Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej, jeg ved godt det måske ikke er direkte drugrelateret, men en jeg har hørt om har noget væske liggende han har fået oplyst er flussyre, er der nogen der har en ide til en nem måde at bestemme om det er netop dette stof og evt lave en vurdering af koncentrationen uden brug af buretter eller andet "avanceret udstyr"?

Mvh Havrefar :gud:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Bare lige som en reminder, så er flussyre noget forbandet giftigt lort der selv ved hudkontakt kan være dødeligt. Det skal virkelig håndteres med omhu!

Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Jeg håber virkelig ikke at nogen omgås stads som flussyre uden at have de rigtige sikkerhedsforanstaltninger og den rette træning. Det er et af de kemikalier som man skal have mere end bare normalt respekt for. Som Xtreme nævner kan blot hudkontakt have fatale følger.
For at checke om det er flussyre, kan han eventuelt prøve om det giver kraftig udfældning sammen med kalkvand, og om det kan ætse et mærke i glas.

Admin
Brugeravatar

Det lyder ikke som om, det er noget I har i et laboratorie. Og i så fald synes jeg I skal indlevere det et sted, hvor de kan bortskaffe det på forsvarlig vis. Der er vist blevet sagt nok om, hvor giftigt det er. Kan ikke lige greje, hvad I skal bruge det til. Men jeg synes personligt ikke det hører til udenfor et egnet laboratorie. Det er ikke frygteligt mange dråber man skal spilde på hånden, før armen skal amputeres (der har været lignende tilfælde).

-Jimmy Carter

Junior medlem
Brugeravatar

imp, det er jo nærmest offtopic da der allerede er blevet påpeget at det er et farligt stof, men jo vi kan da godt nævne at det er en middelstærk syre og at den giver forsinkede svære "indre" smerter da den siver gennem huden og reagerer med calcium i knoglerne (ret mig hvis jeg tager fejl). Derudover kommer man ikke i livsfare ved et par dråber (skyl med vand self), ifølge wiki skal et område på 160cm2 dækkes før det når dette fareniveau. Jeg ved i hvert fald at der i tyskland har været noget rod med ansatte i Die Bahn har fået det på sig, men igen det er offtopic.
Vi har fået afklaret at man kan finde ud af om det er dette stof ved at se om det reagerer med glas, som i reaktionen;

4HF+SiO2<->SiF4+H2O
(hvordan reagerer det med kalkvand?)
Er der nogen der har en ide til hvordan man kan bestemme koncentrationen?

Medlem

Geografisk sted: Ønskeøen
Det kan klares med en simpel syre/base titrering ligesom med alle andre syrer.. No offence, men siden du spørger, så lyder det ikke til at du har den korrekte kemiske viden og kunnen til at omgåes et så farligt kemikalie..
Men hva pokker skal I bruge det til? Det bruges jo ikke ligefrem til køkkensynteser

Edit: Så ikke lige at du ikke have den burette til rådighed, i så fald tror jeg sku ikke det kan lade sig gøre

Senest rettet af Haremis 09 apr 2010 11:08, rettet i alt 1 gang.

Admin
Brugeravatar

Du kan lave en titrering med base og pH indikator. Er godt nok mest nøjagtigt, hvis man bruger en burette, men den koster ikke en bondegård.

I øvrigt mangler du et 2 tal som koefficient foran H[sub]2[/sub]O :P /flueknepperi

/edit storken beat me to it.

-Jimmy Carter

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Valhalla
Altså... Flussyre er fandme noget hidsigt stads. Der var engang en arbejder der fik hånden ned i det stads her, hans arm blev hugget af ved skulderen med en brandøkse for at undgå at hans knogler blev opløst. Flussyren opløser dine knogler. Så pas nu på med det i har, for det går JÄVLA stærkt!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Hvis det er flussyre burde det opløse glas... Som alle andre siger, det lyder ikke til at i har hverken udstyr eller erfaring til at omgås dette kemikalie.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Hmm, det skulle vel aldrig være flusmiddel til at rense printplader med? Hvor har han fået det fra, ham din ven?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]