Nu ved jeg godt man altid skal forholde sig kildekritisk og har ikke haft tid til at checke artiklens kilder igennem da jeg blev afledt af hvor spændende resten af siden var, men nu refererer han til indigobørn, og det er så til gengæld noget der er ekstremt spændende. Fordi...
Citat:
What is an indigo Child?
As a summary, here are the ten attributes that best describe this new kind of child, the Indigo Child
They come into the world with a feeling of royalty (and often act like it)
They have a feeling of "deserving to be here," and are surprised when others don't share that.
Self-worth is not a big issue. They often tell the parents "who they are."
They have difficulty with absolute authority (authority without explanation or choice).
They simply will not do certain things; for example, waiting in line is difficult for them.
They get frustrated with systems that are ritually oriented and don't require creative thought.
They often see better ways of doing things, both at home and in school, which makes them seem like "system busters" (nonconforming to any system).
They seem antisocial unless they are with their own kind. If there are no others of like consciousness around them, they often turn inward, feeling like no other human understands them. School is often extremely difficult for them socially.
They will not respond to "guilt" discipline ("Wait till your father gets home and finds out what you did").
They are not shy in letting you know what they need.
and... just in case you heard otherwise from other "indigo" sources, the designated word "Indigo" has nothing to do with the color of an aura! It is the result of scientific observations by a woman who has the brain disorder called synesthesia.
Uden at lyde overtroisk så kan jeg godt se hvorfor spirituelt troende (inklusive mig selv, da jeg selv har været et af de hyperaktive DAMP-børn som heldigvis har haft en mor der også er skeptisk over diagnosen) vil tro at det har en forbindelse. Jeg er helt overbevist om den eneste grund til at jeg ikke har diagnosen aspergers (har undersøgt hvad definitionen er og det er som skrevet efter mig igennem hele min barndom) er fordi jeg som barn altid er blevet oplært med anti-autoritære tendenser, og simpelthen ikke ville fortælle mine gamle psykologer den ubestridte sandhed da jeg syntes de var dumme at høre på. Dette var altså i en alder af hvad, 7-9, fordi min mor tænkte jeg måske havde nogle psykiske problemer grundet en masse lort med min far og min mormor og så videre. Dette har fået mig til at tvivle på at diagnosen er medfødt, og at det faktisk bare er en naturlig reaktion til det man oplevede som barn, inkl. hvad man putter i hovedet osv.
Jeg har også læst en del om vores hukommelse da jeg syntes det var et meget spændende emne og den nok mest relevante hukommelsesanalyse til dato (
Hukommelsesanalyse - en alternativ kvalitativ metode af Torben Hansen) siger i begyndelsen at vi lære af vores erfaringer og det vi kan huske. Alt er lagt ind i vores hjerne som enten korttidshukommelse eller langtidshukommelse, baseret på om vi selv syntes det var vigtigt da det skete. Dette i sig selv virker jo åbenlyst nok, at det vi selv ser som rigtigt definere hvordan vi er og vores adfærd. Nu kan de fleste nok ikke huske særligt godt hvad de tænkte som barn og hvad der var vigtigt for én, måske lige overordnet men ikke i dybe detaljer. Men hvorfor skulle der være forskel på børn og voksne mennesker? Den eneste forskel er at jo ældre man bliver jo mere har man oplevet og jo flere erfaringer har man, som man kan trække ind og konkludere. Dette forklarer også hvorfor mange mennesker fra de tidligere "revolutionære" generationer har draget den konklusion til sig at man ligeså godt kan sætte sig til rette og passe ind i samfundet da der alligevel ikke er noget at gøre. Nu har samfundet til gengæld næsten opnået alt hvad samfundet kan opnå i disse rammer og derfor er børn blevet mere anti-autoritære og ligeglade. And that's where ritalin comes in.
Jeg har altid haft et kritisk synspunkt på nye, alternative diagnoser, og det hjælper ikke at størstedelen af dem jeg faktisk har det godt med begynder at få tildelt de her diagnoser hvis de går ind og bliver checket, selvom de alle sammen fungerede 100% normalt uden lykkepiller, ritalin, og alt det andet pis. Og det sjove er at så snart de får smidt de her piller ind i systemet så virker det bare som om de tilpasser sig til noget de ikke tror på. Jeg har kun trukket dette ud af røven på mig selv så bær over med det er rimeligt subjektivt, men det bedste man har at argumentere med er personlige erfaringer, da det jo som sagt er dem man lære af.

Så kom med din mening, jeg er meget interesseret i folks synspunkter ang. dette emne.
EDIT: Hvis det jeg har skrevet på et tidspunkt virker usammenhængende eller uoverskueligt, så bær også over med det, jeg er jo lidt psykisk "handikappet".