Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 18:05

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnska ... 392609.ece

Citat:
LSD og psykedeliske svampe kan være effektive i behandling af despression, kroniske smerter og tvangshandlinger, mener schweiziske forskere.

Forskerne kommer frem til den overraskende konklusion, efter nye studier af hjernens, hvor dens reaktioner på stofferne blev kortlagt ved hjælp af magnetrøntgen.

- Psykedeliske stoffer kan give patienterne nyt perspektiv og efterfølgende kan vi arbejde med den erfaring, siger Franz Vollenmeider fra universitetshospitaler for psykiatri i Zürich i følge expressen.se.

Reaktionerne på stofferne varrierer dog drastisk - fra eufori til angst og panik. I følge Vollenweider og hans kollega Michael Kometer skulle LSD og svampe kun anvendes som alternativ behandling til de patienter, der ikke får det bedre af 'normal' psykofarmaka - såsom lykkepiller. Og i disse tilfælde skulle det stadig kun være i små doser og i forbindelse med samtaleterapi.

Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/videnska ... z0wzKsbrlJ

Jeg har taget mig friheden at rette overskriften... Det er nu heller ikke fordi artiklen byder på noget nyt eller spændende læsning - Men det er sjovt som det kommer op igen og igen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Ja, prøv bare at tænk på de fremskridt der kunne have været gjort inde for feltet, hvis forskningen med hallucinogener ikke var blevet stigmatiseret, og mere eller mindre bremset dengang i 60'erne.

Det er jo så bare fantastisk, at der begynder at komme større interesse for det igen.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: sydschlaraffenland
Selvom den er relativt vag den artikel, er det da nok den hidtil mest indholdsrige og bare bedste artikel fra eb.dk jeg har læst igennem årene.. :D

//blazR

Medlem
Brugeravatar

ved slet ikke hvad jeg skal sige om det godt eller ondt.... nogen har det jo herre fedt andre kan jo tage livet af sig selv vis det sgu gå så vidt

Medlem
Brugeravatar

Haha tjek deres overskrift: LDS og svampe mod depression

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: reefstail island
TheStar skrev:
ved slet ikke hvad jeg skal sige om det godt eller ondt.... nogen har det jo herre fedt andre kan jo tage livet af sig selv vis det sgu gå så vidt

Jeg vil anbefale dig at læse lidt mere op på de psykedeliske stoffer, og særligt deres psykoterapeutiske egenskaber, før du bliver stemplet som en hykler..

Medlem
Brugeravatar

Interessant artikel, indeed :) Fedt at se at EB endelig hoster op med noget andet end skrækhistorier om psykedeliske stoffer.

Og i kommentarerne er der en der linker til en ret dybdegående artikel omkring MDMA og folk med PTSD.
http://jop.sagepub.com/content/early/2010/07/14/0269881110378371.full.pdf+html

(:

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
Hvad er LDS?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

eedeolla skrev:
Hvad er LDS?

LDS

Man kan da om noget kalde det "revolutionerende" at bruge folk med downsyndrom i behandlingen af patienter med depression.

Senest rettet af BehindMind 19 aug 2010 21:26, rettet i alt 1 gang.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
BehindMind skrev:
eedeolla skrev:
Hvad er LDS?

LDS

Bare for at gå komplet offtopic i min egen tråd - og så igen. LDS og LSD.

Citat:
<karlmex> So a friend of mine got back from Amsterdam a few months back, after spending a stint there with a bunch of his mates. Told me quite possibly one of the funniest stories I’ve heard. They had picked up some shrooms and acid, and decided to take it in the wee hours of the morning, and spend the day exploring the city while they tripped…sure enough 20min into it, one of the group vanishes. So, after 7 or so hours of struggling to search for their lost friend, they decide it’d be best to head back to their hotel, sober up, regroup, and go looking when the gears worn off and they’d be of more use.
<tubs> lol k
<karlmex> Anyway, upon arrival at the hotel, surprise suprise they find their friend standing in the lobby, dazed and staring at the ceiling muttering to himself. Understandably they were all pissed off with him for making them worry and bringing their trip down as a result of their half assed search. However all the friend can reply with is “this fucking town is full of gremlins!”… They tried to calm him down and tell him that it was the acid making him hallucinate, to which he replied “I knew you’d say that so I captured one and locked it in the bathroom…”
<tubs> lol?
<karlmex> as you’d expect they thought he was losing the plot, but he insisted they come to his room and look for themselves. So, they head to the room, and sure enough, the bathroom door is baracaded shut with chairs, lamps, mattress and the bed…they're getting a little worried now, so they cautiously move the furniture away and inch the door open…
<tubs> and??
<karlmex> ...Laying on the floor is a 10 year old kid with Down syndrome grinning ear to ear.
<tubs> lol dude that's fucked up
<karlmex> The mate had come across one of those outing groups or retarded kids - freaked out, balled up one of those poor little bastards carried him back to the room and locked him in the bathroom for proof…
<tubs> lol god man
<karlmex> anyway, luckily the kid had one of those ID cards saying “hi my name is Ted, I live at blah blah” lol so yea, took the poor kid to the lobby, called the cops and did a runner before they arrived lol.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

ROFL! :lol:

Dedikeret medlem

Den urban legend har jeg godt nok hørt i mange versioner :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: NRBX
BehindMind skrev:
eedeolla skrev:
Hvad er LDS?

LDS

Man kan da om noget kalde det "revolutionerende" at bruge folk med downsyndrom i behandlingen af patienter med depression.

HAHAHAH, Okay så en blanding af folk med downsyndrom og psychedeliske svampe er en god kur imod depression. Jeg kan godt se det for mig...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er jo noget der gavner, ikke kun samfundet, men også begge parter.

Massevis af folk med downsyndrom, som render rundt med rygsækken fyldt af hallucinogerne, og agere "hjemmehjælper" for de mange med depression.

Jeg kan allerede se overskrifterne for mig. :lol:

Medlem
Brugeravatar

Har eb ikke sendt artikler om præcis det samme en hel del gange før?

Men tvivler på det er en simpelt alternativ behandling, som de får det til at lyde i den artikel. Men hvad ved jeg... :lol:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Citat:
Forskerne kommer frem til den overraskende konklusion

Jeg synes da ikke det er så overraskende, er det ikke blevet konkluderet flere gange før af andre indenfor psykoterapien?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kajkage: Det er jo sensationsjournalistik, du kan ikke forvente at skribenten har nogen baggrundsviden om det han skriver om.

Junior medlem

Jeg læste en engelsk artikel om at ketamin også kunne holde depressioner i skak fra en uge op til 10 dage per gang man havde taget det.

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/7953967/Ketamine-is-magic-drug-for-depression.html

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 18 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]