Stort set samme historie fra
DR:
Citat:
Gratis heroin dæmper kriminalitet
03. jun. 2010 06.42 Opdat.: 03. jun. 2010 07.06
Når heroinmisbrugere får stoffet udleveret gratis, får de det bedre. De bruger mindre tid på kriminalitet og prostitution, og samtidig får narkomanerne et sundere liv.
Det tyder de første erfaringer fra heroinklinikkerne på.
Mere ro i deres liv
Siden marts har knap 20 misbrugere hver morgen og eftermiddag fået udleveret heroin på to klinikker i København.
Lederen af Valmuen i Københavns nordvestkvarter Torben Ballegaard siger, at klinikken både registrerer en fysisk og psykisk forandring hos misbrugerne. Når de ikke længere skal ud på det illegale marked og skaffe penge, kommer der mere ro over deres liv.
- De slipper for at vågne om morgenen og som det første tænke på, hvordan de skaffer penge. Så bliver der overskud til, at vi kan tale med dem om deres boligsituation, om vi skal hjælpe dem med at søge førtidspension.
Misbruger: Slipper for at "hekse"
En af brugerne er Winnie Jørgensen. I 30 år har hun været afhængig af heroin. Det er hun stadig, men siden marts har hun fixet gratis to gange om dagen.
- Et stort pres er fjernet fra mig, fordi jeg kan bruge mine tanker på noget andet end heroin. Før var mit liv en stor kamp for at få økonomien til at hænge sammen, men nu står der ikke længere heroin ud over det hele. Jeg skal ikke gå og "hekse" for at få det til at hænge sammen, fortæller hun.
Kontakt med sygeplejersker giver sundere liv
Samtidig med at misbrugerne fortæller, at de begår mindre kriminalitet og er holdt op med at prostituere sig, er de også blevet sundere. Flere har taget på i vægt, fordi der med heroinen følger morgenmad og et varmt måltid midt på dagen.
Den daglige kontakt med sygeplejersker sikrer desuden, at infektioner, bylder og sygdomme opdages tidligere, siger Vivian Kjær, ledende sygeplejerske på institutionen KABS.
- De får mod på at tage fat om det, som de hidtil er gået alene med, for eksempel fortælle, at de engang har delt nål med en anden misbruger og nu gerne vil testes, siger hun.
Stoffri er ikke sandsynligt
Men selv om misbrugerne får mere styr på deres liv, er chancerne for, at de kan blive stoffri, lille, siger Torben Ballegaard.
- Umiddelbart kan jeg ikke få øje på nogen, der vil kunne slippe heroinen, men jeg kan få øje på en del, som kan komme til at leve et fornuftigt liv med heroin, siger han.
Dejligt at høre det virker, så kan det måske blive udbredt - og så mangler vi lige en økonomisk analyse af ordningen også, så dem uden bløde værdier kan sluge den