Som du selv nævner, så er det pga. kalk og andre salte, at man anvender destilleret/demineraliseret/ionbyttet/blødt vand i stedet for postevand, som dog sagtens kan anvendes i den her sammenhæng, hvis man ikke irriteres over en lillebitte smule mængde udfældet kalk.
Du har ret i man aner hat om hvad man propper i munden, når man fråder gadeamf. Derfor kan man dog sagtens smage på de forskellige oprensningsfraktioner for at få et bette hint om kvaliteten. Afhængig af cutmidlerne, så er det selvfølgelig den fraktion med mest bitter smag, hvori amfen befinder sig.
En sjælden gang giver jeg Hr. Skaarup ret

, når han siger at amfetaminsulfat, modsat meth, er tungtopløselig i IPA.
Jeg kunne dog forestille mig(men ved det ikke 100 - prøv at søg på crystallizing amphetamine eller noget i samme boldgade) at en given koncentration af ethanol+vand, kan gøre for amfetaminsulfat, hvad IPA kan gøre for meth. Mon husholdningssprit virker - eller er der for meget vand i? Ethanol+methanol måske? Nogengange må man gå empirisk til værks - at prøve sig frem...ellers er jeg sikker på at der findes et optimeret (dual eller tertiært)solventsystem, som er alletiders til formålet - men er sikkert alt andet end sundt og lettilgængeligt for hjemmekemikeren.
Ellers er der jo syre/base-metoden. Såfremt cutmidlerne ikke udviser syre/base-egenskaber eller har pKa´er, som er forskellig fra amfetamin, så er det er ganske fortræffelig oprensningsmetode! Pas dog på med at overtitrere amfetaminbasen, så der dannes det røde snask - amfetaminhydrogensulfat. Du kan sikkert google dig til mere info desangående