Resist skrev:
SKY. skrev:
Nej det ville være synd at sige, selvom GHB (også kaldet fantasy) ofte bliver omtalt som 'flydene ecstasy'.
Dette er dog meget forkert da GHB effekten virker lang fra hvordan ecstasy/MDMA effekten virker.
GHB virker meget ligesom alkohol.
Altså en ting er at GHB kemisk set intet har med MDMA at gøre, en anden er dets subjektive effekter. For her må jeg beg to differ.
Jeg fornemmer nogen MDMA-lignende aspekter i en mild grad som nogen af effekterne ved GHB oplevelsen. Såsom: glæden, kærligheden, liderligheden samt lysten til at være i nærvær og åbne op med en fra det andet køn. Omend GHB stadig minder utrolig meget om alkohol, så ville jeg dog stadig lige pointere nogen rent subjektive pointers som jeg havde erfaret ved GHB.
Det skal så siges at mange af disse snerter af MDMA faktisk forsvandt ved jævnligt brug af GHB - en form for "loss of magic", if you will.

Du har ret - det helt igennem en subjektiv vurdering, hvilket er kritisk i denne sammenligning.
Ser vi på det rent farmakologisk og så 'objektivt' som muligt, er GHB en ganske almindelig (euforiserende) depressant der strukturmæssigt efterligner GABA - hjernens receptorer påvirkes af dette og gennem dem frigives dopamin - den 'lykke' du oplever.
MDMA er som bekendt noget helt andet. Et phenethylamin der ligner både serotonin og dopamin i struktur, med stimulerende, euforiske "semi psykedeliske" egenskaber (Den indsigt man opnår under rusen, anser jeg som psykedelisk - dog typisk uden de infamøse visuelle forvrængninger) - MDMA frigiver store mængder serotonin og dopamin, men også noradrenalin - og iflg. nyere undersøgelser - måske oxytocin?
Begge stoffer frigiver altså neurotransmittere der får dig til at føle dig veltilpas, glad og giver mulighed for at slippe hæmningerne lidt fri.
Jeg har prøvet begge en del gange, og GHB minder IMO langt langt mere om alkohol, og kan ikke rigtig sammenlignes med MDMA - depressant/stimulans modsætningen er den mest åbenlyse.
Alkohol kan da også få mig til at slippe hæmningerne, være glad og føle mig socialt veltilpas - men derfor synes jeg ikke der kan drages paralleller, andet end at både MDMA og Alkohol har til egenskab at ændre min sindstilstand på (hovedsagligt, *host*alt-for-stiv-opkast-helvede*host*) positiv vis.
sorry for offtopic!
Og godt at se du stadig er I live, Resist.. længe siden man har set dig på disse kanter!