Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 18:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Fra http://videnskab.dk/content/dk/krop_sun ... _en_valium

Duften af jasmin virker som en valium
Af Bjørnar Kjensli, forskning.no - 23. juli 2010 kl. 09:04

Duften af blomstrende jasmin virker nøjagtig som angstdæmpende og beroligende medicin, det har tyske forskere opdaget.

Jasmin er en populær haveplante på lidt sydligere himmelstrøg. Forskning viser nu, at plantens behagelige duft kan bruges som beroligende middel.

Det er forskere fra Heinrich Heine universitetet i Düsseldorf og Ruhr universitetet i Bochum, Tyskland, som er nået frem til det noget overraskende resultatet, og nu har de taget patent på opdagelsen.
Undersøgelsen er publiceret i det seneste nummer af 'Journal of Biological Chemistry'.

Forstærker signaler i hjernen
Forskerne når frem til den konklusion, at de dufte som kaldes 'Vertacetal-coeur' og den kemiske sammensætning PI24513, som findes i jasminduft, har de samme molekylære mekanismer og er mindst lige så stærke som almindelige barbiturater, benzodiazepiner og propofol.

Barbiturater var det almindeligste lægemiddel mod angst, søvnproblemer og epilepsi før benzodiazepiner, såsom valium, flunipam og rohypnol, kom i 1960'erne.

Propofol bruges som regel som indsovningsmiddel ved starten af anæstesi (bedøvelse) ved operationer.

Alle disse lægemidler virker via receptorer på nerveceller i hjernen, og forstærker og efterligner effekten af det signalstof som kaldes GABA, gamma-amino smørsyre.

Ifølge forskerne er det et problem, at medikamenterne skal gives i ganske store doser, før de begynder at forstærke GABA-effekten.

Lægemidler som disse er ikke alene stærkt vanedannende, men kan også give bivirkninger som depression, svimmelhed og trætte muskler.

Videnskabelig basis for aromaterapi
Undersøgelsen blev udført på mus. Musenes kasse blev fyldt med en liflig duft af jasmin. Når koncentrationen nåede et vist punkt, blev musene pludselig meget rolige og sad helt stille i hjørnet af deres kasse.

Derefter målte forskerne på de nerveceller, som styrer døgnrytmen i musehjernen, og fandt, at jasminduften giver samme effekt som almindelige angstdæmpende og beroligende lægemidler.

»Vi har fundet en ny klasse GABA-receptor-modulator, som kan gives gennem den luft, man indånder,« siger hovedforfatteren på undersøgelsen, professor Hanns Hatt, i en pressemeddelelse.

»Resultatet kan også betragtes som en videnskabelig basis for aromaterapi,« siger han.

Reference og links
Olga A. Sergeeva mfl: Fragrant dioxane derivatives identify β1 subunit-containing GABA(A) receptors, J. Biol. Chem, maj 2010.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Sygt nok dér... Klar jeg skal have massageolien med jasminduft næste gang jeg handler :P

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Spændende!

Men jeg undrer mig over "og nu har de taget patent på opdagelsen". Er det overhovedet muligt at tage patent på en plante fundet i naturen? Eller tager de patent på aromaterapien forbundet med planten? Det sidste virker også mærkeligt!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Ja, jeg troede ikke man kunne det. Læste en flyer om patenter for to år siden, og der stod at man ikke kunne patentere naturen. Ellers skal jeg tage patent på det grønne i blade.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]