Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 11:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej. Jeg har netop modtaget min første plante for 2 dage siden, og har brugt den sidste tid på intensivt at læse om hvordan og hvorledes jeg giver den den bedste opvækst. Først vil jeg lige forklare det jeg ved om min plante, så i har bedst indsigt og dermed kan give mig den bedste hjælp.

Planten har stået udenfor i en 1½ måneds tid inden jeg fik den. Sorten er pot (Frø fra samsøpot hvis jeg husker rigtig).
Jeg har stillet den ud på min altan som er på 3. sals højde og der er derfor lidt vind, som jeg har forsøgt at neddæmpe ved at stille den ved siden af nogle ølkasser. Den får direkte sollys fra morgenstund da min altan er østvendt, og indtil 15 tiden.
Den er plantet i en rund krukke som er 30 cm høj og 40 cm i diameter (der er huller i bunden af den). Planten er nu ca. 70 cm høj og omkring 40 cm bred i diameter. Jeg er ikke sikker på om det er en indica eller sativa, men så vidt jeg har forstået er det ofte en krydsning. Den er ved at blomstre og umiddelbart ånder alt fred, jeg synes nemlig kun jeg kan få øje på hunblomster og ingen "kugler" der falder ud, men de er stadig ikke helt til at finde ud af for en rookie som mig. Og i forbindelse med det kommer mit første spørgsmål:
Er den nu i blomstringsfasen hvor den burde få 12 timers sollys om dagen? (mht. hvilken gødning jeg skal bruge)
Jeg har en blomstergødning (http://DinMor.dk den nederst i midten). Den har tilsyneladende ret mange af de indholdsstoffer som man skal bruge, men er lidt i tvivl om NPK tallet er okay til at bruge til min plante: 4-1-6? Har desuden også en Substral Plantenæring med NPK tallene 6-1-5.
Vil også gerne lige høre om i synes plantens placering, årstiden taget i betragtning, er okay? Jeg har en vindueskarm hvor den er i sol fra omkring middag til 17 tiden som alternativ.
Jeg er ny i feltet, så hvis der er ting jeg har misforstået eller ting som er nødvendige og vide for at i kan svare på mit spørgsmål, så spørg endelig, så ringer jeg til ham jeg har fået den af.

På forhånd tak.
Ps. jeg arbejder på at få lagt nogle billeder op.

Senest rettet af Sjupa 16 aug 2010 16:19, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Lige nogle billeder hvis det skulle hjælpe nogen:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Medlem

Geografisk sted: JyllAnd
Det er ikke nogle særlig tydelige billeder, men det kunne se ud som om, at der udvikles mandlige blomster på stænglen... Den ligner dog en pige, men kan også være herma. Er der 'klokker' ved stænglen, skal du pille dem af.

Junior medlem

Der er enkelte kugler ved stænglerne, men kan ikke helt finde ud af om det da de er ret små, så lader dem lige sidde til jeg er sikker. Synes bare kuglerne er meget pæreformet og ikke har nogen stilk som kuglerne sidder på, så ud fra hvad jeg har læst, kunne det godt tænkes at blive hunner. Har hørt at hermaer forekommer ret ofte blandt de planter som jeg har fået en af. Jeg arbejder på at låne et bedre kamera og så skulle der gerne komme nogle closeups en af dagene. Har du også svar på mine gødningsspørgsmål?
Hvis det er en Herma skal jeg så bare klippe alle de små kugler af som ligner hankøn?

Moderator
Brugeravatar

Jeg synes det ligner en han, men kan ikke sige det med 100% sikkerhed på de billeder dér, men dog rimelig sikker.

Mht. gødning skal du bruge blomstringsgødning nu her ja, hedder typisk "bloom". Og du kan fjerne bollerne, og få lidt udbytte stadig, hvis det er en herma og du fjerner pollensækkene, så den ikke bestøver sig selv.

Junior medlem

Okay. Jeg vil prøve og kigge en af de nærmeste dage på stænglerne og evt. klippe dem jeg er sikre på af. Okay, og når du siger blomstergødning går jeg næsten ud fra jeg ikke kan bruge nogle af de to plantegødninger jeg skrev?
Nogen som har nogle kommentare omkring stedet jeg har placeret den? Holder det at have den på 3. sal i det her vejr.
Prøver og se om jeg kan nå og få fat i et nyt kamera til i morgen, så ligger jeg nogle billeder op af alle de dingenoter (er der et fællesord for de ting der enten er han eller hun?) jeg er i tvivl om.

Tak

Moderator
Brugeravatar

CF-guiden skrev:
Gødning

Planterne behøver gødning for at gro ordentligt, og du kan bruge næsten en hvilken som helst gødning der kan købes i almindelige have/byggemarkeder. På en typisk gødningsblanding angives næringsindholdet af tallene N-P-K, de såkaldte hovednæringsstoffer ( eng; macro-nutrients) i gødningen. N=Nitrogen, P=Fosfor (eng; Phosphorus) og K=Kalium (eng; Potassium).

Planter i det vegetative stadie kræver en gødning der indeholder meget Nitrogen, og mindre Fosfor og Kalium. Planter i blomstring kræver mindre Nitrogen, og mere Fosfor og Kalium.

En typisk N-P-K ratio for planter i vegetativt stadium kunne være 5-5-5 eller 10-5-5. Det vigtige er her at der er enten lige meget af de forskellige næringsstoffer, eller mest N.

En typisk N-P-K ratio for blomstring kunne være 5-20-10 eller 2-4-3. Her er det vigtige at planterne får mest P, mindre K og mindst N....

http://dcfonline.dk/cf/udstyr.htm

Der er ikke nogen af dine gødninger der er særlig god til blomstring.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]