Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jul 2025 10:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Århus
Hej igen allesammen, længe siden.

"Hvis" man havde nogle stiklinger stående i
leca-fyldte netpotter i iltet vand,
under go' 24t/0t 100w lys,

og rødderne skød godt ud, og planterne var 10-20 cm høje,
med enkelte store blade, og alle sammen med flere sæt nye skud...

...Og de skulle til at skiftes til 16/8 600W hps i et aero-flo system...
Som havde god ventilation med kulfilter....

1) Hvad ville i så anbefale i start afstand mellem pære og plante top ved aoro-flo? tænker det vigtigste er at de ikke svitser og steger, at det gælder om at holde dem under 27/28 grader C...

2) Ville i køre en vandpumpe hele tiden eller i intervaller? hvert minut spare jo kroner og miljø...

3) hvor tit finder i det absolut nødvendigt at kalibrer vandets ec og eller pH? Altså hvor længe kan man køre uden at passe sit vand, så længe man topper det op en gang i mellem med pH justeret vand?

4)Hvor højt et vandspejl i kanalerne? Hvad går man efter? Meget iltet vand til rødderne så de skvulper rundt, eller så lidt som muligt så de nærmest bare ligger i en iltet pytte? Jeg forestiller mig 1 cm eller derunder, helst godt under.

Har i nogle øvrige erfaringer eller "ideer om hvordan det måske kunne være" med aero-flo eller lignende medie-løs dyrkning i har lyst til at dele? -også altid godt!

Ellers god påske måske...

Medlem

1. 50 cm er "officiel" pære afstand for at undgå svitset top.
2. Interval - Dyk ned i roden og find ud af hvordan den virker. (TIP: luft er meget mere vigtigt end man lige tror. Og du skulle dyrke aero ik´?)
3. Til du ikke kan holde stanken ud - EC´en er brugt op - Vandet er fordampet brugt til under sugenivau -Man plejerat sige detafhænger at resaviorets størrelse - Et fingerpeg er 100 L baljer toppes hver 14 dag og skiftes 1 gang om mnd. CIRKA!
4. Som sagt luft er vigtigt.

Medlem

Geografisk sted: Århus
Hej!

Tak for svar! Og jo, det er aero... Men jeg mente med spgsml 1 hvad afstand pæren skal starte på for så at tilnærme sig planterne efterhånden?

Medlem

Niels skrev:
Hej!

Tak for svar! Og jo, det er aero... Men jeg mente med spgsml 1 hvad afstand pæren skal starte på for så at tilnærme sig planterne efterhånden?

Prøv og læs dit spørgsmål og besvarelsen her 2 gange og tænk så godt efter.

niels skrev:
1) Hvad ville i så anbefale i start afstand mellem pære og plante top ved aoro-flo? tænker det vigtigste er at de ikke svitser og steger, at det gælder om at holde dem under 27/28 grader C...

Du kan prøve og ringe til NASA og ESA og forhøre om der er en ledig plads udenpå rumstationen.
Det er en meget sikker afstand for at undgå at svitse toppen af dine planter og holde en lav temperatur i dit rum. Men hvor meget lys du får ud af det, det kan jeg ikke svare på..

Fis til side.
Din lampe bør have en afstand, at hvis du tager din underarm og holder den omkring toppen af planterne, vender undersiden opad og mærker efter???
Er er VARMT kan du flytte lampen lidt væk, er der HOT skal den meget længere væk- Koldere =tættere på.

Jeg skrev de 50 cm fordi der ikke er mange (hvis nogen overhoved) der får svitset toppen ved den afstand. Der findes ingen "særligt perfekt afstand" da varmen omkring planterne hænger sammen med dit grorums opbygning??

Aternativt købes et termometer som sættes ved plantetoppen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]