Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 22:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Som titlen angiver, vil jeg gerne spørge jeg om hvilke stoffer i mener bør legaliseres.
Personligt synes jeg alle stoffer bør være lovlige, så længe regeringen vil kæmpe for at informere folk om hvad effekterne og bivirkningerne ved stoffet er.

Jeg fisker lidt efter nogle svar om, hvordan man kan legalisere noget, som jo i visse mængder kan ødelægge ens liv eller dræbe en, men alligevel have et fungerende samfund.

Admin
Brugeravatar

Jeg synes, alle stoffer skal legaliseres. Som det er nu, er det jo kun nogle få, der er lovlige. Og det er helt hul i hovedet efter min mening.

-Jimmy Carter

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg vil ikke komme videre ind på det nu, men som udgangspunkt synes jeg at alt øko dope burde være lovligt. F.eks: Cannabis, svampe og kaktus. Folk bør selv have lov til at bestemme hvad de vil indtage, så mon ikke det ville fungere bedst med en total legalisering. Der er dog nogle ting som jeg synes man ikke bør indtage, men det er jo folks eget valg og af den grund burde det ikke være ulovligt. Spændt på at se hvad andre har at sige.

Citat:
Jeg fisker lidt efter nogle svar om, hvordan man kan legalisere noget, som jo i visse mængder kan ødelægge ens liv eller dræbe en, men alligevel have et fungerende samfund.

Som du selv siger:

Citat:
...så længe regeringen vil kæmpe for at informere folk om hvad effekterne og bivirkningerne ved stoffet er.

Infomation infomation infomation! Lige pt er der jo ikke ret meget sand infomation at komme efter. :wink:

Junior medlem

Alle stoffer skal da legaliseres, men man skal kun kunne få fat i dem via recept, så børn får sværere ved at få fat i dem.

Medlem
Brugeravatar

Recept? så skal man tage til sig læge og forklare ham hvorfor man netop lige skal bruge det der mdma så man kan få blæst hjernen ud næste weekend? Det tror jeg aldrig vil fungere så helle som håndkøbsstoffer, som bliver administreret via et apotek, hvor man evt. kan købe en given mængde pr. månede eller noget i den stil.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Synes ikke man skal bruge recept, men stoffer som tjald bør kunne købes i forretningerne som vi idag kan købe alkohol.
Jeg ville godt nok ikke synes det var fedt, hvis man som ung kunne gå ned i døgneren og købe 1 gram heroin. Ekspedienterne vil jo med tiden lære at skide på aldergrænsen (som de gør med smøger og alkohol), og sælge til mindreårige. Se det ville ikke være godt.

Egentlig synes jeg, at det sværeste at bestemme i den her debat er, hvordan stofferne skal sælges.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis alting blev lovligt ville det næppe blive solgt i butikker eller via lægen med recept. Det ville stadig være ulovligt at sælge det, men man vil ikke få straf for f.eks. at have noget i lommen eller at være påvirket af det. Medmindre man har en vægt på sig. Kunne jeg forstille mig: )

Junior medlem

zoede skrev:
Recept? så skal man tage til sig læge og forklare ham hvorfor man netop lige skal bruge det der mdma så man kan få blæst hjernen ud næste weekend? Det tror jeg aldrig vil fungere så helle som håndkøbsstoffer, som bliver administreret via et apotek, hvor man evt. kan købe en given mængde pr. månede eller noget i den stil.

Det var jo det jeg mente. :wink: Recept var bare det forkerte ord... og hvis det er lovligt, skal man jo ikke komme med en forklaring.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Arthur Spooner
Jeg vil ikke kalde det en god løsning, men det er afgjort mere realistisk end at salg af Purple Haze vil foregå i Superbrugsen.
Læste faktisk engang en artikel om, at de har legaliseret LSD, heroin og nogle andre stoffer i Mexico, og det foregik på samme måde som du beskriver, Spooner.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Arthur Spooner skrev:
Hvis alting blev lovligt ville det næppe blive solgt i butikker eller via lægen med recept. Det ville stadig være ulovligt at sælge det, men man vil ikke få straf for f.eks. at have noget i lommen eller at være påvirket af det. Medmindre man har en vægt på sig. Kunne jeg forstille mig: )

Hvorfor skulle det være ulovligt at sælge et lovligt stof? Det ville jeg ikke kalde "lovligt".

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Cordillera de los Andes
jeg forestiller mig at man kunne indføre et slags certifikat for at må være i besiddelse og indtage stoffer lovligt. for at få udstedt certifikatet skulle man modtage information om stoffet, og måske endda til en form for teoriprøve/eksamen.
stofferne kunne så sælges fra et apotek lovligt til folk med certifikat.

dette er ikke nogen fuldt ud gennemtænkt hypotese, men bare et tanke eksperiment. der er mange gråzoner.
der ville måske stadig findes et illegalt marked for folk uden dette certifikat. jeg ved heller ikke om det skal være muligt for folk at få inddraget deres certifikat ved fx misbrug, det rejser så nye spørgsmål om hvem der skal måle det, og hvordan.

men hvis man kunne købe MDMA, 2c-b og LSD lovligt, i rent og kvalitets testet form på et apotek, ved at få sådan et certifikat ved jeg godt hvad jeg ville foretrække.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror personligt, at det er for urealistisk, at man om nogle år kan købe kokain, heroin og andre stoffer ligesom man kan købe alkohol.
Selv det at lave butikker, hvor man kun sælger stoffer, tror jeg ikke bliver lovligt.

Men det ændrer jo ikke ved, at vi bør kæmpe for det.

Junior medlem

Er der ikke nogen der ved, hvordan man kan gøre noget lovligt? I Californien er det med underskrifter, som skaber folkeafstemning. Kan man også det her?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg læste engang i skolen, at hvis man laver en folkeafstemning og får flertallet på sin side, skal ens foreslag vidst vedtages, eller tages op til debat i folketinget (kan ikke liige huske, hvad der stod).

Personligt tror jeg vi kan legalisere stoffer ved at lave mange kampanger og afstemninger for legalisering.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Peter Skaarup skrev:
Arthur Spooner skrev:

Hvorfor skulle det være ulovligt at sælge et lovligt stof? Det ville jeg ikke kalde "lovligt".

Nej jeg tror sku du har fat i den lange ende der. :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
http://topdocumentaryfilms.com/if-drugs-were-legal/
Er jeg den eneste der bliver pist over at se denne dokumentar ?!?
De prøver jo virkelig at få folk til at føle at det er en meget dårlig ide... som om de prøver at samle stemmer imod det..
Og sikke en lorte historie... tsk !

Det er ikke off topic :) bare rolig...

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Casa Tranquila
Condor skrev:
jeg forestiller mig at man kunne indføre et slags certifikat for at må være i besiddelse og indtage stoffer lovligt. for at få udstedt certifikatet skulle man modtage information om stoffet, og måske endda til en form for teoriprøve/eksamen.
stofferne kunne så sælges fra et apotek lovligt til folk med certifikat.

dette er ikke nogen fuldt ud gennemtænkt hypotese, men bare et tanke eksperiment. der er mange gråzoner.
der ville måske stadig findes et illegalt marked for folk uden dette certifikat. jeg ved heller ikke om det skal være muligt for folk at få inddraget deres certifikat ved fx misbrug, det rejser så nye spørgsmål om hvem der skal måle det, og hvordan.

men hvis man kunne købe MDMA, 2c-b og LSD lovligt, i rent og kvalitets testet form på et apotek, ved at få sådan et certifikat ved jeg godt hvad jeg ville foretrække.

Jeg bakker helt klart op om dette. Dog syntes jeg stadig det er vigtigt at man kun må købe en hvis mængde per termin (hvert stof skulle have forskellige terminer, hash kan jo sagtens ryges et par gange om måneden uden at det direkte farligt). Stoffer som heroin er jeg så usikker på om skulle sælges og hvor ofte man skulle have adgang til dem.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg så helst en risikovurdering af de forskellige substanser i stedet for at bare at gøre alt tilgængeligt, så substanser som "Mephedron" og andre neurotoksiske ikke er tilgængelige. Dog skal man selvfølgelig ikke straffes for at fx at tage "Mephedron", men hvis substanser skulle sælges offentlig, så jeg helst at kendte (som i viden fra forskning) og mere sikre stoffer var de eneste tilgængelige.
Samt et slags certifikat, som Condor siger, så alle enhver ikke kan gå ind og købe stoffer.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
John D. Rockefeller skrev:
Jeg så helst en risikovurdering af de forskellige substanser i stedet for at bare at gøre alt tilgængeligt, så substanser som "Mephedron" og andre neurotoksiske ikke er tilgængelige. Dog skal man selvfølgelig ikke straffes for at fx at tage "Mephedron", men hvis substanser skulle sælges offentlig, så jeg helst at kendte (som i viden fra forskning) og mere sikre stoffer var de eneste tilgængelige.
Samt et slags certifikat, som Condor siger, så alle enhver ikke kan gå ind og købe stoffer.

Jeg er langt hen ad vejen enig med dig, dog synes jeg stadig at stoffer som Mephedron skulle være tilgængeligt. Dog skulle der noget af en afgift på, så det ikke ville være særligt interessant at tage ofte.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Morten på 14 skrev:
Jeg er langt hen ad vejen enig med dig, dog synes jeg stadig at stoffer som Mephedron skulle være tilgængeligt. Dog skulle der noget af en afgift på, så det ikke ville være særligt interessant at tage ofte.

Jeg synes ikke man skal "straffes" for at tage Mephedron ved at betale ekstra.
Men det med, at man skal op til en teoriprøve synes jeg er en god idé, og på den måde kan folk også finde ud, hvilke stoffer der er meget skadelige, og hvordan de er det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 90 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]