spiffeh skrev:
Jeg er uenig med de fleste her.
Selv om jeg anser mig selv som værende liberal, tror jeg ikke på et markedet, for produkter til human indtagelse, bør slippe for restriktioner. Markedet burde være under et pres, i stil af medicinalmarked. Så skadeligheden skal kortlægges og produktet godkendes, før det kommer på markedet.
Overlæggeren bør dog sættes højt, så længe køberen af et produkt, kan få veldokumenteret information om produktets skadelighed.
... Lige så vel som producenterne skal kunne stå inde for renheden af stofferne.
Ved nærmere eftertanke, er jeg enig med dig i, at være uenig med de fleste.
Jeg mener ikke "direkte" (

) neurotoksiske kemikalier skal legaliseres (og her jeg usikker på hvilke kriterier, der præcist skal anvendes til vurdering af det), ligesom jeg heller ikke mener miltbrand bakterier eller uran skal kunne købes i matas.
Din sammenligning med medicinalmarkedet er jeg dog uenig i. Det er et rodet marked, der (som historien har vist) ofte leverer forskning behæftet med fejl, bevidste udeladelser, forglemmelser mm. Jeg må tro, at du mener medicinalmarkedet og forskning som det ideelt burde være? En del psykofarmaka (og medicin i det hele taget) der er blevet godkendt i tidens løb, er lanceret som wonderdrugs, hvorefter der mange år senere dukker alvorlige bivirkninger op. Jeg har endda set IRF (institut for rationel farmakoterapi) præcist referere, hvad en producent af psykofarmaka havde skrevet på deres hjemmeside (det lignede en reklame i mine øjne).
Hvad det naturlige angår, så mener jeg ikke det er et argument i sig selv (der findes meget giftige, naturligt forekommende planter). Jeg er dog enig i, det fuldstændig håbløse i, at forbyde planter eller svampe der ligefrem vælter op af jorden (det er jo dømt til slå fejl, koste dyrebare ressourcer og kriminalisere fredelige mennesker).