Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 06 aug 2025 18:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Hej folkens.
Jeg sad og spekulerede lidt på, hvilke ulemper der kunne være ved at legalisere hash, da jeg nu kender fordelene.
- Det kan da ikke kun være godt?

Jeg kom til at tænke på, at der ville jo nok være med eks- og import af de mere hårde stoffer (kokain, narko, heroin osv), frem for hash, da det jo ville være legaliseret. Altså selvom det ville stoppe meget af bandekrigen at få det legaliseret, så kan det vel ikke vare længe før der opstår en ny bandekrig med de ovennævnte stoffer? :hm:

Jeg har brug for hjælp her :gud: !

Fox.

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: bronx
Tror at der vil blive rigtig rigtig mange unge mennesker som ville bukke under og få depressioner og psykoser..
men derimod tror jeg ikke der ville komme så meget kriminalitet ud af det.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
fhking skrev:
Tror at der vil blive rigtig rigtig mange unge mennesker som ville bukke under og få depressioner og psykoser..
men derimod tror jeg ikke der ville komme så meget kriminalitet ud af det.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!

Aldersgrænse, bitte? Hør nu her, hvis der kom et kontrolleret marked med aldersgrænser på tingene og at der så bliver hold strengt øje med overholdelser af disse, så vil der jo ikke komme noget problem. Sådan som det er idag er der større chance for at unge mennesker der har lyst til at prøve hash bliver snydt, får dårlig røg og/eller får en psykose. Dog er det sjældent det sker og hvis man har set/setting iorden burde der jo ikke være nogle problemer?

Den med psykoserne tror jeg slet ikke holder for rizzle.. Udbredelsen bliver jo ikke større, der er stort set pushere på hvert gadehjørne efterhånden. Så tilgængeligheden bliver ikke ændret.

Junior medlem

Hørt Dor. Legalisering vil ikke få flere folk til at ryge (der er flere cannabis-rygere i DK end i Holland), og det med at unge folk får psykoser, er et dumt stereotypt argument imod cannabis, som desværre ser ud til at forfølge legaliserings debatten. Jeg kan bogstaveligt talt ikke se noget fornuftigt, i, ikke at legalisere cannabis.

Medlem
Brugeravatar

Right on, tror virkelig man skal lede længe efter decideret negative ting ved en legalisering af cannabis.... Glæder mig!

Hæv jeres joints i protest!!!

Go' ryger! :joint:

Junior medlem

Hvis vi nu prøver at kigge på bandekrigen. Så ville der jo bare opstå en bandekrig rettet mod andre stoffer end hash, hvis det blev legaliseret. Banderne ville jo bare finde ud af nye ting at sælge, nye ting at handle med, f.eks. våben, så det ville jo ikke stoppe ved at man legaliserede hash, der ville bare opstå "nytænkning", og bandekrigen ville rette sig inden for en anden katagori.
- Andre ulemper???

Fox.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Politiet ville ikke vide hva de så skulle foretage sig - plus der vil være en fandens masse tilstoppede afløb når politikere og nej-sigere river deres hår af...

Ihh, jeg blir helt svimmel

Junior medlem

Foxwicha skrev:
Hvis vi nu prøver at kigge på bandekrigen. Så ville der jo bare opstå en bandekrig rettet mod andre stoffer end hash, hvis det blev legaliseret. Banderne ville jo bare finde ud af nye ting at sælge, nye ting at handle med, f.eks. våben, så det ville jo ikke stoppe ved at man legaliserede hash, der ville bare opstå "nytænkning", og bandekrigen ville rette sig inden for en anden katagori.
- Andre ulemper???

Fox.

Der bliver allerede handlet heftigt med våben.
Jeg er overbevist om at banderne vil blive ved med at bekrige hinanden lige meget hvad. Forskellen på våben/hårde stoffer salget, er at det ikke er halvt så profitskabende som cannabis(tror jeg :roll: ), da efterspørgslen efter røg er enorm i hele landet. Jeg tror man kunne fjerne et af bandernes vigtigste grundlag for at eksistere, hvis vi lovliggjorde cannabis rygning, og lod autoriserede folk sælge det som i Holland.

Junior medlem

GFunkEra skrev:
Foxwicha skrev:
- Andre ulemper???

Fox.

Der bliver allerede handlet heftigt med våben.
Jeg er overbevist om at banderne vil blive ved med at bekrige hinanden lige meget hvad. Forskellen på våben/hårde stoffer salget, er at det ikke er halvt så profitskabende som cannabis(tror jeg :roll: ), da efterspørgslen efter røg er enorm i hele landet. Jeg tror man kunne fjerne et af bandernes vigtigste grundlag for at eksistere, hvis vi lovliggjorde cannabis rygning, og lod autoriserede folk sælge det som i Holland.

Det er jeg ikke helt enig i, bandekrigen vil bare bide sig selv i halen hvis du spørger mig. Legaliserer du det produkt, vil de finde et andet for at holde gang i deres forretning, legaliserer du det, vil de finde et nyt...

Medlem
Brugeravatar

Tvivler en del... De laver alligevel penge på andet narko i forvejen. Bare fordi du kan få røg et andet sted ved en evt. legalisering vil jo ikke betyde at efterspørgslen på random knark stiger? Altså vil de ikke kunne sælge mere, det eneste negative kunne være prisstigninger på narko som stadig er illegalt.

Tror du har fat det forkerte sted, Fox, hvis du vil finde negative ting med hensyn til en legalisering af cannabis ;)

Junior medlem

@ Foxwicha

Ja det er rigtigt at der altid vil være folk der bryder loven, så længe der er efterspørgsel efter en ulovlig vare, da der er mange penge at hente i et sælge f.eks våben eller drugz. Jeg forstår bare ikke dit argument.
Hvis pushere ikke kunne sælge hash længere, tror du så at der ville stå en pusher og sælge coke på hvert gade hjørne? Det er en langt større risiko i at sælge stoffer, hårdere straffe og mindre efterspørgsel. Jeg kan ikke se, hvordan en legalisering ikke ville fjerne bandernes hovedindtægt, og dermed også svække banderne, og gøre det mindre attraktivt at blive bandemedlem. Så vidt jeg er orienteret siger de officielle tal, at der bliver omsat røg for omkring 1 milliard kr. om året bare i København. Jeg mener staten skal få noget ud af de penge. Jeg ville med glæde se at der kom afgifter/moms på cannabissen, og villigt betalen den.

Jeg forstår ikke helt, hvordan du mener at der "bare" ville komme et nyt produkt og overtage hash-marked. Tror du folk tager på staden fredag aften og køber en gun inden de skal til fest?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
ja som der allerede er blevet nævnt stiger efterspørgelsen på de "hårdere stoffer" jo ikke, bare fordi cannabis bliver legaliseret.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
En ulempe kunne være at forbruget steg en smule de første år det var legalt, fordi folk lige skulle prøve at se hvad det var for noget der skete - men det ville formentligt stabilisere sig igen på det niveau man havde før en legalisering, eller måske endda et lavere niveau. Den ulempe opvejer dog overhovedet ikke de fordele der ville være ved at legalisere, LANGT fra.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hvis det bliver lovligt, vil det sorte marked vel blive fuldstændigt væltet? Også bliver det jo svært for de yngre at skaffe hash.

Lad os nu sige at man skal være 18 år for at købe i en coffee-shop, og at man kun må købe lad os sige 2 gram om dagen. Hvis jeg, som ikke er over 18, så skal have fat i hash, skal jeg få en over 18 med bil til at køre ind til en storby, og købe for mig, men hvis han kun kan købe f.eks. 2 gram, så kan han jo ikke hjælpe da han selv skal bruge det. Men det er der vel nogen der ved, hvor meget må man købe af gangen og hvor tit? Man kan jo ikke bare købe en plade på 100 gram som man kan nu via sin dealer. Derfor tror jeg mange færre unge vil ryge, og jeg tror generelt folks forbrug vil blive lavere. Men jeg har ikke læst de foreslag der er blevet kommet med, så jeg ved ikke hvordan sådan en shop fungere.

Enlighten me please!

Moderator
Brugeravatar

Kommer i høj grad an på hvilken model der vælges. Er det Holland-moddellen, så vil det ikke dræbe det illegale marked, da produktionen og indkøb, stadig er i en gråzone (Hvor skal de få varerne fra?), og mht. kvalitetskontrol, så vil dette problem, af samme grund, heller ikke være løst. Så længe det ikke er lovligt at producere og indkøbe i store mængder (til forhandlerne), løser det kun halvdelen af problemmerne.
Det er tæt på umuligt at forudsige ulemperne, hvis ikke der bliver præcisseret hvilken model der i givet fald skal indføres.

Èn ulempe, som rimeligt sikkert vil komme, er problemmet med 'hash-turisme', hvor de omkringliggende lande vil brokke sig, og presse landet til igen at kriminalisere.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

@Arthur Spooner
Yup, men lad os nu sige at der kun kommer coffeeshops i KBH, så er der helt klart hjemmegroere og bander, der stadigvæk sælger tjalden.
Jeg tror næsten man skal legalisere cannabis i hele Danmark før al ulovlig salg bliver stoppet.

Medlem
Brugeravatar

BisMann skrev:
Kommer i høj grad an på hvilken model der vælges. Er det Holland-moddellen, så vil det ikke dræbe det illegale marked, da produktionen og indkøb, stadig er i en gråzone (Hvor skal de få varerne fra?), og mht. kvalitetskontrol, så vil dette problem, af samme grund, heller ikke være løst. Så længe det ikke er lovligt at producere og indkøbe i store mængder (til forhandlerne), løser det kun halvdelen af problemmerne.
Det er tæt på umuligt at forudsige ulemperne, hvis ikke der bliver præcisseret hvilken model der i givet fald skal indføres.

Èn ulempe, som rimeligt sikkert vil komme, er problemmet med 'hash-turisme', hvor de omkringliggende lande vil brokke sig, og presse landet til igen at kriminalisere.

Vil give dig ret, men hvilke argumenter vil disse lande bruge? "vores borgere ryger cannabis i jeres land, stop that!"?

Kan kun se positive ting ved at legaliser cannabis. Har virkelig prøvet at finde ulemper men kan ikke rigtig finde nogen. En anden fordel kunne være, at der over tid vil blive skruet lidt ned for alkoholforbruget her i landet!

Moderator
Brugeravatar

@Nof
Argumentet om at dekriminaliseringen i landet sørger for stor indsmugling til de omkringliggende lande. Måske det der ligger størst præs på Hollands lovgivning på området, på nuværende tidspunkt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

^^ ja ligesom de er pissetrætte af Hashturister, der vælter rundt. Det er skam hollændere selv der er træt af det. Hvilket jeg godt kan forstå. Det problem ville dog ikke være der hvis det var dekrim. overalt.

Medlem

Som flere af jer også er inde på, har vi et problem når det kommer til leveringen af den (forhåbentligt snart) "lovlige" cannabis, altså mht. lovligt salg i hashbutikker eller i rygercafeer. Så vidt jeg har forstået, er det i Holland lovligt at sælge cannabis i coffeeshopsne, men ejerne kan ikke købe det legalt, og må altså gøre det mere eller mindre gennem bagdøren - ret mig hvis jeg er helt galt på den :)

Hvis det skal fungere ordentligt, skal det være a'la USA. Jf. filmen "Super High Me" hvor systemet bliver beskrevet: Planterne bliver dyrket med statens tommelfingre pegende opad, hvorfor kvaliteten skal være/er i orden. Dog skal man have en recept fra sin læge, hvilket er _helt_ til grin, da alle skavanker og sygdomme (også de påståede) åbenbart kan udmunde i en recept til køb af cannabis. Det skal bemærkes, at man i Californien - så vidt jeg husker - skal udfylde et notat om, hvornår man sidst har røget og de noterer også, hvor meget man køber; går ud fra at de har en øvre grænse for, hvor meget man må købe/konsumere over en given tid.

Og hjem igen: Banderne i DK vil selvfølgelig ikke se en stor del af deres levevej forsvinde fra den ene dag til den anden uden at reagere. Derfor tror jeg, at ejere af fremtidige hashbutikker vil komme i et stort dilemma, hvis ikke staten gør det ordentligt fra start af. Har ikke selv lyst til at åbne den første rygerbar i KBH, da jeg levende kan forestille mig, at der kan komme nogle onde typer og fortælle mig, hvor jeg skal købe mit hash fra - ligesom de forskellige bander i dag vil have beskyttelsespenge o.lign. hvis man vil sælge større mængder i deres område (har jeg i al fald oplevet at min tidligere dealer har været udsat for). Og for at male Fanden på væggen: Vi kender det danske system: der skal flyve blod, før der sker noget, sorry to say.

Har ikke selv forslag til, hvordan en legalisering skal effektueres, men er bange for at den til enhver tid siddende regering, og specielt når det handler om et så følsomt område, ender med ikke at gøre det godt nok fra start i. Håber de vil lytte til folk der forstår sig på miljøet (dvs. helst ikke KUN folk som Henrik Rindom og politiets "eksperter"), men at de vil sende bud efter folk fra fx USA og Holland og desuden lytte til foregangsfolk hjemmefra, som fx Tuxen: Om nogen har han da formået at sætte fokus på sig selv herhjemme, omend i mindre grad end man kunne ønske sig.

Derudover ser jeg primært også kun positive ting ved legalisering:
- Bedre information til borgerne, som i så mange år har måttet lide under Sundhedsstyrelsens (?) skræmmekampagner med hjælp fra Henrik Rindom, som også kaster om sig med begrebet hashpsykose
- Mere frihed og åbenhed om emnet, forhåbentligt med en efterfølgende hurtig accept: dette kan kun være til gavn for os nuværende brugere
- Bedre kvalitet (krydser jeg virkelig fingre for)
- Penge i statskassen via moms
- Flere frie hænder hos politiet; I ved hvad jeg mener
- Forhåbentlig bedre muligheder for hjælp til folk med et forbrug, der kan kvantificeres som et (evt. begyndende) misbrug

Så ja, jeg sidder også bare og venter på, at den store dag kommer :gud:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]