Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Læste lige starten af terningemanden på amazon - den ser rigtig god ud.

Jeg tænker også på at købe the alchemist af Paulo Coelho - mest pga. den ligger en 20 pladser under biblen i mest solgte bøger i verdenshistorien, men korte beskrivelser af den lyder også ret spændende. Er der har læst den og kan give et input? Jeg fik en helt anden slags bog af Coelho "Like the flowing river" engang af en eks - den var havde jeg lidt delte oplevelser med.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_books

(hmm bog nr 9 hedder Scouting for boys af Robert Badden-Powell - det lyder godt nok bøsset. men det er vist en instruktionsbog for spejdere...)

-

Ja det er lidt nørdet, men jeg er faldet for en fantasy-serie her til sommer, der hedder the Sword of thruth af Terry Goodkind. Bog nr 1 hedder noget så nørdet som Wizards first rule. Bog nr 1-2-6 er fantastiske og de andre er gode.

Jeg ved godt at trådstarteren ikke ønskede fantasy, men eftersom det er 2 år siden kunne denne tråd udvikle sig til andre genre. Hmm, måske der er en mere oplagt tråd at føre denne diskussion i? :)

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
carlos castaneda serien ( 7 bøger om svampe, kaktus, pigæble og troldom )

jurij Moskvitin:" simon spies- en myte " læs bla om simon som på 1 år brugte mere n2o end rigshospitalet, og stiftede " det psykedeliske selskab". tog opium, lsd, speed , meskalin og meget andet!

john lindskog: " spies- hans livs rejse" samme historier, men fra en anden vinkel.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Exgangster, er virkelig fed.

Tanker fra en kanibal, er en god filosofibog

Processen (af Franz Kafka) er også god, men meeget tung

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 7 seas yaarrrg
1984 af george orwell ..rigtig fed bog :D (især vis man har spillet lidt half-life2, ikke fordi det har noget med handlingen at gøre ..syntes bare det blev så meget lettere at forstille sig omgivelserne :D)

If the Party could thrust its hand into the past and say this or that even, it never happened—that, surely, was more terrifying than mere torture and death."
- George Orwell, 1984, Book 1, Chapter 3

"And if all others accepted the lie which the Party imposed—if all records told the same tale—then the lie passed into history and became truth. 'Who controls the past' ran the Party slogan, 'controls the future: who controls the present controls the past.'"
- George Orwell, 1984, Book 1, Chapter 3

go læsning til dem af jer der vælger at få fat i denne bog :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Dania
Reefie skrev:
Stangss skrev:
Hey allesammen.
Jeg har nu besluttet mig for at begynde at læse nogle bøger, da jeg er utrolig træt af tv og fordi jeg gerne vil blive mere boglig.
Jeg har læst de 4 første harry potter bøger for omkring 4 år siden som jeg fandt yderst spændende + nogle krimier som min mor anbefalede.

Jeg ville blive utrolig glad hvis nogle ville anbefale nogle bøger som i selv synes er top notch.
Bøgerne må meget gerne omhandle psykadelia/rusmidler, men det er dog intet krav :)

Mvh Stangss

Jeg ville tjekke "Den indre rejse" af Stanislav Grof ud.

id-shop.dk skrev:
Denne bog er en milepæl i psykoterapiens historie. Siden Freud og Jung er der ingen der har udført så grundlæggende, omfattende og dybtgående et pionerarbejde vedrørende kortlægningen af den menneskelige bevidsthed (herunder det ubevidste) som Grof, der i 20 år har forsket i LSD-psykoterapi.
LSD er et stof, der ikke har nogen virkning i sig selv; det virker udelukkende forstærkende på de tanker, følelser, forestillinger, fantasier, kropsfornemmelser osv. som individets psyke i forvejen indeholder. Ved anvendelse af LSD kan det på utrolig kort tid lade sig gøre at komme ned i meget dybe lag af det ubevidste og ind i følelser, som det normalt er meget svært at åbne for.
Grof sammenligner selv LSDs betydning for psykologien med den betydning som opfindelsen af mikroskopet og kikkerten fik for henholdsvis lægevidenskaben og astronomien.
Grof knytter med sine erfaringer vigtige forbindelser til østens verdensopfattelse og frigørelsespraktikker og belyser samtidig vestens nye følelsesforløsende terapiformer (f.eks. gesta primalterapien og den bio-energetiske terapi) hvorved han sætter disse sidste ind i en større sammenhæng.
Siden Laing og Cooper i slutningen af 60’erne sprængte det gamle (psykologiske) verdensbillede og tegnede de første kalajdoskopiske skitser til en ny bevidsthedsmodel, har der været et akut behov for en systematisk kortlægning af bevidstheden, der ikke så bort fra eller udelukkede nogen form for menneskelig oplevelse. Dette behov opfylder Grofs arbejde til fulde. På et empirisk grund lag, der bl.a., omfatter mere end 2500 LSD-psykoterapisessioner ledet af ham selv, påviser Grof, at de bevidsthedsfænomener og følelser, som forekommer i og uden for LSD-terapi, på naturlig måde grupperer sig i sammenhængende og mere eller mindre klart afgrænsede kategorier, der tilsammen udgør et velordnet og meningsfyldt hele. De forskellige bevidsthedsfænomener og følelses tilstande viser sig tillige at være stadier på en terapeutisk (spirituel) frigørelsesvej. Grofs bog er således en af de bedste rejsehåndbøger man overhovedet kan få fat på, når det drejer sig om den indre
Denne bog er det første bind i et fembindsværk, hvoraf det andet bind ”Menneskets møde med døden” allerede er udkommet.

Den bog kan jeg også stærkt anbefale.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Bare for lige at klargøre omkring "Den indre rejse 1". Den er altså ikke del af et fembindsværk. Det er bare Jørn Lumbye der har oversat dem sådan. De originale engelske titler henviser aldeles ikke til noget samlet hele. Det er blot 5 bøger skrevet hver for sig, med Grofs tanker som det centrale... som.. sørgeligt, men sandt... er ret meget det samme. "Read one.. read them all"...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Læs Shantaram. Den har det hele. Søg inde på nettet. Det er en fantastisk bog. Den bedste jeg nogensinde har læst. Det er endda en sand historie. Forfatteren skrev den 3 gange mens han sad i fængsel fordi fængsels vagterne smadrede de to første versioner.

I korte træk handler den om:

En bank røver og heroin misbruger flygter fra et fængsel i Australien og ender i Mumbai i Indien hvor han tilbringer 8 år. Her laver han en masse fantastiske og sindsyge ting. Alt fra at bo i en slum og være læge, arbejde for en mafie og drage i krig i afghanistan.

God læsning! Den bog har virkelig det hele.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: I mulmehulen
Ja Shantaram er højst anbefalelsesværdig!.. og den BYGGER på en sand historie. Det er ikke alt af den som er sandt.. En del er twistet for seævfølgelig at få en god bog ud af det. Men de overordnede træk som Arthur Spooner nævner er sande nok efter hvad jeg har fundet ud af.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Maryland State Senate
Man skal lade være med at læse gamle kedelige bøger, men derimod gå i gang med at læse Infinite Jest af David Foster Wallace. Bogen handler i korte træk om en gruppe unge tennisspillere, en gruppe narkomaner, en franskcanadisk seperatistbevægelse bestående af rullestolsbrugere og en video, der er så underholdende at folk dør af at se den. Det er helt sikkert en af de bedste bøger, der blev skrevet i sidste halvdel af det 20. århundrede. Wallace besidder en sans for detaljer og historiefortælling, der begriber den samtidige kultur i næsten alle den interessante aspekter. Desuden bør man også læse essaysamlingen A supposedly fun thing I'll never do again og Consider the Lobster. Hvis du ikke er igang med at læse en eller flere af disse værke i denne stund, ja, så sidder du faktisk bare og spiller tiden.

Medlem
Brugeravatar

Fight Club.
De fleste kender den nok
Virkelig en god bog (og film for den sag skyld) handler om en mand hvis lejlighed springer i luften, hvor efter han stater som et nyt menneske. Hans gamle liv er smadret og kan derfor begynde med renvasket tavle. Han begynder at slippe sit urmenneske ud og lade det kæmpe mod det moderne menneske. Dette gør han ved at starte en slås klub hvor det gælder om at føle at være i live.

American Psycho
Også en moderne klassiker. Handler om en mand som der får nok af hele den overfladiske yuppie miljø i 80'ernes New York, han begynder så på en deroute og begynder at myrde folk. Yderst blodigt og detaljeret - Det er meget for mange.

Nordkræft
Igen de fleste kender den nok, hvilke lig en fed bog, som hadler om hahs miljøet uden for Ålborg, bogen er fortalt fra 3 synes vinkler, med forskellig fortæller teknik.

Voxevæk
Fin ungdoms roman.
Handler om en teenager pige som stikker af fra en efterskole pga. hendes bedste veninde er død, hun føler sig forladt og ingen steder at tage hen. Hun finder så et punk miljø, hvor man følger de relationer hun skaber og de magtkampe som opstår. Nok mere for det yngre publikum, og det er da også en del år siden jeg læste den første gang.
Der bliver tager en del stoffer i bogen, jeg husker det dog kun som coke og hash (og alkohol selvfølgelig).

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Adhoc skrev:
Læste lige starten af terningemanden på amazon - den ser rigtig god ud.

Læs den, på engelsk.
En god forfatter er også Haruki Murakami.. Og Mario Puzo, ham der har skrevet Godfather og Fools Die.

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]