Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 18:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Har lige et spørgsmål til jorden de skal plantes i og gødningen der skal bruges.
Kan jeg bruge almindelig skovjord, eller er det et krav at jeg skal købe jord?
Jeg har tænkt mig at købe en flaske Substral plantegødnings-gejl, og måske blande det op med vand, eller hvordan det man gør.
Har læst at planterne skulle være vilde med det.

Så er combien mellem skovjord + substral gødning en okay mix?
Har tænkt mig at sætte mine ti frø i ti øldåser med skovjord og vande hver 2. eller 3. dag, og så starte med at bruge Substral efter cirka 14 dage, hvorefter jeg sætter dem ud i skoven.
Lyder det fornuftigt nok?

- Nikolaj

Moderator
Brugeravatar

Kommer meget an på hvordan jorden er, det er at foretrække at vende jorden i skoven med noget dolmit kalk og evt. noget købejord. Se i øvrigt http://community.dcfonline.dk/index.php ... pic&t=8654

Medlem
Brugeravatar

Alright, ville du foreslå at vi rykkede growspot til et andet sted? Der er en forladt jernbane tæt på hvor jeg bor, måske noget man skulle tjekke ud?
Hvor kan jeg få dolmitkalk henne? Er det noget man kan få hos gartnerier, eller kun ved byggemarkeder?
Hvor kan man få noget ordentligt købejord med det formål at gro canna?

Moderator
Brugeravatar

Jernbane lyder mere åbent, med de fordele og ulemper der er hermed. Det må være din vurdering, Du kan evt. også stille planterne i potter/spande, med eget jord, hvis jorden er for dårlig hvor du vil gro, men det medfører nok også at du skal vande/se til dem oftere.
Forhandlerlinks/henvisninger, er stadig imod reglerne her på foraet.
Biobizz er den eneste producent jeg kender der har lavet jordblandinger til cannabisdyrkning.

Medlem
Brugeravatar

Vi var forbi et byggemarked i dag og købte godt, luftig jord.
Vi købte også to forskellige gødninger. Den ene havde NPK (tror jeg nok) værdierne: 6 - 1,3 - 5
og den anden havde 4 - 1 - 3.
Hvilken en af dem skal vi bruge?
Jeg vil umiddelbart sige den med 6 - 1,3 - 5, fordi den har højere hydrogen niveau, og et mere neutralt kalium niveau (det er det sidste, ikke? :P)
Ved godt det muligvis ikke er ideelt til groning af marijuana, men kan det gå?

Vi har lige nu det hele til at stå ude ved en jernbane.
Ved ikke om vi muligvis skal flytte det.
SKAL det ned i jorden på et tidspunkt, eller kan det godt gro i en potteplante hele tiden (regner ikke med det..)?

Moderator
Brugeravatar

NPK står for Nitrogen, Fosfor og Kalium.
CF-guiden skrev:
En typisk N-P-K ratio for planter i vegetativt stadium kunne være 5-5-5 eller 10-5-5. Det vigtige er her at der er enten lige meget af de forskellige næringsstoffer, eller mest N.

En typisk N-P-K ratio for blomstring kunne være 5-20-10 eller 2-4-3. Her er det vigtige at planterne får mest P, mindre K og mindst N.

De kan godt være hele plantens liv i potter, du skal nok bare have i hvert fald 10 liters potte per plante, hvis ikke væksten kan hæmmes for meget. Jeg har aldrig groet hamp direkte i muldjorden.

Se evt. her Guerilla grow i potteplanter?

Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
NPK står for Nitrogen, Fosfor og Kalium.
CF-guiden skrev:
En typisk N-P-K ratio for planter i vegetativt stadium kunne være 5-5-5 eller 10-5-5. Det vigtige er her at der er enten lige meget af de forskellige næringsstoffer, eller mest N.

En typisk N-P-K ratio for blomstring kunne være 5-20-10 eller 2-4-3. Her er det vigtige at planterne får mest P, mindre K og mindst N.

De kan godt være hele plantens liv i potter, du skal nok bare have i hvert fald 10 liters potte per plante, hvis ikke væksten kan hæmmes for meget. Jeg har aldrig groet hamp direkte i muldjorden.

Se evt. her Guerilla grow i potteplanter?

Tak, det skal jeg overveje ;).

Vil det så sige at det jeg har købt et ubrugeligt?

Moderator
Brugeravatar

Du kan nok godt bruge 6 - 1,3 - 5 til vegge, men du kan komme ud for at planterne mangler fosfor, til blomstringsperioden, ser det ud til at du skal finde dig noget andet gødning.

Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Du kan nok godt bruge 6 - 1,3 - 5 til vegge, men du kan komme ud for at planterne mangler fosfor, til blomstringsperioden, ser det ud til at du skal finde dig noget andet gødning.

Bliver de nødt til at have gødning til blomstringsperioden? Eller kan det klares 'natural'?

Medlem

Mine råd?

Se og få blandet den jord du har købt ud på det udvalgte sted, og så frøene inden det helt for sent!! (god ide at forspire)

Skal planterne absolut te sig åndsvagt på nogen måde, poster du et (godt) billede også kan vi andre forhåbentlig hjælpe, kan du ikke selv finde ud af problemet!!

Go go go og god grolyst!!

Medlem
Brugeravatar

Jeg har skam allerede plantet frøene.
De blev forspiret i 3 dage forinden, men kun 1 eller 2 frø kom der faktisk noget ud af.. Så jeg ved ikke helt.
Jeg har intet kalk, og aner ikke hvor jeg skal få fat i det, så jeg overvejer lidt at få fat i nogle større krukker/potteplanter og så bare plante dem ned i jorden i stedet for at plante direkte ned i skovjorden.

Medlem

Geografisk sted: 2900 happiness?
Tag til det nærmeste byggemarked de skal nok have kalk ;)

Fulgte du CF guiden til at spire frø? for hvis du starter med 10 frø og der kun er en spire rate på 10-20% så er der jo noget helt galt..

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Jeg kom engang til at købe 30 L dolomitkalk, og 30 L alm. plænekalk i silvan , så det kan jeg aldrig, aldrig nogen sinde nå at bruge op :) Det må du godt få lidt af for den sags skyld, men den primære effekt ved kalk er at det hæver jordens ph-værdi hvis den er for lav (som den ofte er i skove, især grænskove) - men husk at det ikke nødvendigvis er nødvendigt at tilføre kalk hvor du dyrker!

Jeg syns næsten hellere du skal ofre penge på en sæk biobizz all-mix, så er du sikker på at dine planter har det de har brug for indtil du tilføre gødning om en måneds tid.
For jeg har lidt vurderet dig til at være typen der ikke forstår at sætte dig ind i en kærlig cannabis jordblanding, og som en der ikke orker finde perlite, leca, sand, forholdende derimellem, osv. osv.
Det handler først og fremmest om kærlighed til luftig jord. Du skal kunne forstå at nyde at nuldre den luftige bløde jord med de bare hænder, - ellers står den på biobizz købejord... !! Og endelige ikke all-mix til dine små spirre/planter! Samlignet med at man ikke stopper en 600 grams bøf i kæften på et spædbarn. De skal have biobizz light-mix, eller den hjemmeblandede, billige, købemuld, helst med diverse luftforbedrende tilbehør!

Medlem
Brugeravatar

Hey igen - nu er det ved at være 14 dage siden jeg plantede dem.
To har overlevet - jeg var lige ude for at kigge idag, og der var kun to.
Sidste gang jeg der, hvilket var 2 dage siden, var der 4.

Jeg poster lige et par billeder, så kan i prøve at bedømme..

Billede
Das überplante! Den er (synes jeg) stor og smuk :D

Billede
Den mindre überplante, men den er stadig fin nok, bare ikke lige så stor som den anden.

Billede
En af de planter der ikke klarede det.. Bemærk at toppen af planten er blevet 'skåret' af rimelig clean.
Roden er den ude til venstre i billedet.
Jeg tror at der er nogle snegle der har været i gang med at spise af den, fordi jorden var helt slimet og jeg så et par snegle i området..
Billede
Her kan i se hvad jeg mener med at jorden er slimet.
Billede
En anden plante der ikke klarede den.
Jorden var dog ikke særlig slimet ved denne plante..

Hvad tror I det er, der æder planterne? Snegle? I så fald, hvad skal jeg gøre for at undgå dem?
PS: Har lige omplantet de to sidste planter til nogle større krukker, og puttet lidt sand i blandingen så de får nogle mineraler.. Så må vi se hvordan det går.

Medlem
Brugeravatar

Bump :)

Medlem

Den plante ser spist ud eller også er den blevet skåret af

Medlem
Brugeravatar

Cozhi skrev:
Den plante ser spist ud eller også er den blevet skåret af

Ja, men ville det ikke være underligt hvis der er kommet en forbi og skåret en af, og så kommet igen tre dage efter for at skære en mere af?
Det ville også være underligt, hvis han så havde ladet de to sidste være..

Tænker at de er blevet spist af et eller andet.

Medlem

Ja de må nok være blevet spist... sikkert et rådyr hvis i har sådan nogle fætre

Medlem
Brugeravatar

Cozhi skrev:
Ja de må nok være blevet spist... sikkert et rådyr hvis i har sådan nogle fætre

Tror sgu ikke de løber ved siden af jernbanen..
Men hvor skulle slimen så komme fra? Kan det slet ikke være snegle?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jo det kan sagtens være snegle. Det lyder mest sandsynligt nu du skriver der er slim omkring planterne:-)

For at forhindre snegle i at æde dine kimplanter kan du gøre flere ting... Enten hælder du en cirkel af salt rundt om dine planter. Det kan sneglene ikke kravle over da det udtørrer dem...
Ellers kan du sætte et "kobberhegn" op. Hvis du kan få fat i kobberstrimler eller lignende du kan sætte rundt om dine planter, så skulle det også afholde dem fra at krydse din barriere.
En tredje løsning ville være at skære bunden og toppen af øldåser/sodavandsdåser og sætte dem rundt om dine planter så sneglene ikke kan komme ind til dem.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]