Kvart skrev:
Synes da det er en fin artikel og har absolut intet imod forskning inden for de områder. kan ikke se hvorfor det skulle være en dårlig ting at finde frem til. Så kan vi diskuterer hvorvidt skizofrene biver behandlet rigtigt, men har jo ærligt talt ikke noget med den her artikel at gøre.
Synes også det er en interresant obsservation at det muligvis slet ikke har noget med røgen at gøre men derimod er de skizofrene træk der viser sig
Jeg ville meget gerne se mere forskning, der omhandler cannabis sammenhæng med menneskers velbefindende. Jeg synes dog også det er ret vigtigt, hvordan den indhentede viden bliver implementeret indenfor det felt, der behandler både skizofreni og misbrug. Mine indlæg indeholder en advarsel om, hvilke konsekvenser det kan ha, hvis konklusionerne fører til standardiserede behandlinger af forskellige mennesker med forskellige reaktioner. Sådan går det desværre ofte i virkeligheden.
Det er godt, at forskere nu har fundet frem til noget andre logisk har tænkt sig frem til for længe siden. Sådan er det jo ofte i vores konsensus realitet, hvor vi gerne skal være helt sikre på, at vi nu roligt kan mene det samme.
Alene det faktum, at der ikke er nogen signifikant forskel på forekomsten af skizofreni landene imellem (uanset populationens forbrug af cannabis), viser for mig, at cannabis ikke ligefrem kan skabe en livsvarig skizofren tilstand, personen ikke i forvejen var disponeret for.
Det kunne også være interessant, at få mere viden om cannabidiol (CBD), der er et aktivt stof i cannabisplanten som har vist sig, at have angstdæmpende og antipsykotiske egenskaber (jeg gider ikke finde kilder lige nu, men få minutters effektiv søgning på nettet underbygger påstanden). CBD's egenskaber er formentlig en af forklaringerne på den udbredte selvmedicinering med cannabis blandt psykisk syge.
Jeg kan godt forestille mig, at vi fremtiden vil se medicin til behandling af skizofreni og psykoser, der er udviklet med baggrund i cannabisplanten. Måske endda ligefrem cannabis, der er avlet frem til et stort indhold af CBD, der kunne reducere antallet af "hashpsykoser" og lindre symptomer hos psykotiske patienter.
Det er bare med at komme i gang.