordan hun vil tolke det,
men hvis din familie er stille og rolige omkring det og din farmor virker cool nok omkring det,
kunne det da være en sjov lille gave.
Men jeg stemmer for at du ikke pranker hende!

:)

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg anser det for et ret voldsomt overgreb at give folk psykoaktive stoffer mod deres viden og samtykke. For det første kan folk reagere uforholdsmæssigt mentalt voldsomt på et rusmiddel hvis de ikke ved at de får noget som bør påvirke deres mentale tilstand. For det andet kan det gå kraftigt imod folks personlige overbevisning - man er f.eks. også et røvhul hvis man prøver at narre en muslim til at spise gris.
Det kan godt være at du selv anser cannabis for et svagt og harmløst rusmiddel, men nogen folk reagerer ret voldsomt på det, på en ubehagelig måde - specielt hvis de ikke har prøvet det før. Du vil sikkert gerne have lov til selv at bestemme hvad du putter i din krop - det skal alle andre altså også have.
Cannabis i sig selv bør ikke forøge blodtrykket voldsomt - men den nervøsitet som kan risikere at opstå når en stofnaiv person pludselig og uventet udsættes for effekten kan bestemt forøge blodtrykket kraftigt.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Helt enig Prometheus !

Jeg har ( da jeg var 14 ) prøvet det med forhøjet puls.
Kom hjem en søndag aften og havde ikke på det tidspungt røget i 2 uger ( var 15 år gammel )
Jeg vidste jeg havde lidt pot og tjald liggende derhjemme så jeg glædet mig ret meget.

Jeg laver en pind og sidder og nyder den lidt, da ca halvdelen er røget for jeg en lille
og hurtig svedetur på imens jeg er ved at blive skæv, det har jeg prøvet før så det tar jeg ikke så tungt.
Jeg rejser mig op for at tage noget at drikke, jeg bliver svimmel ( normalt ) og sætter mig hurtigt ned igen.

Hele min mund bliver pludselig fyldt op med spyt, jeg var helt sikker på jeg skulle kaste op.
For en klam kvalme og ligger med ned i sengen og lukker øjnene, der havler sveden ned af mig,
jeg ryster, og har faktisk febersymtomer, og min puls galoperede self derudaf med fuld smadder.

Sådan havde jeg det i 15 minutters tid hvor det stilnede stille af igen, det var ikke særligt sjovt,
og lidt mad og drikke hjalp da på det senere ( efterkvalmen ) Jeg ved ikke hvordan en gammel
dame med for højt blodtryk ville te sig hvis hun kom ud for sådan noget.

Det jeg syndes du skal gøre er at tilbyde hende en joint, altså fortælle hende
hej ÅLLEMOR det her er en CANNABIS JOINT altså HAMP !
man bliver skæv af det, altså beruset, og det giver muligvis forhøjet blodtryk.

Tør du ikke oplyse hende det skal du ikke proppe stoffer i hende.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Derudover kan hun måske også føle det er pinligt, at sidde der og være skæv i en forsamling af folk der er "ædru". Hun vil måske føle hun ikke har den kontrol over sin krop og adfærd, som hun ønsker.

Synes ideen er sjov, men præsenter gaven som det den er :)

Medlem

Hmm, kan godt se hvad i mener. Menneskelig autonome rettigheder og sådan var ikke strejfet mig overhovedet. Jeg havde mest min... Mystiske familie i baghovedet da jeg fik ideen. Well, menneskelighed, forgive me. Må sgu nok hellere indenom en doktor hvis det skal blive til noget (hvordan man så end finder på en undskyldning.. :mrgreen: ). Jeg gambler ikke med folks sikkerhed.

* Det bliver fortalt åbenlyst. Stof, mængde, formodet virkning (indica/hvad den anden nu hedder) og hvordan det nok vil føles.

* Jeg vil få en kyndigs vurdering. Tænker en læge, finder på en måde af få det ud af dem :D

* Ikke foran hele familien.
:peace:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]