Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 22 jul 2025 01:01

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Vidste ikke helt hvor jeg skulle placere den, så den endte her :-)

Snuppede en farvestrålende brochure på det lokale kebabsted idag med titlen "10 ting dine venner måske ikke ved om stoffer" - bladrede lidt og troede det var en joke, indtil jeg så bagsiden hvor der står "denne bog er baseret på L. Ron Hubbards arbejde"

Der henvises til Narconon Danmark, som jeg kan se flere herinde allerede er bekendt med gennem andre yderst tvivlsomme publiceringer... Men seriøst, kan det være lovligt at sprede sådan en gang misinformation?
Lidt eksempler:
Citat:
Ecstasy er et hallucinogen. Disse hallucinogene stoffer er nogle af de mest farlige

Citat:
Lige som andre stoffer, æder alkohol vitaminer i din krop

Citat:
Der sker en øjeblikkelig forbrænding af vitaminer og mineraler i kroppen. Nerverne i kroppen bliver lammede (om marihuana)

Citat:
Enhver der tager stoffer, gør det for at blive fri for smerte eller uønskede følelser, der iblandt kedsomhed

Citat:
De fleste stoffer fastsætter sig i kroppens fedtvæv og kan blive der i årevis
(specielt det afsnit 10 der er helt i skoven - angiveligt vil fx motion få stofferne til at løsrive sig pga fedtforbrændingen, så man får en lille smag af stofferne igen)
Citat:
Narconon medarbejder har reddet liv og uddannet unge i sandheden om stoffer i over 30 år

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde :shock:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Rygning/tobak nænves pudsigt nok slet ikke i pjecen - go figure :?

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Utroligt de ligefrem finder det nødvendigt at misinformere for at holde folk fra stoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg ville græde hvis jeg var dig LSDrejø.

Hvem godkender sådan noget fis?;D

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Citat:
Denne bog er baseret på L. Ron Hubbards arbejde

Denne sætning burde være nok til smide alt hvad der står i den pjece helt a helvede til...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Kajkage skrev:
Utroligt de ligefrem finder det nødvendigt at misinformere for at holde folk fra stoffer.

Hvem tror du ultimativt 'De' er?
Det kan ikke være uvidenhed?

Jeg er enig dog på det punkt at selv en folkeskole elev, der skulle skrive 10 ting og havde 2 timer på nettet til det ville klare sig bedre.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Et interessant spørgsmål, om det er lovligt at sprede den slags misinformationer omkring stoffer. Hvis det er ulovligt, så kunne det være fedt at bombardere scientology, og andre der spreder løgne, med søgsmål for deres løgnagtige påstande. Kunne være interessant hvis der er en jurist på forummet, der kunne kaste lidt lys omkring det emne.

Medlem
Brugeravatar

Vi har det man kalder ytringsfrihed her i landet så Scientologerne kan skrive hvad de vil (måske kan de anklages for injurier. De fornærmer min inteligens).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Spørgsmålet er vel nærmere hvad motiverne er?
De "sandheder" der præsenteres i hæftet ligger så langt fra den videnskabelige forklaring især afsnit 10, som jeg bliver nødt til at citere i sin fulde ordlyd:
Citat:
De fleste stoffer fastsætter sig i kroppens fedtvæv og kan blive der i årevis. Her fortælles hvordan det sker:
Stoffer blander sig let med fedtet i kroppen. På disse billeder kan du se, at fedt er tæt på blodårerne og når stofferne løber igennem blodårerne, suger fedtstoffet stofferne til sig som magneter.
Dette bliver et problem, fordi senere, når en person arbejder, motionerer eller vandrer.... sker der en fedt forbrænding og en lille del af stofferne løsrives og løber tilbage ind i blodbanerne. Han får en lille "smag" af stoffet igen.
Hvad sker der når du får en lille smag af sukker? Du vil have MERE. Hvad sker der med den person, der får en lille smag af stoffet? Han vil have MERE. Så han kan stadig få trangen til stoffer i årevis efter han faktisk stoppede med at tage dem.
(red: de tegninger der henvises til er ligegyldige illustreringer af det samme ævl)

Nu er jeg ikke udannet inden for feltet; men har da lige snuset lidt til hjernens belønningssystem - og det lyder da en hel del mere fornuftigt end det ævl der... Faktisk kan jeg jo læse det lidt som om at hvis jeg er så uheldig at jeg en gang har prøvet stoffer, så må jeg hellere undlade alle former for motion fremover for ikke at få en smag af stoffet igen og vil have mere... Det er da misinformation på et niveau der kan være indirekte skadeligt for mit helbred jo :shock:

Så hvis en tilfældig person som mig kan se den er helt gal, så må det ævl i hæftet da være skrevet af folk som inderst inde godt ved bedre... og kigger man på Narconon's hjemmside kan vi se det er en non-profit organisation (ifølge eget udsagn)... såhhh hvad er det de vil med det her misinformation?
Er det en hvervekampagne for Scientology, hvor man satser på at slå kløerne i stakler som er svage i forvejen på samme måde som Jehovaer jager bytte på plejehjem og gennem dødsannoncer - eller hvad er den skjulte dagsorden mon?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ahh kan ikke dy mig... Fandt lige et link til en psudovidenskabelig forklaring på det med stofferne i fedtvævet - og ikke mindst hvordan deres afgiftningsprogram virker:
http://www.narkobehandling.dk/dk_pages/dk_detox_program.html

Specielt informative er de 2 grafer som viser... tja det er svært at sige faktisk - mon de selv ved det?

Og så er der lige den her:
Citat:
Niveauet af stofrester er ikke målbare i klienter før starten på dette program, derefter forøges det voldsomt og formindskes langsomt som man fortsætter programmet. Dette understøtter at stofrester forbliver i kroppen og at den korrekte behandling kan mobilisere og fjerne dem igennem kroppens udskillelses system.

Altså ingen målbare stofrester i kroppen før start; men så forøges det voldsomt... Hmm hvis ikke de er der fra starten af, så må de jo blive tilført i løbet af "programmet"... interessant ha ha :stupid:

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between a rock and a hard place
Altså helt ærligt... Hvad er det overhovedet for en hjemmeside at lave? Hvad fanden? Det ligner sgu da noget der er lavet til Windows 3.1.
Og hvad er det her?

Valium rester i sved og urin
Billede
Dage i behandling

Øhhhh, Søren Skrald?!

It's NOT a pyramid scheme..!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Er det en hvervekampagne for Scientology, hvor man satser på at slå kløerne i stakler som er svage i forvejen på samme måde som Jehovaer jager bytte på plejehjem og gennem dødsannoncer - eller hvad er det de vil med det her misinformation?
hvad er den skjulte dagsorden mon?[/quote]
hvad er det de vil med det her misinformation?

Jeg tror du har helt ret i, at det er for at indfange svage sjæle og mennesker der er forpinte, af den ene eller anden årsag. Det kan sagtens være en non-profit organisation, der bilder mennesker i åndelig, følelsesmæssig eller materiel nød ind, at de har løsningen på deres problemer hvorefter de sluser "de helbredte" over i deres egentlige organisation.

Der er desværre mange eksempler. I USA er der blandt andet en organisation, der "tager sig" af enlige mødre. De mistænkes for samme strategi, altså bevidst at gå efter mennesker der er udsatte. I Brasillien har ekstreme kristne fået godt fat i de fattige i slumkvartererne. De hjælper dem ganske rigtigt, men byttehandlen er et liv på en stor løgn og på fanatisk religiøsitet. De øverste i kirkens hierarki kører i øvrigt rundt i store biler og bor i luksus villaer.

Fanatisk religiøsitet skulle (efter sigende - og jeg tror på det) være en ret god kur mod mange moderne menneskelige plager, herunder afhængighed, ensomhed, rodløshed, affektive lidelser som depression osv. For de fleste moderne mennesker, der bærer bevidsthedens tunge kors, tror jeg dog det vil betyde en ret ekstrem brug af forsvarsmekanismer som benægtelse, fortrængning, splitting, mm.

Nogle gange ville jeg ønske jeg selv var i stand til at foretage en voldsom "clearing" en slags reboot, hvor jeg frivilligt indgik en pagt med "djævlen" (for nu at bruge religiøs terminologi) og derefter kunne leve hjernevasket og glad på en stor løgn. Det kan jeg bare ikke. Som i filmen "Matrix", er det vel et spørgsmål om man vil tage den røde eller blå pille. Har man først åbnet dørene, kan de være svære at lukke igen (det sidste var en advarsel til de yngre).

Most of the physical world is unseen.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Problemet ved sådan noget bondefangeri er jo desværre at mange er naive nok til at ryge i... Ville da ikke forbavse mig hvis nogle ængstelige forældre, som netop har læst om de hersens dræbersvampe med ecstasykrystaller på i Ekstra Bladet, tænker aha det her lyder sgu fint... Vi sender lige lille Ole afsted :-(

I deres FAQ kan man se de er meget specifikke omkring deres tilhørsforhold (eller rettere mangel på samme) til Scientologi og selvom de er et non-profit foretagende, så nævners det da lige at man kan få offentligt tilskud til deres behandlinger, da de åbenbart er godkendt til formålet

Se det kunne jo være interessant at få et program som Kontant til at grave lidt i det her... Det er selvfølgelig hjertevarmende at nogen overhovedet gider bruge tid og kræfter på misbrugere og jeg har såmænd heller ikke ondt i numsen over de skal tjene deres udgifter hjem igen; men det har lugter sgu langt væk.... Efter min mening kan et seriøst behandlingscenter ikke tillade sig at være så "tvivlsom" i deres basale viden om det de behandler - mon det offentlige bare giver godkendelser med hovedet under armen? :evil:

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Lige rundt om hjørnet
Det er skæmmende men der er desværre ikke noget nyt i at religiøse bevægelser prøver at rekruttere de svageste gennem behandlings tilbud. AA (Alcoholics Anonymous) er nok de mest kendte med deres 12 step program, der i bund og grund var designet til at indoktrinere kristendom i alkoholikere.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Adhoc skrev:
Kajkage skrev:

Hvem tror du ultimativt 'De' er?
Det kan ikke være uvidenhed?

Jeg er enig dog på det punkt at selv en folkeskole elev, der skulle skrive 10 ting og havde 2 timer på nettet til det ville klare sig bedre.

Det kan vel godt være uvidenhed, ja. Uanset er det pinligt at publicere sådan noget bras.

Medlem
Brugeravatar

Atna skrev:
Det er skæmmende men der er desværre ikke noget nyt i at religiøse bevægelser prøver at rekruttere de svageste gennem behandlings tilbud. AA (Alcoholics Anonymous) er nok de mest kendte med deres 12 step program, der i bund og grund var designet til at indoktrinere kristendom i alkoholikere.

Øhrm hrm... Det er til dels rigtigt. Det handler meget om at følge en højere magt, og indse at man ikke kan klare det hele selv. Det behøves dog ikke at være en Kristen gud, ihvertfald ikke nu til dags. Det kan være hvem som helst.
Og jeg kan da også godt huske hvor sukkersød min far blev efter alt det højere-magt-halløjsa i starten, men nu er han faldet mere til ro. Han har forresten ikke drukket i omkring 17 år :D

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
LSDrejø skrev:
Problemet ved sådan noget bondefangeri er jo desværre at mange er naive nok til at ryge i... Ville da ikke forbavse mig hvis nogle ængstelige forældre, som netop har læst om de hersens dræbersvampe med ecstasykrystaller på i Ekstra Bladet, tænker aha det her lyder sgu fint... Vi sender lige lille Ole afsted :-(

I deres FAQ kan man se de er meget specifikke omkring deres tilhørsforhold (eller rettere mangel på samme) til Scientologi og selvom de er et non-profit foretagende, så nævners det da lige at man kan få offentligt tilskud til deres behandlinger, da de åbenbart er godkendt til formålet

Se det kunne jo være interessant at få et program som Kontant til at grave lidt i det her... Det er selvfølgelig hjertevarmende at nogen overhovedet gider bruge tid og kræfter på misbrugere og jeg har såmænd heller ikke ondt i numsen over de skal tjene deres udgifter hjem igen; men det har lugter sgu langt væk.... Efter min mening kan et seriøst behandlingscenter ikke tillade sig at være så "tvivlsom" i deres basale viden om det de behandler - mon det offentlige bare giver godkendelser med hovedet under armen? :evil:

Jeg kan huske jeg så en udsendelse engang, hvor behandlingen og de finansielle forhold blev kulegravet. Det har tilsyneladende ikke ført til noget juridisk efterspil, selvom udsendelsen var meget kritisk. Politikerne er desperate, hvad angår de "tunge" problemer som kriminalitet og stofmisbrug, og jeg kan forestille mig det er derfor, de benytter alle mulige tvivlsomme tilbud.

Most of the physical world is unseen.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: k-hullet
det er da helt sikkert ulovligt at skrive noget som fakta uden at have nogen konkrete beviser der på-viser påstanden.
hvem tager sagsmålet op? ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

noianoia skrev:
det er da helt sikkert ulovligt at skrive noget som fakta uden at have nogen konkrete beviser der på-viser påstanden.
hvem tager sagsmålet op? ;)

Det tvivler jeg på, har du nogle konkrete beviser der på-viser den påstand?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
For at forstå motivationen bag Scientologikirkens påstande, så er man nødt til at forstå deras tankebaner. Det er ikke en skræmmekampagne, men en kampagne for deres Narcononprogram, som er en frontorganisation drevet af Scientologikirken. Narconon oprettedes af Hubbard, og er en indgangsport til kirken. Deres behandlinger bygger på Hubbards overtro og psykotiske idéer. Og hvis man skriver til dem, i håb om at de retter deres materiale, så har man ikke rigtigt forstået dette: Det er religiöst materiale. Hubbard baserede sin magt på argumentet at han selv opfandt scientology, og derfor ved han bedst. Og scientologins teorisfære strækker sig over alle tænkelige emner - fra kernefysik til åndelig moral. Hubbard var stensikker på at han havde ret, for i følge scientologilæren, så er verden skabt af thetanernes (vores sjæles) fælles psykose, som har inkapslet os i denne, af den fællesbevidshed skabte fysiske virkelighed. Hubbard påstod iøvrigt at han var kvantefysiker. Det var han ikke.

Mit råd: Lad være med at lege med dem. Spred hellere lidt flyers som advarer imod deres aktivitet, og forklar linket mellem narconon og Scientologikirken. Gør det anonymt, for de anvender mafiametoder!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]