Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 20 jun 2025 19:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey alle sammen
Jeg har filosofi på Gymnasial niveau, vi har lige set den første film i matrix serien.
Jeg vil hører om i vil hjælpe mig med lave en analyse af filmen Matrix, hvor vi ser på de forskellige verdener man får indblik i filmen?
Kan i lægge nogle kendte filosoffer over filmen som Kant's teori, Aristotles, Platon eller Søren Kirkegaard, er der nogle filsofiske teorier man kan lægge over denne filmen, de væsentligste ting i filmen
på forhånd tak :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
http://www.sparknotes.com/film/matrix/section1.html

Det går ikke vildt i dybden, men giver da noget at arbejde ud fra.

Derudover er jeg sikker på at du også sagtens kan kæde nogle eksistentialistiske tanker på. Dog er dette nok mere fremtrædende i 2'eren og 3'eren... til trods for at de to er knap så gode film.

Admin
Brugeravatar

http://lmgtfy.com/?q=the+matrix+analysis

-Jimmy Carter

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: reefstail island
http://da.wikipedia.org/wiki/Solipsisme

Junior medlem

Tak for svarende, jeg kunne dog godt tænke mig at høre lidt mere til jeres egen erfaring med filmen, hvilken analyse i har lagt over den?
hvad synes i er centralt i teksten, jeg vil gerne hører lidt mere jeres mening om filmen :)
PÅ forhånd tak

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
http://www.amazon.com/Taking-Red-Pill-Philosophy-Religion/dp/1932100024 den købte jeg da jeg skulle lave min analyse, det er en samling af essays som kommer godt omkring de 3 ting i titlen.

Jeg brugte især platons hulelignelse. Men du kan også finde referencer til stort set alle organiserede religioner, så der er nok at tage fat på, men vælg for din egen skyld et snævert område for man kan virkelig hurtigt tage munden for fuld med den film, det gjorde jeg.

Medlem

Geografisk sted: København
Har også set den i forbindelse med gymasiet og filosofi. Det var som afslutning på et erkendelses teoretisk forløb, hvor vi især kiggede på Decartes og solipsisme. Man kan også bruge udtrykket "brain in a jar", som metafor for matrix/solipsisme.
Ellers tror jeg dog man får mest ud af kigge på udfra religiøst perspektiv, hvor især referencerne til biblen og jesus er overvældende. Neo er anagram for "one". Men det er der masser af på nettet.
Men filosofisk: Decartes og solipsisme.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]