Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jul 2025 22:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hej.. er ved at dyrke Northen light, og det er første gang jeg dyrker.. og det er i jord.

min opsætning er
All-Mix 50L sæk ()
Firkantet potte 11L (19x19x26 cm) ()
Flora serien á 1L (gro+bloom+micro) ()
SON-T PIA Green Power 400W ()
2m med stik og 4m til reflektor ()
400w ballast (PRO-V-T System) ()
Northern Lights indeholder 10 frø (Seedsman)

mine planter har stået i et åbent skab i 2 uger nu, og de begynder at hænge lidt med bladene.. :( jeg giver dem jævnligt vand.. men ikke så de flyder i vand. reflektoren står ca 70 cm fra toppen af den lille plante Håber i kan hjælpe.. :)

HVAD GØR JEG FORKERT ??

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Højst sansynligt for meget vand... for tit.. prøv eventuelt at lade potterne tørre GODT ud før næste vanding..

Alternativt.. for lidt vand.. i for lang tid.. prøv at vand planten, og den vil rejse sig igen..

Det svært at sige..

Har haft planter der hang og så kedeligt og overvandet ud.. som så næste dag har set HELT friske ud.. så man skal ikk altid reagere ved det mindste tegn..

men nu siger du 11liters potter... og hvis du er nybegynder, vil jeg skyde på at når du siger "jævnligt med vand" .. at så mener du faktisk "ret tit, og ret meget, for jeg vil være sikker på at de ikk mangler noget" ... og hvis bunden ikke når at tørre ud, og du continuerligt blir ved med at overpøse det øvre jordlag, så vil bunden med tiden blive mættet, hvis du vander for ofte, og det kan skabe mug, og stresse planten, da den så blir ude af stand til at trække vejret ordentligt. (hvis den er druknet).

mit bud..

Vent til imorgen.. er det stadig noget lort.. så skriv igen.. og gerne med billeder.. det vil hjælpe en del :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Under hatten, over bordet.
En god regel at gå ud fra er = 4L's potter skal have 0.5 L vand hver 4-7 dag.
Tommerfinger regel = de første 2-3 cm skal være tørre før du vander :)

Medlem

Manze skrev:
En god regel at gå ud fra er = 4L's potter skal have 0.5 L vand hver 4-7 dag.
Tommerfinger regel = de første 2-3 cm skal være tørre før du vander :)

Hvor har du det fra??

Medlem
Brugeravatar

ville da osse mene at jorden burde holdes nogenlunde fugtig. husk ikke at vande når der er sol på planten osv osv

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og hvorfor må man ikke vande når der er sol på planten?

Det der med at vande er altså ikke raketvidenskab. Man vander når planten har brug for vand, hverken mere eller mindre.
Den bedste metode jeg kender, som alle nybegyndere kan finde ud af at bruge, er at lære hvor meget en gennemvædet potte vejer. Altså få mættet jorden i potten med vand. Så løfter du den i en hånd eller to og mærker hvor meget den vejer.
Så lader du potten tørre fuldstændig ud og mærker hvor lidt den vejer til forskel. Så kan du altid mærke på potten præcis hvornår den har brug for vand igen.
Det kræver måske lige 2-3 vandinger at øve sig på, men når det så er gjort, så har man aldrig problemer med over- eller undervanding igen.

Hvor meget vand potterne skal have og hvor ofte kommer helt an på jordblandingen og planten. Kig på dem. Mærk efter. Så ved I hvornår der skal vandes.

@trådstarter: Smid et billede ind hvis du vil have ordentlig hjælp. Det er super svært for os at fortælle hvad du skal gøre anderledes hvis vi kun kan gætte os til hvordan de ser ud.

Medlem
Brugeravatar

mente vande på selve plantens blade. som med en forstøver eller lignende da det kan "scortche" bladene og tørre dem ud istedet for at gøre dem glade :)..

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kan du selv se logikken i det du skriver? :D

Det eneste vand på bladene kan gøre er at give kalkpletter. Spray du bare løs. Mange gør de hvis deres luftfugtighed er for lav, men der findes nu mere effektive metoder end en forstøver...

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Det du skriver Greenthumb, sker kun hvis der er gødning i vandet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Og vel at mærke stadigvæk ikke hvis man sprøjter det på dem. Kun hvis de selv suger for meget gødning fra jorden.

Medlem
Brugeravatar

det var noget jeg fik fortalt af en ven som er anlægsgartner, det har noget at gøre med det biologiske i planten. jeg forstod ikke så meget af det han sagde :).

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Strawberry Fields
Er du 100% sikker på det Ariaji? For jeg har oplevet, ihvertfald med noget græsplænegødning (de der kridt agtige korn man stryger ud på græsplænen), at hvis en af dem smuldrede på et blad på planten, så blev bladet brændt. Jeg ved dog ikke hvordan det forholder sig med hensyn til flydende gødning.

Moderator
Brugeravatar

Jeg mindes også en bruger her på boardet, som sprøjtede gødningsblandet vand på bladene, og fik misfarvninger og overgødningssymptomer deraf.

Der kan også komme problemmer, som Mr.Greenthumb siger, hvis der ligger vandråber på bladene, idét dråben kan fungere som et forstørrelsesglas, og derved 'brænde' bladet af.

Medlem
Brugeravatar

præcis bisman. det er svært at formulere sig når man er mega blabbet.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Sludder og vrøvl.
Det kan vanddråber altså ikke når de ligger på blade. Det er en vrøvlemyte (:
Selv hvis den kunne fungere som en fokuseringslinse (hvilket den ikke kan pga. den form den har når den ligger på bladet), så ville vandet fordampe hurtigere end der kunne nå at ske skader på plantens celler.

@Morten på 14: Gødningspiller er også en del mere koncentrerede i forhold til flydende gødning opløst i vand. De gødningspiller vil være tilbøjelige til at suge en del mere vand og derved skade planten...
Man kunne forestille sig at når vandet fordamper på bladene vil de nu koncentrerede gødningsrester kunne skade planterne, men hvorfor i alverden skulle man da også sprøjte gødning på sine planter i første omgang? Det skal ned til rødderne, ikke på bladene.
Uanset hvad, så er det ikke noget man bør bekymre sig om...

Medlem

Også lidt af et problem for naturen at når det har regnet og solen skinner bagefter, hvis så ALLE blade på hele jorden blev svitset af små vanddråbelinser.

Moderator
Brugeravatar

@Ariaji
Sikker på de ikke kan fungerer som fokuseringslinse på et blad? Jeg synes ellers nogle få gange jeg har spottet små svitsninger under dråber, så det var da ellers min forklaring på at de opstod.

@Chas
Nu er der jo også meget få steder i naturen, der er så relativt vindstille som et indendørs setup kan være, og hvor lyset er fikseret og står på i op til 18 timer i træk. De steder der kommer nær, er plante faunaen typisk også tykbladet, og kaktusagtig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det er en myte, intet andet.
Det kan ikke lade sig gøre(:

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for alle de gode svar. :)

De hænger ikke mere, det hele ser fint ud :)

har lige et hurtigt andet spørgsmål, hvordan forhindre man i at det ikke bliver for varmt inde i skabet?? .. skal min blæser blæse på planterne, eller på pæren ?:cheers:

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The 3rd Moon from the Left.
Ang. Scrotching af blade via vand < Det var mig som var inde på at dråber kan virke som forstørrelsesglas.

Og kan sagtens vise jer nogle billeder af det, hvis det er.. ;)

Så det noget vrøvl, at det er noget vrøvl..

man skal sku passe på med at der ligger dråber på bladene.
Det kan i værste tilfælde "Mugne/scortche/svitse" whatever bladene.. har gjordt det for mange gange til at kan tillade mig at sige at det ikk er rigtigt..

om det har noget at gøre med den eventuelle luftfigtigthed på daværende tidspunkt i de forskellige growrooms, kan da godt tænkes.
(der muligheden opstå ved dårlig ventilation eks.)

Så at Arijari ikk har oplevet det, og syntes det virker mystisk, kan godt passe.. men jeg kan så sige den anden vej rundt, at det ikk er unaturligt..

Så smider lige et par pics op, her når jeg har fået min morgenkaffe. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 84 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]