Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 10:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej allesammen. starter lige med på forhånd at undskylde hvis mine spørgsmål er dumme!
Jeg skal lave mit første grow, og har udendørs plads til det... Jorden er meget leret i min have, og det får mig til at tænke på om det er godt eller skidt, og hvordan jeg skal forholde mig, tilsætte ny jord eller hvad? Og hvilken jord er bedst? Har læst div. guider men har stadig ikke fundet svaret.. Jeg overvejer om jeg skal starte dem inde, og hvornår jeg så skal sætte dem ud? Eller det bedst at starte dem hvor de skal stå. Jeg har købt royaldane 09 og thyphoon, er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?

Håber der er hjælp at finde hos jer erfarne folk. På forhånd tak:)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Helt væk
Jorden skal ikke være for kompakt, få eventuelt noget sand at blande i. Eller offer de par 100kr det koster at købe ny jord :)
Så hud jeg lige visker skal du have en jord til surbunds planter, smid 1/4 sand og lidt småsten/leca i. Mener der står lidt om det i CF-Guiden.

Det er fint at starte dem inde, smid dem ud omkring slut april, når der ikke er nattefrost længere.
Har selv dyrket royal dane, den er rigtig lækker og nem at have med at gøre, held og lykke :)

Medlem
Brugeravatar

Du kan også bare hente noget gratis kompost på de fleste genbrugstationer.

Moderator
Brugeravatar

Kompost er bare ofte ret stærkt, gødnings-wise, så det skal i hvert fald blandes op.
Jeg ville nok lave bed (grave fordybning og fylde op med pottemuld/blomsterjord blandet med perlite eller leca), eller bare have planterne i potter, hvilket også fungere ganske udemærket, 10 liter+ fungere udemærket til formålet.

Medlem

Geografisk sted: JyllAnd
Kompost fra genbrugsstation skal ALTID blandes op med eget havejord. Der er visse genbrugsstationer der har blandet komposten på forhånd (med sand), men også dette skal blandes med havens jord.

Kompost skal ses som et jordforbedringmiddel (= bedre struktur i jorden) og ikke som et færdigt dyrkningsmedie.

Til tunge jorde er sand/kompost altid godt. Lerjord med kompost vil normalt altid indeholde alle de mineraler og mikronæringsstoffer dine planter har brug for.

Husk godt begyndt er halvt fuldendt. Grav mindst et spadestiksdybde og vend jorden med din kompost (og evt. små leca nødder). Slå alle store jordklumper i stykke med spaden, kultiver (gennemrivning af jorden) og udplant når nattefrosten er væk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]