Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 14:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psychedlia!
Jeg har kastet mig over et lille hyggeprojekt med hampplanter. Jeg har to feminiserede frø der er autoblomstrende Lowryders med noget AK47 eller New York City Diesel i sig. De blev plantet her for en uges tid siden og vokser pænt. Den ene er næsten 12 cm og den anden 10. De er ved at få nogle kanonflotte blade og lige nu nyder de udenfor på altanen. Jeg har dog en masse ting jeg gerne vil høre om.
Først og fremmest så har jeg selvfølgelig læst DCF-guiden, men kunne godt bruge nogle personlige erfaringer. Den sidste uge har mine to små piger stået under den ondeste sparepære fra byggemarkedet som er en Philips Tornado på 23w(130w i glødepære styrke). Den leverer 1500 lumen i 2700 kelvin. Her kommer mine spørgsmål:

1) Jeg ved Lowryders er autoblomstrende, men synes i jeg burde anskaffe mig en pære i et andet lysspektrum? De går jo teoretisk set ikke igennem en vegetativ fase, så vidt jeg forstår.

2) Mit grow er et hyggegrow med forhåbninger. Jeg ville gerne kunne få noget hæderlig røg ud af det, men jeg regner altså ikke med 2x45g. Lige pt bor pigerne primært i et skab med min pære, noget sølvpapir og jeg tænker 24 timers lys. Jeg sætter dem dog ud på altanen nu og da, så de kan få lidt naturligt sollys og vind.
Da jeg er på SU og generelt pænt flad, så har jeg ikke klejnerne til det sygeste lysudstyr og specielt ikke en HID-lampe. Jeg har desuden noier omkring muligheden for brand som sådan en jo kunne fyre op under. Idag får jeg dog en pc-blæser gratis som kan blæse lidt på pigerne så de kan gro nogle tykkere stammer, forhåbentligt.
Men hvad mener i? Hvordan kan jeg få fyret ordentligt op under pigerne uden at jeg må slå hul på sparegrisen? Hvis vi siger 2-300 kroners budget, hvad tænker i så mht lys?

3) Jeg overvejede at serieforbinde nogle sparepærer og så hænge dem op som en lille lyskæde, og muligvis fifle med et lysstofrør jeg har liggende. Desuden kan jeg måske få fat i en computerskærm hvor jeg kan fifle med nogle kelvin og ændre dens lysspektrum, hvad tænker i omkring det? Bliver det overhovedet noget der kan levere lumen nok? Jeg tænker, at en 3-4-5 stærke sparepærer plus den skærm godt kan ramme lidt omkring 7-8000 lumen.

Så hvad siger i hjemmegartnere, hvordan kan jeg optimere alt det her? Kom med jeres bud og råd. Jeg håber i kan hjælpe mig! Jeg har selvfølgelig brugt søgefunktion og fundet en masse fed info, men gode råd kan man ikke få for mange af ved i jo.

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
er dit bugdet 2000-3000 kr??? så kan du da få et rigtig nice grow skab..

på udenlandske hjemmesider man kan få 400watt hps pære der vist giver omkring de 55.000 kelvin for under 100 euro (med fragt)
Hvis du er bange for brand så ville jeg forslå dig en cfl pære, og så sørg for at den er sat godt fast

Junior medlem

Nej 200-300 kroners, beklager hvis det stod forkert høhø.
Jep, det fik jeg ikke skrevet. Har overvejet en 100-150w CFL pære. Så skal jeg dog rode lidt med fatninger og sådan, men det tror jeg er til at leve med. Jeg har dog ikke penge til en reflektor. Lige pt bruger jeg en reflektor jeg har fiflet ud ad en gammel arbejdslampe, men den er for lille. Havde overvejet en hængende CFL over, eller ud for ved siden af, pigerne. Nogen ide om hvilke resultater det ville give?

Medlem

ja, hvis du vil have en ordenlig høst skal du i hvert fald have en 100-200 watt cfl, men du skal nok op og ofre flere penge end 200-300 kr :) er også igang selv med at designe et grow rum med en 150-200 watt cfl pære, hvor jeg søger køre ScrOG (http://www.angelfire.com/cantina/fourtw ... gorama.htm)
Tror rundt regnet at gro rummet kommer til at koste de 600-800 kr hvor pæren er den dyreste ting

Junior medlem

Yeah i know, de pærer er rockerdyre. Jeg ved man kan få udmærkede CFL pærer i forskellige lysspektre i omkring 100w styrke til noget jeg kan overkomme prismæssigt. Mit "grow rum" er sådan set et køkkenskab der er 1x1x1m cirkus, rimeligt cheapass men når man bor småt må man jo klare sig med hvad man kan finde.

Medlem

1x1x1 meter lyder da fint, du kan jo bare sørge for at dine planter ikke vokser så meget i højden..

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror jeg ville kaste mig ud i nogle flere små CFL-pærer, hvis jeg var dig. Pladsmæssigt hænger det ikke sammen at smide en HPS ind i det beskedne skab, pga. varmeudvikling, og manglende finans til at løse det problem. Små CFL-pærer 23-46 (reel) watt, yder faktisk forbavsende godt, og ofte bedre end de store, hvis man ser på lumen/watt. Jeg ville derfor købe en 2-4 2700K mere, og 1-3 6400K, hvis jeg var dig, gerne sådan at der er forholdet 2-1, 2700K-6400K. Herfra gælder det så om at holde pærerne så tæt på planterne som muligt, uden at de rør planterne, eller man oplever varmestress. Hvis de er de aflange, og ikke de "kringlede" pærer så skal de også hænge horisontalt/vandret, for at give bedst belysning til planterne. Fordelen ved at have lidt vegge lys (6400k) blandt sit blomstringslys er at planterne strækker sig mindre, og derved er der mere af planten der får ordentlig belysning, eftersom lysgennemtrængningen er ret dårligt med CFL. Jeg ville i øvrigt kigge på metoden LST, eller som Cozhi siger SCROG.
Læs mere herom:
http://forum.grasscity.com/plant-traini ... ining.html
http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=115377

Junior medlem

@ BisMann

Nej, det er netop derfor jeg ikke er så begejstret for HPS. Det ville selvfølgelig være topsvedigt med sådan en, men taget i betragtning af at jeg kun har to små piger og pladsen synes jeg der er både overkill, farligt og i overkanten. Nu er det primært lidt hobbygartneri, jeg ryger stort set ikke, men hampplanter er bare så flotte. Jeg vil dog selvfølgelig gerne hvae lidt røg ud af dem ;)
Så tror jeg jeg vil bestille nogle pærer. Vil du ikke tro det er muligt at serieforbinde dem?

Junior medlem

Hey, håber jeg an låne jeres ekspertise en gang mere.
jeg havde en snak med min kammerat forleden om mit grow og lyset. Han foreslog jeg kunne få hans gamle akvarie. Jeg har ledt efter nogle tråde der leverede den info jeg søgte, men det kunne jeg ikke finde desværre.
Akvariet ville cirka være 60 cm langt, har ikke bredden endnu desværre. Tanken var så, at beklæde akvariet med mylar. Det kunne man også lige "pille af" når man var i et kedeligt humør og ville se sine små piger ;)
Så vidt jeg forstår kan man finde sig et billigt akvariearmatur til sådan et akvarie der leverer mellem 16-39 watt. Tanken var så T5 rør i de korrekte farvespektre for at udnytte lyset HELT optimalt.

Hvad tænker i?
Jeg tænker personligt ideen virker okay hvis:
Jeg kan få 3-4 rør der leverer omkring 100watt i de korrekte spektre. Planterne står i potter, evt med kyllingenet lidt oppe i højden(Er det ikke SCroG?) og så nogle "'ryders" af en art.

På forhånd tak. Hvis det er helt ude i hampen(høhø), så beklager jeg.

Moderator
Brugeravatar

Ved ikke om man kan serieforbinde fatningerne på CFL, er ikke ligefrem elektriker, men jeg tror jeg ville gøre det parallelt, for ellers er der vel et problem med at lede strømmen, hvis én af pærerne springer? Tænker i stil med juletræeskæde, men som sagt ikke noget jeg har styr på.

Ang akvariet, så ville jeg hellere anbefale dig at bruge dit første skabsmulighed, på 1 kubik meter, uanset så skal du bruge noget udluftning, og det tror jeg er sværre i et akvarie, end i et skab. Desuden virker det til at være større end akvariet, og må indrømme jeg ikke kan se fidusen i at have det i et akvarium overhovedet. Og jo, indfletning af planter i hønsenet betegnes som SCROG.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Det er ikke muligt at serieforbinde lamperne. Inde i CFL pærer sidder er lille smule elektronik, og den dur kun når pærene får 220-240 volt 50 hz vekselspænding. Men du kan sagtens parallelforbinde dem.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Junior medlem

@ Bubber
Jeg burde have lyttet mere efter i fysik i folkeren, selvfølgelig skal de paralelforbindes! Tak for den ;)

@ BisMann
Hvis du føler spørgsmålene er lidt dumme, så beklager jeg :) Det er klart skabet har sine fordele, det kan jeg sagtens følge dig i. Akvariet burde også være større. Men hey, måske han selv vælger at fifle med det, så skal jeg nok forsøge at huske at poste en update! Indtil videre leger jeg videre i mit skab. Min ene Easyryder kradsede dog af da kvindeligt bekendtskab væltede potten.

Jeg forestillede mig dog lysrørsarmaturet kunne hæves og at en side, der i forvejen er i stykker, pilles af. Det kunne ihvertfald klare problemet med fugtighed, varme og luft. Det eneste problem der er tilbage er så bare lyset. Mht. lyset så ville mylar eller hvid maling være godt til, at isolere det. Så ville en CFL og nogle døds-t5-rør nok kunne fyre godt op under lumens nok til nogle lowryders. Det kunne være sjovt nok at lege med, men det må stå for min homies regning hvis han en dag leger med det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]