Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 15:00

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og hvornår blev det illegalt?
Jeg har prøvet at google, hvorfor hash er illegalt i Danmark, men jeg ikke kunne finde svar på mit spørgsmål.
For hvis vi skal forsvare legaliseringen, er det jo en fordel at vide hvorfor vi ikke må ryge planten i Danmark.

Moderator
Brugeravatar

Fordi Danmark accepterede en FN konvention tilbage i 1961, der forpligter (dog ikke juridisk) til at forbyde en række stoffer, inkl. cannabis. Læs mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Single_Con ... otic_Drugs

Forbudet hænger i høj grad sammen med forbudet i USA, prøv at søg på Harry J. Anslinger, for dén historie. Kort fortalt handler det om at man havde en masse mennesker, der før havde varetaget alkohol-forbudet i 30'erne, efter legaliseringen manglede et job at varetage, sammentidig med at der var et lille voksende forbrug, primært fra mexikanske arbejdere, så de propagandiske argumenter blev understøttet primært at racisme herimod, samt at kommunisterne skulle bruge det til at undergrave den amerikanske arbejdsmoral.

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Fordi Harry J. Anslinger havde ondt i røven over at hans lille lækre job med at forbyde alkohol ikke virkede så derfor skulle han jo skaffe sig et job med at forbyde noget andet?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted herude
Tjek Kampen om hampen http://www.youtube.com/watch?v=CypGGL8BBBc der bliver man sat rimeligt godt ind i tingene samtidigt med at det er mega spændene :)

Medlem
Brugeravatar

som de andre siger, så er det harry anslinger der er skyld i forbudet,,

men er der egentlig stadig et grundlag for at holde det ulovligt siden at det stadig er illegalt.
For der er jo efterhånden kommet en del undersøgelser omkring cannabis, som jo sige "god for det" (forstå mig ret)

Medlem

Det kommer an på hvornår du ser at det er grundlag nok for at gøre det illegalt, altså det har jo en effekt på folk så hvis en regering er meget fintfølende så er det jo et grundlag for sig selv.. men ellers har der aldrig været et grundlag..

Medlem

wushu skrev:

men er der egentlig stadig et grundlag for at holde det ulovligt siden at det stadig er illegalt.
For der er jo efterhånden kommet en del undersøgelser omkring cannabis, som jo sige "god for det" (forstå mig ret)

Tænk for dig selv mate => det gør dig klogere ;) (http://www.apa.org/research/action/smarter.aspx) Kan du selv komme på et grundlag? Måske at det er sløvende og derved sænker arbejdshastigheden, men det er ikke et grundlag, det er lidt som at gøre alt sovemedicin ulovligt i tilfælde af at blev indtaget om morgenen eller før work... Hvis du ikke allerede har læst Cubensis post: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=32668 , LEAP's erklaringer og erfaringer og så set Kampen om Hampen (linket tidligere i tråden) så gør digselv den tjeneste at lave et personligt eksperiment med "Hvad tror jeg nu(før) og hvad ved jeg nu (efter)". Lidt ekstra her fra politisk side: Ole Espersen kommenterer: http://www.youtube.com/watch?v=d4YBB96-ySQ&feature=related

Peace!

Medlem

Da Danmark skrev under på Enkeltkonventionen i 1961, havde de ikke noget incitament til at lade være. Hash blev ikke rigtig brugt i Danmark, så det var kun en minoritet der blev ramt ved at gøre det ulovligt. Grundlaget var svagt, men der var ikke nogen fordel i at lade være.

Medlem

Phellodendron skrev:
wushu skrev:

Tænk for dig selv mate => det gør dig klogere ;) (http://www.apa.org/research/action/smarter.aspx) Kan du selv komme på et grundlag? Måske at det er sløvende og derved sænker arbejdshastigheden, men det er ikke et grundlag, det er lidt som at gøre alt sovemedicin ulovligt i tilfælde af at blev indtaget om morgenen eller før work... Hvis du ikke allerede har læst Cubensis post: http://psychedelia.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=32668 , LEAP's erklaringer og erfaringer og så set Kampen om Hampen (linket tidligere i tråden) så gør digselv den tjeneste at lave et personligt eksperiment med "Hvad tror jeg nu(før) og hvad ved jeg nu (efter)". Lidt ekstra her fra politisk side: Ole Espersen kommenterer: http://www.youtube.com/watch?v=d4YBB96-ySQ&feature=related

Peace!

Det er da et grundlag at sige at det er sløvende? se (http://www.apa.org/research/action/smarter.aspx) ;) det er da et dårligt grundlag men stadig et grundlag..

Medlem

@Cozhi: Jeg sænker ikke min tankevirksomhed synderligt ved indtagelse af hash. Den bliver bare rettet andetsteds en lige nødvendigvis på den synlige dimmension (dvs. kan godt i selvskab sidde og koge for mig selv, afhængig af hvordan jeg har det) =] Min indlæringsevne bliver svækket derimod (hukommelsen), når der er tale om koncepter jeg ikke har en bredere forståelse for som f.eks. tolkning af lovtekster -_- Igen, subjektivt.
Nu ser jeg kun det sløvende argument som delvist valid pga. vores kulturelle forhold til kapitalismen. Mon ikke verden kunne klare at køre i et tempo så mere end 10% kunne følge overordnet med? Plus det selvfølgelig heller ikke er hensigtsmæssigt at være 24/7 påvirket af dope - nærmest uafhængigt af kultur (med mindre det er din funktion at være chill og sende Rasta vibes konstant). - se igennem fingre med vrøvlet =]

Fik smileren på af dit indlæg, hehe ^^

Medlem

Lavede bare lidt sjov med dig, da jeg syntes det var underligt at du linkede til artikler for at understøtte din milde provokation..
Tror ikke lige at den danske stat i sådan for noget godt ud af at du ryger hash, så hvis man ser på det som sådan vil det at gøre det ulovligt teoretisk set få folk til at arbejde mere.. så simpelt er det.

Medlem

Cozhi skrev:
Lavede bare lidt sjov med dig, da jeg syntes det var underligt at du linkede til artikler for at understøtte din milde provokation..
Tror ikke lige at den danske stat i sådan for noget godt ud af at du ryger hash, så hvis man ser på det som sådan vil det at gøre det ulovligt teoretisk set få folk til at arbejde mere.. så simpelt er det.

:stupid:

Junior medlem

Cozhi skrev:

Det ville stoppe en hel del bandekrig :)
PLus at det faktum at hash er sløvende er det værste grundlag nogensinde...
Der er jo ingen, der tvinger dig til at ryge.

Medlem

Siger heller ikke det er et godt grundlag, men det ER et grundlag for en regering til at gøre det illegalt ..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]