Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 16:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Jeg lavede et forsøg efter en heftig debat på tråden her:
http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... &sk=t&sd=a
Hvorfra jeg fik ideen til overskriften til tråden her.

Forsøget gik i al enkelthed ud på at be, eller afkræfte, en dælens masser teorier langt for dagen af div indlæg om hvorfor,
brune pletter opstår på hvor elskede plante.
Deriblandt forslag på koldtvandsproblemer over gødningshidsighed til for høj/lav PH i vandet.
Forsøget blev udført simpelt for at undgå forviring og forveksling.

...Så jeg har smurt ren gødning på en bladfinger - Blandet gødevand på en anden bladfinger - Givet en smule PH op på det 3 blad- PH ned på det 4 - Og den 5 finger fik en blanding af det hele. Halvedit:Den 5 fik aldrig noget som helst, pga tlf ringede og det var pænt vigtigt.

Billede
finger 5-4-3-2-1!!??!! Koldtvandbladet er et andet blad på den anden side af planten.
Jeg gjorde modsat rækkefølge- Altså "på billedet skal teksten læses fra højre??" Hvis i forstår??
(lys plet er PH down - brun plet ph plus.)
Det opover er så resultatet efter ca en halv time -
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Det herunder er så en halv dag senere..
1. Blandet gødevand!! 2. Ren gødning!! 3. Koldtvandspletter
BilledeBillede]Billede
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Og 2½-3 dage senere..
1. Et "overblik" 2. Nærbillede EC 1.0 gødevand og ren gødning (det lille totalskadede "øverst")- 3. Koldtvandsbladet!
BilledeBilledeBillede

Konklusionen efter 2½-3 dage er, at det er BLANDET GØDNINGSVAND der resulterer i brune pletter.
Og jo hidsigere blaning, jo hurtigere angribes bladet.

Koldt vand giver pletter ja, men de er ikke brune.

Det kan også være ren gødning, men så må al sund fornuft også være helt væk ramler man ind i det problem.

Så skal man spraye sine planter bør der bruges regnvand. Alternativt kan alm temp postevand bruges.
Ligeledes bør undgås plasken med gødevand under vanding så det stænker op af evt blade.

EDIT: FIk en henvendelse på PM og forsøget var kvikt overstået..
Ja det giver lysebrune pletter. (skriv dog spørgsmålet her i trådene fremover det ikke farligt :wink: )
Billede
Intense varmeskader fra en 60 grader varmluftsovn efter ca 10 min påvirkning.. (selve skudet har det fint.)
Billedet taget ca 10 min efter forsøget var færdigt!!

PS kan du kende den MaxiG?
Det faktisk en klon af af dragon H fra en som jeg kender, som kender en, som kender en, som kender en? 3 led jeg får den igennem..(mig 4 led)
Check din tråd ud..

:joint:

Senest rettet af Chas 22 apr 2010 16:36, rettet i alt 3 gange.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er sgu god stil, Chas.
Thumbs up fordi du gider!

Medlem
Brugeravatar

Rigtig nice tråd chas... Meget nyttig...

Har selv et par blade de lyse pletter, nu ved jeg at jeg roligt kan vande med vores ellers meget kalkede vand på pH. 8.

Tak ;)

Moderator
Brugeravatar

Lækkert arbejde, mange tak Chas.
Man må vel også konkludere at pH-op, ud fra det 3. blad, på første billede også skaber mørkebrune pletter. Ud fra http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 40#p427692 er det så vidt jeg kan forstår, ved en pH på ~8 på bladet. Det synes jeg lyder mere sansynligt, at de brune pletter stammer fra, end at man skulle komme gødningsvand på bladet/i forstøveren.

Medlem

BisMann skrev:
Lækkert arbejde, mange tak Chas.
Man må vel også konkludere at pH-op, ud fra det 3. blad, på første billede også skaber mørkebrune pletter. Ud fra http://www.psychedelia.dk/forum/viewto ... 40#p427692 er det så vidt jeg kan forstår, ved en pH på ~8 på bladet. Det synes jeg lyder mere sansynligt, at de brune pletter stammer fra, end at man skulle komme gødningsvand på bladet/i forstøveren.

Har læst den over 10 gange nu? - Måske det fordi det sent -
Ja PH+ giver også brune pletter, det glemte jeg at få med i samme sætning som rent gødevand.

Det med Ph 8?? Om igen min ven, læser den imorgen, men hvis du kan forklare på anden måde!!

Moderator
Brugeravatar

Ja, jeg fik vidst formuleret mig lidt kryptisk.
Citat:
Mit hanevand: PH 7.7
PH 7.8 = En 10 cm bladstok opløst i 10 ml vand efter 15 min.
PH 7.9 = Et 10 cm blad opløst i i 10 ml vand efter 15 min.
Har brugt laktose papir - Væske test indikator - Hanna combometer.
Papir og væske blev blågrøn så det passer ok med ca 8.0

Ud fra overstående forstår jeg det som om, at du puttede vand med pH på omkring 8 på bladet, for testen med pH+, eller var det rent pH+ på bladet?

Fordi hvis det var vand med pH=8, så synes jeg det er mere sansynligt, at sådanne pletter kommer fra hårdt vand, end at man skulle putte gødningsvand, på bladene. Hvilket jeg formoder at meget få folk gør.

Håber det hjælper.

Medlem

Bladafsnit 3 fik rent PH+
4 Rent PH-

Det jeg testede med 8 var PHværdien i et blad generelt?
Det var resultatet af eksperimentet for at finde PHværdien i et blad.

Mit vand er 7.7 og bladet fik vandet til at hæve sig ca 0.2-0.3 stykker.

Medlem

Opdateret..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Chas skrev:

Ja det giver lysebrune pletter. (skriv dog spørgsmålet her i trådene fremover det ikke farligt :wink: )
Billede
Intense varmeskader fra en 60 grader varmluftsovn efter ca 10 min påvirkning.. (selve skudet har det fint.)

Det faktisk en klon af af dragon H fra en som jeg kender, som kender en, som kender en, som kender en? 3 led jeg får den igennem..(mig 4 led)
Check din tråd ud..

Nej Chas. Jeg genkender ikke det der. Det har ikk på nogen måder tilnærmelsesvis det samme BRUNE/GULE look som jeg omtaler. Har aldrig haft en plante der så sådan der ud. Aldrig!

Chancen for at mine planter bliver overophedet som dette forsøg du har haft gang i her, er lige 0.. jeg bruger CFL og har en blæser til at flugte med pæren, så varmen er minimal..

Jeg har smidt billeder op i den anden tråd hvor du kan se det tydeligt (altså brune og gule pletter oveni hinanden) .. og jeg har også stadig den plante stående i vindueskarmen.. og jeg kan fortælle dig at det er blevet værre siden de billeder jeg smed op forleden.. ikk meget, men stadig værre.. kan godt smide et nyt picture up, hvis du vil? ;)

Medlem

MaximumG skrev:
Chas skrev:

Billede

Check din tråd ud..

Nej Chas. Jeg genkender ikke det der. Det har ikk på nogen måder tilnærmelsesvis det samme BRUNE/GULE look som jeg omtaler. Har aldrig haft en plante der så sådan der ud. Aldrig!

Chancen for at mine planter bliver overophedet som dette forsøg du har haft gang i her, er lige 0.. jeg bruger CFL og har en blæser til at flugte med pæren, så varmen er minimal..

Jeg har smidt billeder op i den anden tråd hvor du kan se det tydeligt (altså brune og gule pletter oveni hinanden) .. og jeg har også stadig den plante stående i vindueskarmen.. og jeg kan fortælle dig at det er blevet værre siden de billeder jeg smed op forleden.. ikk meget, men stadig værre.. kan godt smide et nyt picture up, hvis du vil? ;)

Sorten? Måden den vokser på? Derfor røg du i PS :lol: Det jo DH og det jeg mente..

Moderator
Brugeravatar

@Chas
Ah, i see, så har jeg misforstået, så blev det lige pluselig mindre sansynligt at det skulle skyldes høj pH, ud fra dine resultater.

Medlem

Så er myten vist busted sønder og sammen - Også over tid, det nu over en uge siden forsøget startede ..

Billede-------------------Billede
Billede1 er eksperimentbladet - 2. Koldtvandsbladet der ikke er sket en disse med? Udover man kan se der er sket noget (tryk på billedet, der er røde ringe på.)
Øv. th. er ren gødning. (Helt dødt, til trods for 2 små dråber.)
Nede th. er gødevand ca 1.0 (overlevet med et mén - Der hvor dråben fordampede.)
Midten PH up (til dels overlevet)
Nede tv. PH down (til dels overlevet men mindre nedbrudt)
Øv tv - normalt. (overlevet)

-En lidt vigtig ting jeg ikke fik med sidst.-
Bissman gjorde mig opmærksom på at brunt på bladet kunne skylles en base altså for høj PH+ set ud fra billederne.
Kan kun give ham ret. Men vil også påstå man har med et større problem at gøre, kommer nogensomhelst en ren base eller syre på sine blade, mens de er i live og sidder på planten!!
(med undtagelse for mit lille eksperiment her.)

Håber du som leder efter svar har kunne bruge tråden..

Junior medlem

kan en hurtig berøring af en 200 wcfl pærer skade bladet så det ligner det varmeskadede? mine ligner en blandning af gødningen og varmen , men det er en konstant temp på 24.4 grader , men de snittede pæren da jeg flyttede dem rundt.. de har spredte skader og forskellige steder og det er ikke alle planterne der er skadet , så det er lidt svært at stille en dignose.

HJÆLP!!!!

Medlem

Hurtig?? Er det 5 timer eller 5 sek?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

en hurtig berøring på bladet af en 200watt CFL er IKKE nok til den slags skader du omtaler... trust me..

for at skader som du omtaler kan ske, skal bladet faktisk helt ind og SLIKKE pæren.. og så snakker vi om MINDST 10 miniutter.. hvis ikk mere..

Junior medlem

kan det evt være det insekt beskyttelse de har fået?`?? de mister bladene stille og roligt'''en lille håndfuld om dagen)?

de sætter nye blade , så kan de reddes? de nye blader falder ikke af , men kan de klare sig med så få blade??

tak for den med varmen , jeg har også holdt på oæren uden at brænde mig så troede heller ikke det kunne være det.

Medlem

tuhle skrev:
kan det evt være det insekt beskyttelse de har fået?`?? de mister bladene stille og roligt'''en lille håndfuld om dagen)?

de sætter nye blade , så kan de reddes? de nye blader falder ikke af , men kan de klare sig med så få blade??

tak for den med varmen , jeg har også holdt på oæren uden at brænde mig så troede heller ikke det kunne være det.

Hvor store er planterne?
Hvor mange er lige en håndfuld?
Har du pics?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tuhle>

Hvor gamle er planterne og hvor store potter står de i, og har du plantet dem i jord, eller i noget all-mix eller hvad har du? .. bruger du gødning? .. hvordan er din ventilation i rummet?

Junior medlem

jeg har kanal ventilator på 360 m3 , og bruger kokos og allmix. gøder med biobix efter skemaet. De står i 11 liters potter , så det er ikke plads de mangler. De er flyttet ud , de døde bare mere og mere og jeg mente lampen kunne bruges bedre. så de er kommet ud i udestuen og så må vi se om de overlever. har stadig 3 gode (super sour diesel haze) tilbage , de står stadig i skabet.

kan man regne med noget ordenligt afkast på dem dem?

jeg har sat en 125 watt cfl på højkanat så de kan give lidt ekstra sol på stammen. er det en god ide eller spild?

hvor længe kan man vegge dem , til ca højde?

skal man justere ph værdien når man dyrker i jord? mit tappevand er ca 7,1 , og det ideele er jo 6. men mine stueplanter dør jo ikke af alm postevand.

jeg kan ikke rigtig finde ud af det med billeder , og det er heller ikke nødvendigt længere. Det var insektmidlet , havde læst forkert på doseringen. bladende var blevet helt glisende og kunne ikke modtage sol.

Junior medlem

jeg har kanal ventilator på 360 m3 , og bruger kokos og allmix. gøder med biobix efter skemaet. De står i 11 liters potter , så det er ikke plads de mangler. De er flyttet ud , de døde bare mere og mere og jeg mente lampen kunne bruges bedre. så de er kommet ud i udestuen og så må vi se om de overlever. har stadig 3 gode (super sour diesel haze) tilbage , de står stadig i skabet.

kan man regne med noget ordenligt afkast på dem dem?

jeg har sat en 125 watt cfl på højkanat så de kan give lidt ekstra sol på stammen. er det en god ide eller spild?

hvor længe kan man vegge dem , til ca højde?

skal man justere ph værdien når man dyrker i jord? mit tappevand er ca 7,1 , og det ideele er jo 6. men mine stueplanter dør jo ikke af alm postevand.

jeg kan ikke rigtig finde ud af det med billeder , og det er heller ikke nødvendigt længere. Det var insektmidlet , havde læst forkert på doseringen. bladende var blevet helt glisende og kunne ikke modtage sol.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]