Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 12:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

hej folkens :D

for ikk så lang tid siden toppede jeg mine planter, og de to af dem udviklede sig flot og normalt. men en af dem fik 3 nye skud i stedet for 2.
Er det normalt at nogen planter gror 3 skud i stedet for 2. eller er det en fejl i plantens DNA! :D

Billede

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
Ja, det er ganske normalt. du kan også få 4 nye skud, handler bare om måden du beskærer på - Et skarpt barberblad og så øv dig på "cupping" så kommer det nok ;)

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Det bliver vist nok omtalt som FIM-toppings metoden i Christian Florestans guide. Der er meget at vinde, men metoden aså riscikere at stresse planten, og stress kan føre til nedsættelse af vækst, samt herma mutationer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Har du noget der under støtter den teori?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Manze skrev:
Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Har du noget der under støtter den teori?

Alt topping stresser planten, da den får et chok af at miste sit top skud. Det får den til at stoppe med at vokse i et par dage til en uge, i værste tilfælde endnu mere. Og det med herma dannelsen har mine egne planter været ude for så den kan jeg bekræfte. Der kom heldigvis kun han blomster ved næste skud efter toppingen.

Men begge ting kan altså også ske ved ganske normal topping, sandsynligheden er bare mindre. Tilgengæld kan man sige at ved en god FIM bliver udbyttet betydeligt større.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Vrøvl, topping stresser kun planten i blomst og der kun minimalt. At planten synes at gå i stå skyldes at den nu har måske 16 topskud den skal fordele til.
Udbyttet bliver bedst med LST (jeg har lært en ny amerikansk forkortelse for nedbindning)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

True that, kaktus. Det andet er altså noget vrøvl, sorry to say.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Kaktus Klausen skrev:
Vrøvl, topping stresser kun planten i blomst og der kun minimalt. At planten synes at gå i stå skyldes at den nu har måske 16 topskud den skal fordele til.
Udbyttet bliver bedst med LST (jeg har lært en ny amerikansk forkortelse for nedbindning)

Hvordan forklarer du så herma dannelse på nogle toppede planter?

Men hvis jeg tager fejl så må i undskylde.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hvordan forklarer du herma dannelse på ikke toppede planter?

"bare" fordi de bliver toppet er det altså ikke den eneste grund, og at den får 3 eller 4 skud giver ikke større chance for herma i sidste ende.

/e du siger der kun kom hanner i næste skud af planten?
Skal det forståes sådan du har toppet mens de er i blomst?

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Manze skrev:
Hvordan forklarer du herma dannelse på ikke toppede planter?

"bare" fordi de bliver toppet er det altså ikke den eneste grund, og at den får 3 eller 4 skud giver ikke større chance for herma i sidste ende.

/e du siger der kun kom hanner i næste skud af planten?
Skal det forståes sådan du har toppet mens de er i blomst?

Tror det var lige før den gik i blomst, men måske var der kommet lidt blomster på.
Jeg ved godt at de også kan blive hermaer uden topping. Det er heller ikke mængden af skude jeg siger der giver større chance for herma dannelse, men det stress planten får af at miste et topskud og skal vende sig til at vokse to veje.

Han blomsterne kom på min herma kun i det næste bladsæt der kom efter toppingen. Det er derfor jeg mistænker toppingen til at stresse planten. I DCF guiden står der også at fim metoden kan stresse planten så hvorfor skulle topping ikke kunne det. Det er jo i princippet samme metode.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Du har ret, det stresser planten - det så også det eneste du har ret i.
Men det kunne tænkes at din plante har fået sig noget af et gevaldigt chok når du har toppet den i blomst?
Den har jeg tænkt; Nå, nu går jeg i blomst. Bom - så ryger dens skud - dens "main" blomster stand lige væk.
Det ville jo svare til at du fik revet hovedet af.
Samtidig med at en plante faktisk næsten stopper med at gro i blomst - du fik vel ikke 2 pragende nye skud ud af det? Topping skal jo foregå ved en tidlig alder, hvor imod FIM (Fuck, im late!) kan gøres senere i vegge.

grunden til det ikk er så "farligt" i vegge er at det er der du kan forme den, og der den finder ud af hvor den skal gro henad osv - så hvis den mister et skud så er det jo bare; fair nok, så gror jeg da bare to.

/E jeg tror grunden til din fik instant herma var at den fik stress fra både topping, og miste blomster stande, at skulle revegge (for at gro nye skud) på en gang.

Jeg lyder forfærdelig klog lige nu, men det er jeg altså ikke, så ret mig endelig hvis jeg tager fuldstændig fejl.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Manze skrev:
Du har ret, det stresser planten

Stress kan føre til herma dannelse. Jeg stressede min plante og den blev herma. Der kom 2 nye skud på.

Den var jo ikke gået i blomst da jeg gjorde det. Måske pre flower stadiet, jeg kunne ihvertfald ikke se hvad køn den var på det givne tidspunkt.

FIM står (ifølge DCF guiden) for Fuck i missed og ikke fuck im late. FIM går ud på at lade være med at tage hele topskuddet men derimod kun 80% så det gamle topskud også begynder at vokse igen, ved topping kommer der jo nye topskud istedet. Navnet kommer såvidt jeg ved af at metoden blev opdaget fordi der var en der kom til at klippe sit topskud af for højt oppe, men så fik han flere topskud og fortalte om at det kan være en god ting at klippe forkert.

Jeg er heller ikke mester groweren men jeg tror altså jeg har ret i at man med topping kan riscikere at fremprovokere herma dannelse.

Medlem
Brugeravatar

så vidt som jeg har læst så mener jeg også at herma dannelse kan fremprovokeres ved stress dannelse, som man bla kan gi planten ved at toppe den..

Citat:
Ja, det er ganske normalt. du kan også få 4 nye skud, handler bare om måden du beskærer på - Et skarpt barberblad og så øv dig på "cupping" så kommer det nok

så det vil sige at hvis man topper den helt nede kan der komme 2 skud, men hvis man så topper lidt længere oppe så kan der komme 3-4 nye skud? og har toppings redskabet noget at sige om der kommer flere skud? :D

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Ja, du skal bruge et skarpt barber blad. Og så skal du istedet for at skære lige over, skære som en bue ned i . \_/ sådan der, bare ikke så dybt, og heller ikke med så hårde kanter. :)

Btw - Du mener ikke Adam og eva kan have levet side om side med dinosaurer ligesom vi lever side om side med hunde og katte? Hmm..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]